Hvit skum/ lokk på gjærstarter

Steinar Koppang

Norbrygg-medlem
Hei godt folk
Jeg har satt min første gjærstarter. Det er bryggedag idag og starteren har stått 36 timer på magnetrøreren. Jeg lot starteren roe seg slik at jeg kunne helle av det overflødiske vørteren. Etter noen timer kom det hvit skum/ lokk på topp av starteren.
Har jeg feilberegnet tiden det tar å lage en starter? Ved at dette er gjæren som flyter til toppen?
Eller er dette noe uønsket som jeg kan helle av før hiver starteren i gjæringskaret?
 
Ser fin ut den, men du var kanskje litt kjapp. Ser du små bobler som kjem opp ved kanten av glaset?

For å få tømt av vørteren er det lurt å setje den i kjøleskåpet. Gjæren roar seg betre då, men treng gjerne litt tid då og. Trur det er vanskeleg å tømme ut vørteren utan å tømme ut gjæren slik den er no. Viss ikkje ølmengda du skal lage er alt for lita, kan du sikkert tømme oppi heile startaren.
 
Takk for kjapt svar.
Ja, jeg ser små bobler som kommer opp langs kanten.
Jeg har brygget en 25l Belgisk Wit, det er cirka vanlig størrelsen på et hjemmebrygg. Er dette liten mengde i dine øyne?
 
Nei, det er normal mengde. Er trur dei fleste har som tommelfingerregel at det går greit å ha i heile startaren viss den er under 10 % av ølvolumet. For at den ikkje skal påvirke smaken.
 
Pleier å la den få stå i ro i kjøleskapet cirka minst like lenge som den har stått på magnetrøreren. Det tar tid for den minst flokkulerende og høyest attenuerende gjæren å bunnfelle, så om man dekanterer en starter for tidlig kan en miste gjær som ville gjæret ølet ditt lenger ut.
 
Tar man den for tidlig så får man også en dårlig start på gjæringen da gjæren ikke har fått bygget opp glykogenreservene sine igjen. Selv safer jeg med ca to dager på røreren.
 
Ok, så det å lage en gjærstarter helgen før helgen man skal brygge vil være en riktig timing.
Jeg var under det inntrykket at det holdt med 1-2 dager før. Men dette var jo før jeg ble bevist på den "obligatoriske" kjøleskapstiden.
Jeg takker dere alle tre for gode svar, nå som gjæren er "pitchet" må jeg ta deres svar som god lære.
 
Helgen før er vel litt tidlig? Tre dager før holder her i huset. To på røreren, så får den i underkant av ett døgn i kjøleskapet, det pleier å holde, da er vørteren klar og kan dekanteres noen timer før pitching. Det går raskere å bunnfelle gjæren hvis du har en vid kolbe, enn en tynn og høy f.eks.
 
Om det passer bedre å ta det helgen før, så gjør det. Da kan du eventuelt ta den ut når du starter bryggedagen, helle ut ølet og erte den litt mat på magnetrøreren, gjerne litt tynn vørter, så er den råklar til å spise når du pitcher.
 
Ikke for å kuppe tråden, men har et relatert issue. Satt min første gjærstarter i går, dog uten magnetrører. Har bare ristet den fra tid til annen.
I dag tidlig skulle jeg riste den litt igjen og da bruste det litt oppi der som om det var kommet kullsyre i den. Jeg har den i en kolbe med folie over.
Fikk litt bange anelser og stakk et pittelite hull i toppen på den så gassen hadde en vei ut, men etter å ha googlet litt så kan det se ut som det kanskje ikke var en god ide.... og nå veit jeg ikke hva jeg skal gjøre. Kan hele skiten være herpa? Og når vet jeg at den er klar til å settes i kjøleskapet?
 
Ikke for å kuppe tråden, men har et relatert issue. Satt min første gjærstarter i går, dog uten magnetrører. Har bare ristet den fra tid til annen.
I dag tidlig skulle jeg riste den litt igjen og da bruste det litt oppi der som om det var kommet kullsyre i den. Jeg har den i en kolbe med folie over.
Fikk litt bange anelser og stakk et pittelite hull i toppen på den så gassen hadde en vei ut, men etter å ha googlet litt så kan det se ut som det kanskje ikke var en god ide.... og nå veit jeg ikke hva jeg skal gjøre. Kan hele skiten være herpa? Og når vet jeg at den er klar til å settes i kjøleskapet?

Det vil alltid produseres kullsyre når gjæra arbeider. Helt normalt, og gassen finner en vei ut. Du kan trygt sette en ny (hel) bit desinfisert folie for å dekke åpningen på kolben.
 
Ok takk for svar, jeg var ikke klar over den kullsyre delen da jeg aldri rister på gjæringskaret ;)
da får jeg bare vente til arbeidsdagen er over og sette nytt lokk på den.
 
hei eg har sate gjærstarter på røreren og den har ståt et døgn og ingen skom er komet på den enda ? alle dei andre så eg har set har begynt og skome etter eit døgn. er det noe galt?
 
Det virker vel litt seint. Men om den var ganske kald da du satte den, og den har stått kjølig ... ? Du kan kanskje prøve å sette den varmere i så fall.

Et annet spørsmål: Palmer sier at man kan ta den nedkjølte starteren rett ut av kjøleskapet og pitche uten å la den få varmet seg opp til samme temperatur som vørteren. For meg har det fungert greit. Andre som har samme erfaring? Eller som mener at der er Palmer på ville veier?
 
Synes det virker mer logisk å la den varme seg opp til tempen på vørteren den skal pitches i. Gjærceller er encellede organismer, og de har lite "buffer" mtp nye omgivelser, så de kan nok bli litt forbløffet over å plutselig gå fra 4C til 18C.
 
Jeg har også tenkt det der. Og WLP-rørene skal jo tas ut 3 timer før pitching for å akklimatisere seg. Nå har vel de blitt litt annerledes preparert enn våre enkle startere, så kanskje trenger de denne langsomme vekkingen mer?

Man skal jo ikke uten videre stole på autoriteter. Og sjøl om jeg ikke har opplevd annet enn at gjæringen er kommet raskt og greit i gang, kan det jo hende at gjæren likevel kan ha blitt svekket av sjokkbehandlingen?
 
;););)
Det virker vel litt seint. Men om den var ganske kald da du satte den, og den har stått kjølig ... ? Du kan kanskje prøve å sette den varmere i så fall.

Et annet spørsmål: Palmer sier at man kan ta den nedkjølte starteren rett ut av kjøleskapet og pitche uten å la den få varmet seg opp til samme temperatur som vørteren. For meg har det fungert greit. Andre som har samme erfaring? Eller som mener at der er Palmer på ville veier?
I den versjonen av Palmers bok som er tilgjengelig på nettet, finner jeg bare anbefaling om det motsatte, altså ta ut gjæren og la den varme seg opp gradvis til pitchetemperatur.
Leser du på instruksjonene på røret til Whitelabs, står det at du skal ta det ut av kjøleskap 3-6 timer før pitch.
Har vanskelig for å tro at det er Palmer som er på ville veier;)
 
Tilbake
Topp