Hva synes vi om tørrgjær i lagerøl? Vienna Lager

Ser at du linker til samme side, det ligger faktisk flere oversikter der: Mrmalty.com

Den der har jo et vesentlig nyere utseende design enn den jeg har lagret. Begge er fra Kristen England, og jeg vil gjette på at det er skjedd noe i overføringen til nytt design. Troester sier jo "If you are looking for a versatile lager yeast go with the German Lager (WLP830 or Wyeast 2124; According to White Labs and Wyeast this is the W-34/70 strain which is the most widely used lager strain in German beers) or whatever your recipe calls for."

Whitelabs sier om den: Our most popular lager yeast, this strain is one of the most widely used lager strains in the world.

Det tyder vel også på at det er w-34/70?
 
Jeg har en wiener på lista nå, og det står to startere og surrer; en med Imperial L17 Harvest Fra Augustiner i München, som wlp860), og en med S-189. Får jeg liv i begge, vurderer jeg en split batch. S-189 er fra en amerikansk lager som jeg blei relativt fornøyd med. Den ga et nokså reint resultat, og jeg tror jeg ville like det i wiener'n. jeg brygger med 100% wienermalt, og ser på wiener som et lyst øl.
 
I wieneren jeg brygga i dag var det andre gang jeg brygget med saaz. Første gang som sein aromahumle, og jeg oppfattet noe jeg best kan beskrive som en fremtredende sødme som jeg ikke likte. Har googlet litt på saaz og sweetness uten å få noe direkte treff, det nevnes noen steder på Mittelfruh som jeg kan kjenne igjen, men mens jeg liker den lille sødmen jeg får med mittelfruh opplevde jeg saazsødmen som overveldende. Er det bare meg !?!?!? :confused: I dag tilsatte jeg saaz ved 30, og det fungerte mye bedre for meg :), så kanskje jeg ikke skal ligge humla død allikevel …

Interessant det du skriver H2S og gjærnæring. Et nyttig trick å ha i ermet når det oppstår! Regner med du holder oss oppdaterte ;)

Det var dette jeg baserte meg på når det gjaldt forsøket med gjærnæring: Lack of adequate yeast nutrients is another main factor.[4][5][13][19][25][26] In order for the yeast to scavenge the sulfide and incorporate it into cysteine and methionine, the yeast need plenty of nitrogen and co-factors such as pantothenic acid to form the precursors for these sulfur-containing amino acids.[5][13][27][28][29] If there is not enough of the precursor, the yeast release the hydrogen sulfide into the wine or beer. ... Maximum amounts of sulfide are liberated when the depletion of nitrogen occurs during the exponential growth phase. (Hydrogen sulfide - Modern Brewhouse wiki )
 
Ble det noen klar konklusjon på tørrgjær i lager tilslutt?Ser at denne tråden også i tradisjon tro har sklidd ut endel så tenkte å slippe å lese alle 76 innlegg;)

Har vi noen gang kommet fram til klare konklusjoner:p? Jeg tror det er sånn omtrent uavgjort. Og jeg veit ikke om det er så mye tørrgjær generelt mot ferskgjær som er problemstillinga, som det er ulike gjærtyper mot hverandre. Det er jo ikke så mye å velge i når det gjelder tørrgjær på lager-sida. Jeg tror de fleste mener at de vanlige tørrgjærene i og for seg er gode nok, men de dekker ikke hele det spekteret folk vil kunne velge fra. Og mange har favoritter blant ferskgjærene, og vil neppe noen gang bytte. Høres det ut som en rimelig konklusjon;)?

Tråden sklir ut allerede på side 1, så du får fort med deg det som er relevant for den diskusjonen:). Jeg skal se om jeg kan få splitta de to temaene.

edit: Da er det fiksa. Ny tråd for wienerølentusiaster: Kan vi snakke om wienerøl
 
Sist redigert:
Diamond Lager
Andre som har prøvd lallemann sin diamond lager tørggjær? satte en vinterpils på den tidligere, OG 1.052 fg 1.010 80% utgjæring og ser meget lovende ut. krisp og fin, ingen svovel og rein og fin. Satte en bayer etterpå på samme gjæren , og den gjæret ut fra 1.053 til 1.013 på 4 dager. mesket på 69 grader. Så gir ganske bra utgjæring, fin flokkulering i tanken. Oppgitt til å tåle 13% alkohol, så blir muligens en dobbeltbokk etterpå. Gjær å anbefale
 
Tilbake
Topp