Jeg brukte 100 gram carafa II i den siste wiener'n min, tror ikke det blir så merkbart - men den er ikke ferdig gjæra ennå. Fikk jekka den inn i "riktig" sone på den måten.
Sukkerkulør er blitt en del brukt i England, trur jeg? Jeg er litt skeptisk for min egen del; jeg synes fargen bør speile det maltet som er brukt - men på den annen side så har jo de 100 grammene med carafa II jeg brukte, den samme funksjonen.
Du vil ha wiener'n din skikkelig tørr? Ikke at det er noe galt med å ville det, men jeg lurer på hvordan det står i forhold til øltypen hvis vi brygger med tanke på konkuranse. Den opprinnelige wiener'n hadde visst veldig lav utgjæringsprosent. Jeg veit ikke hvor mye sødme det medførte, men direkte tørt kan det ølet neppe ha vært. Definisjonene nå sier "middels til kraftig maltsmak" (
Norbrygg), og dette er hva
BJCP sier: "Soft, elegant malt complexity is in the forefront, with a firm enough hop bitterness to provide a balanced finish. The malt flavor tends towards a rich, toasty character, without significant caramel or roast flavors. Fairly dry, crisp finish, with both rich malt and hop bitterness present in the aftertaste. Floral, spicy hop flavor may be low to none. Clean lager fermentation character."
Nåja, jeg gjøre heller ikke noe for å hemme utgjæringa. Jeg brygger den vel som en pils. 100% wienermalt gjør nok forskjell til at det ikke blir det samme ølet, men forskjellen er ikke veldig stor - ikke med Weyermanns wienermalt, i alle fall, som vel er det lyseste av dem som er på markedet.