Jeg trenger hjelp fra dere!

Hei kjære medlemmer.
Jeg har nå vært og lest en del av deres diskusjoner og informasjonsutvekslinger. Jeg er mildt sagt imponert.
Jeg ville gjerne lært meg mye mer hadde bare tiden og kapasitet vært tilstrekkelig. Det virker som en meget spennende hobby. Alle dere er så engasjerte bryggere at jeg er bare nødt til å be dere om hjelp.
Årsaken til at jeg melder her er at min kjærest er "en av dere". Ølelsker og nybegynner :D og er medlem her.
Han har bursdag om noen måneder og jeg ville gjerne imponert ham med en øl som jeg selv har brygget til han.
Jeg har aldri gjort det selv, jeg har sett han brygger alene og med arbeidskolleger, men har aldri sotte meg i det, noe jeg nemlig angrer på...  Jeg som de fleste kvinner er  flinkere på saft og syltetøy koking :D
Men spørsmålet mitt er hvilke ingredienser ville dere anbefalt å ta utgangspunkt i? og hvilke typer øl kan passe en HELT UERFAREN KVINNE å begynne med.
Jeg har en komplett oversikt over utstyr jeg trenger, da jeg kan snakke med hans kolleger som også brygger i lag med min bedre halvdel.
Men smaker og oppsett er det nok ingen andre enn dere som kan hjelpe meg med.
Finnes det noe enkel IPA? eller Stout som jeg kunne imponert han med? Jeg trur i utgangspunktet ikke at han ville brydd seg noe større om smak, bare det blir vellykket øl... også er jo det  tankene som teller.
Dere er hjertelig velkommen til å stoppe meg hvis dere synes at planen min er helt håpløs... Men jeg elsker mannen og vil virkelig gjøre noe som vil sette han helt ut på fødselsdagen når jeg kommer med en slik gave...
Takk for hjelpen på forhånd.
hilsen Jolanta K
 
Syns dette høres tøft ut.hvis du er helt grønn, så hadde jeg gått for å koke ekstrakt, med egne humletilsetninger. Det er letteste måten i min bok.. .
 
Nemlig:) Jeg er helt GRØNN som du sier det. Aldri gjort det. Nå ble jeg bekymret. hvordan velger jeg riktig humle? som vil passe med andre humle, jeg kan på ingen måte bare ta og handle inn masse humle som ikke passer sammen:) ? Det ser så enkelt ut når han gjør det, trur ikke det blir så enkelt for min del:D er det mulig å brygge i minivolumer? feks 7 liter istede for 20-22 l? og et annet spørsmål er: er det slik at øl blir bedre med tid? så jo lengere det er oppbevart flasket og karbonert jo bedre smaker det? :attevar:
 
Så hyggelig at dere liker ideen! da trur jeg han kanskje også liker det! :)
Tusen takk for linken, men må jeg da tilsette humle etter eget valg, eller er disse settene helt ferdige?? Jeg har faktisk en bok om brygging, jeg kan selvfølgelig lese der, men ofte går det fortere å finne frem i blinde når man har en veileder:) eller 10 :)

Jolanta
 
Du må kjøpe gjær i tillegg (siden den bør være helt fersk), og det står anbefalinger til hvilke på de ulike settene.
 
OK. takk takk nå er jeg lettet:D. Det virker enklere nå, men blir ikke det kjedelig øl?
Jeg er kanskje dumm som et brød når jeg sier det, men bryggegjengen her jeg bor mener at et godt øl skal lages fra skretch av:) Men selvfølgelig hvis de extraktene er brukbar og enkel for de som er helt uerfaren, blir jeg vel nødt til å begynne med det:)
 
De har tilsvarende sett med allgrain, d.v.s. fra scratch. Det fine med dem er at du får ferdig oppmålte (og oppmalte) mengder og slipper å sitte igjen med rester. Skal det bli mer scratch enn det får du nesten melde deg inn i klubben :)
 
Jolanta skrev:
OK. takk takk nå er jeg lettet:D. Det virker enklere nå, men blir ikke det kjedelig øl?
Jeg er kanskje dumm som et brød når jeg sier det, men bryggegjengen her jeg bor mener at et godt øl skal lages fra skretch av:) Men selvfølgelig hvis de extraktene er brukbar og enkel for de som er helt uerfaren, blir jeg vel nødt til å begynne med det:)

Så lenge du passer på gjæringen så kan du få ypperlig øl av ekstrakt, Og kittene fra Bryggselv er veldig bra..

Lykke til..
 
Jepp, kjør på med et sett. Har hørt mye bra om de :)

Imponerende tiltak må jeg si. Min kjære leste halve "How to brew" i sommer, men da ferien var over ble det stopp. Kanskje hun leser videre om jeg forteller denne historien? :)

Og lykke til!  :)
 
ÅJ :) da har din kjære gjort mer enn meg i hvertfall. Jeg har bestemt meg for et sett, så holder jeg dere oppdaterte på hvordan det går, vil nok trenge hjelp underveis. Jeg vet han leste dette innlegget, men sa ingenting:) så da skal jeg nok klare å holde det hemmelig tenker jeg :)
 
Tilbake
Topp