ingen/lite aktivitet i gjærlåsen - råd?

Werner D skrev:
På alle våre ales (15-16, fortsatt nybegynner) har den mest synlige delen av gjæringen vært unnagjort på 2-3 døgn, selv når vi etterhvert har blitt veldig flinke til å begrense romtemperaturen til 15-16 grader i den første fasen.

Det er så mye man kan bekymre seg for, men sørger du for nok gjær, riktig temperatur og rister som F*** så har du i alle fall én bekymring mindre!

Ps: FG på 1.015-20 trenger ikke gi inntrykk av et søtt øl, kommer an på maltsammensetning, humle og alkoholprosent (er nå min mening). Vent å se!

Er enig når det gjelder dette med smak på øl med høy FG. Har akkurat smakt på min bitter fra bryggselv-ølsett, som hadde OG på 46-48 og FG på 18-20, og det var ikke mye søthet å spore her. Den har stått i 14 dager og det har ikke vært mye plopping i gjærlåsen eller antydninger til gjærlag på toppen.
Kan denne reddes ved å ha i mer gjær og røre forsiktig i det, eventuelt andre tiltak, eller skal man gråte over spilt øl og starte på nytt?
 
Enig med førstevoterende her; krever ingen redningsaksjon. Ølet er som det er. Gi det tid, kanskje liker du det sånn! Vil du ha mer utgjæring neste gang må du antakeligvis justere mesketemperaturen ned et par grader, evt redusere mengden spesialmalt ift basismalt. Når det stopper på 1.018, og ikke smaker søtt, er det antakeligvis ikke mer gjærbart sukker igjen uansett, og mer gjær vil ikke bidra positivt. Risting for å tilføre oksygen vil definitvt ødelegge batchen én gang for alle.
 
Beklager at jeg necroposter, men likevel:

Vi brygget på lørdag et sett fra bryggselv:
Kölsch Allgrain ølsett

Det har siden da ikke vært noe aktivitet i gjærlåsen selv om gjæringskaret står på ca. korrekt temperatur.

Vi fikk to rør ferskgjær med til settet - to stykker wlp029 (WLP029 German Ale/ Kölsch Yeast)
OG er fortsatt 1045.
Temp i gjæringsrommet: 17.5c
Anbetalt temp: 16c.

Noen som kan fortelle meg raskt hvordan vi eventuelt kan redde vårt dyrebare verk?
Dette har aldri skjedd før, vi har brygget ca. 10 ganger tidligere.
 
Tilbake
Topp