Infeksjon i starter?

Har dessverre ingen bilder her, men prøver likevel.

Sent tirsdag kveld satte jeg en starter. Da jeg oppdaget (for sent) at jeg var tom for spraymalt ble det kjøpt en sixpack vørterøl som fikk koke i 10-15 minutter sammen med wyeast gjærnæring. Dette ble avkjølt, tilsatt ren oksygen og pitchet ett rør wlp005.
Satte på "ristebordet" mitt, men oppdaget at det ble i tyngste laget, så jeg slo av og lot den stå som den var.
Dessverre glemte jeg å dekke til toppen av kolben :(

I dag ser jeg at det er blitt en bra mengde gjær, men så noe som litt vel hvitt i toppen og lurte på om dette kunne være mugg. Det er ikke "hårete". (Bilde kommer forhåpentligvis senere. Flyttet den før jeg tok bilde, og da forsvant det.)
Lukter ok, smaker ok.

Gjorde et kjapt søk, og ser at flere hevder det er tilnærmet umulig å få infeksjon i en starter på så kort tid.


Noen innspill her?
Skal brukes til en ganske heftig juleøl, og ønsker ikke infeksjon i denne selvfølgelig. Samtidig skal/må det brygges i kveld, og rekker ikke å få laget nok ny gjær om jeg dropper den.
Kjøpte det siste røret wlp005 på bakke Brygg i går, så det er ikke mulighet for å få kjøpt mer heller.
(Lager for ordens skyld en ny starter med det røret nå, men den alene blir ikke nok :( )
 
Det er sikkert mulig det om ikke du fikk dekket til kolben. Når det er sagt kan det selvsagt godt være gjær. Du kan ikke google et bilde av hva du så da?
 
Når jeg søker etter "starter with mold" er det ihvertfall ikke i nærheten, samme med "infected yeast starter".
Håper det åpenbarer seg igjen i løpet av dagen - rekker liksom ikke å teste for mugg heller på èn dag....
 
Det er en tråd på HBT om en fyr som glemte en måleprøve over natta hvor det dagen etterpå hadde vokst noe i. Jeg finner dessverre ikke igjen tråden, men hvis du tråler litt så finner du den nok, jeg har heller ikke lest hele så vet ikke hvis det faktisk var en infeksjon han fikk. Men hvis han fikk det så er det tilsynelatende fullt mulig å fange noe oppi der uten problemer. Tråden het "wild yeast capture by accident" eller noe.
 
Miguel:
Det var antagelig http://www.homebrewtalk.com/f163/promising-wild-yeast-accident-d-480727/ du tenkte på?
Det ligner overhode ikke på det jeg så ihvertfall :) Jeg så bare litt skum som virket til å være litt hvitere enn jeg er vant til.

simenkvaal: Jepp, enig med deg!
Nå har vi antagelig fått ordnet oss en hel masse gjær fra en annen kompis, og da berger vi nok dette ølet.
Har uansett lyst å la den stå noen dager og se - kan lage et lite brygg av den bare for å se :) Har brygget alt for lite i det siste, så det blir bare morro, men vil ikke gamble med juleølet..
 
Jeg ville ha kjøpt ny gjær. Det er jo også til et juleøl som skal stå en god stund og det hadde vært kjedelig å spolert dette. Du kan ikke bruke wlp002 da? Den gir jo litt mer restsødme men du kunne jo ha mesket en grad lavere. Juleøl passer gjerne litt sødme synes jeg.
 
Miguel:
Det var antagelig http://www.homebrewtalk.com/f163/promising-wild-yeast-accident-d-480727/ du tenkte på?
Det ligner overhode ikke på det jeg så ihvertfall :) Jeg så bare litt skum som virket til å være litt hvitere enn jeg er vant til.

simenkvaal: Jepp, enig med deg!
Nå har vi antagelig fått ordnet oss en hel masse gjær fra en annen kompis, og da berger vi nok dette ølet.
Har uansett lyst å la den stå noen dager og se - kan lage et lite brygg av den bare for å se :) Har brygget alt for lite i det siste, så det blir bare morro, men vil ikke gamble med juleølet..

Hvitt og veldig fluffy skum? Har en starter stående nå som har veldig hvitt og fluffy skum helt øverst, kanskje det kommer fra star-san eller noe, aner ikke. Men jeg har ikke brydd meg nevneverdig om skummet i mitt iallefall.
 
Hei
Brygga du og testet om starteren var OK?
Har samme problem.Satte starter i går kveld og folien var på i dag tidlig når jeg reiste på jobb.Nå har det skummet over og folien var borte.Satt på ny folie og tenkte å bruke starteren men er usikker.
Noen som har erfaring om dette er nok for å få infeksjon?
 
Dersom det er villgjærceller i lufta vil vel denne kunne komme ned i starteren selv om man har alufolie på kolben, så jeg ville ikke vært bekymret i det heletatt...
 
Villgjær i lufta er det overalt. Men de blir uansett i mindretall i en gjærstarter. De eneste gangene jeg har kassert en starter er når jeg har funnet en død flue i tuten.
 
Da satser jeg på at det går bra.
Batch nr 13 om det har noe å si
Og det blir en Oktoberfest hvis det ikke blir en skummende infisert øl i mai.
Takk for beroligende svar!
 
Men som du alltid bør gjøre, lukt på starteren før du brygger sånn at du rekker å få inn en backup hvis den virker off.
 
Tilbake
Topp