IPA variasjoner

Er i planleggingsfasen for neste 2 brygg, og søker innspill. Tenkte å sette 2 batcher med eksakt samme malt profil, og så kanskje variere på parametrene mesketemperatur og/eller humleprofil. Skal bli IPA med OG ca 55-60, og IBU på ca 80, der det meste er late hops (med ca 10-15 IBU som bitterhop at 60 min).

Vil det være mye å hente smaksmessig på å meske f.eks en batch ved 62 og en ved68 grader (og holde alt annet konstant)? Er det bryet verdt å gjøre dette, eller er det mer interessant å utforske humleprofil?

Angående humle ville det fint med innspill på humle-par som går fint sammen som late hop, og evt i hvilket forhold? Vel så interessant er det med innspill på hvilke humler som *ikke* passer sammen eller som det er lite poeng å bruke sammen. Hadde i utgangspunktet tenkt på citra + centennial (fifty-fifty).

En tredje parameter er jo malt-profilen. Hadde tenkt ca 8% Cara120 + litt hvete. Vil dette passe? Eller er det rom for mer "mørk-malt", evt andre malttyper...

Endre
 
Smaken er som baken, og jeg antar det er mange flere parametere som vil avgjøre hvordan ditt øl vil smake (bla gjærtype, gjæringsforløp, etc). Det ingen kan svare på, er i hvilken grad DU vil like de variasjonene du legger opp til :)

Så jeg tenker at det hadde vært kult om du gjorde forsøket, og delte erfaringene dine med det - hvordan DU synes forskjellene ble.

Men, mesketemperatur avgjør om du får søtt/tørt øl, mens humleprofilene bestemmer bitterhet og smak. Om du varierer for mye mellom to batcher, vil det være vanskeligere å sette fingeren på HVA som utgjorde forskjellen.

Lykke til, og del gjerne resultatet :)
 
På en ipa ville jeg lagt kruttet i humlene.

Har forresten god erfaring med chinook/citra. Chinook til bitring, 50/50 resten. Tung latehopping :)
 
Da er begge prøvesmakt. Den ene hadde citra + amarillo hovedsakelig som late hop, den andre med simcoe+centennial, også mest som late hop. Personlig syns jeg de var ganske like, men simcoe+centennial var nok hakket mer interessant i smaken, så den vinner (intill videre). Den hadde mer furu/mint smak i tillegg til sitrus, litt vanskelig å beskrive det men, noe ekstra var det... Bitterheten i sistnevnte opplevdes som mer tydelig og ikke minst den varte mye lenger i munnen enn citra/amarillo. Ingen av disse var tørrhumlet, det får kanskje bli neste gang. Kanskje resultatet da blir noe annet..?

Endre
 
Om du vil ha så stort fokus på humlen kan det være greit å holde malt så nøytralt som mulig, cara 120 (L?) gir mye smak. En nedtoning med f. Eks 40 L til SRM 7-8 gir økt spillerom for humlen. Jeg mener det også er vesentlig at den blir tørr nok, det fremhever også humlen bedre. Vær litt kritisk til mengde organisk materiale som du har i form av humle, kan oksydere eller gi "gress" smak. Jeg bruker mye centennial/cascade til IPA forøvrig.
 
Lagde nettopp en Smash Citra med splittet batch, halve med US-05 og andre halve med Nottingham. Må si at den slags enkel eksperimentering appellerer til meg, lærer mye av det. Har gjort det tidligere både i form av forskjellige gjærtyper (litt som her, men da med lagergjær vs. US-05), og med/uten tørrhumling. Er ørlite mer jobb på flaskedag, men 'totally worth it' som kidsa sier.
 
Tilbake
Topp