Brewly W-34/70

Da lurer jeg på om du kanskje har glemt å hake av rehydrer?

Lallemand skriver på sin side.
Dry pitching is the preferred method of inoculating wort. This method is simpler than rehydration and will give more consistent fermentation performance and reduce the risk of contamination. Rehydration of yeast prior to pitching should be used only when equipment does not easily facilitate dry pitching.

Diamond ligger inne med samme antall celler som Brewly i Brewfather. Jeg antar at Lallemand sin egen kalkulator bruker anbefalt metode ved beregning av gjærmengde. Den sier 71,3g.

Brewly har vel 12g i sine pakker. Det er 72g.Screenshot_2024-02-19-06-12-52-98.jpg
Nå er det en del ukjente faktorer i bildet, men jeg hadde pitchet samme mengde som @Roadrune .
 
Et lite apropos til mengdediskusjonen:

Jeg satte en tynn starter på en liter til ei pakke Lallemand Abbaye i går. Ingen risting eller røring, jeg var bare interessert i å få den i gang for å bygge en solid mengde ny gjær videre på den. Så den har neppe formert seg noe særlig, men det ligger likevel et rimelig solid lag med gjær på bunnen av kolben. Så jeg lurer på hvor mye gjær det egentlig er i ei sånn pakke. Jeg har vondt for å tru at det ikke er minst 200 milliarder celler i det jeg har i kolben. Noe sier meg at 3 pakker burde være rikelig til en batch på 22 liter.

God tørrgjær skal jo være gjær som er i toppform. Jeg testa i fjor ut å sette 25 liter pils på en pose Imperial L25 Hygge. Den var temmelig fersk, og hadde antakelig opp mot 200 milliarder veldig spenstige celler. Noen vil kalle det der underpitching, men det fungerte helt utmerka.

(Å telle celler er egentlig meningsløst, sida det er stor forskjell på cellestørrelsen. Det er vekta som teller. EI stor celle trenger mer energi enn ei lita, og vil ete mer sukker. At tørrgjær måles i vekt, er altså veldig fornuftig. Jeg trur vi skal tenke på celletallene som oppgis for ferskgjær mer som ei vektenhet enn som faktisk celletall.)
 
Da har pilsen jobbet seg ned til 1.011 etter tre uker og der er det stopp, estimert 1.008 så det kan jeg leve med. Det jeg derimot er mer skeptisk til er synet som møtte meg når jeg kom hjem fra Nordsjøen nå, det ligger en masse "greier" i overfalen, noen som vet hva det kan være?
IMG_2677.jpeg
 
Tilbake
Topp