Gjær test og informasjon

Theminid

Norbrygg-medlem
Etter å ha søkt en del på nettet så er det stadig mangel på informasjon og fakta som en ønsker skal passe og stemme meget overens med det en søker etter. I mine tilfeller skjer det ALDRI. Derfor kjører eg på med forskningstråd på gjæring i lave temperaturer.

jeg lærte via dette forumet for mange år siden hvordan vi skal bearbeide og samarbeide med gjæren for å lage øl og har derfor laga meg mine rutiner for pitching. Jeg bruker for det meste us-05 til allround ale brygging og s-23, novalager og s-189 for å lage diverse pils.

Jeg brygger hovedsaklig øl på speidel 50 i garasjen også på grainfather i uthuset og bryggerommet i huset hvor jeg tester en del.

Nå har jeg satt igang test prosjekt med å gjære US-05 på ekstremt lave temperatur som vil si grader 0 og oppover for å se hva det vil utgjøre å gjære en ale på lav temperatur i bod/garasje og lignende for de som ikke har de fasilitetene og erfaringene vi har. Meg selv har aldri brygga og gjæra i garasjen nevneverdig mye i såpass kulde, men jeg er nysjerrig og har derfor satt 2 batcher med 50 liter us-05 for å se hva gjæren vil gjøre med ølet og for at folk som må gjære ute kaldt kan søke og få erfaring.

Per nå har jeg laget en hazy IPA og en honning ale med us-05 og starttemp på gjæring er 4 grader i åpen garasje. Det skal være kaldt/mildt 19 dager fremover og jeg forventer ikkje at gjæringa skal være ferdig på 14 dager i såpass lav temp for en ale gjær, men jeg vil foreta FG målinger for å se fremgangen i gjæringen.

Samtidig har jeg satt en batch med bayer gjæret med 34/70 i samme temperatur og siden dette er en lager gjær og fra tidligere erfaringer så klarer den seg meget fint, men optimal temp for den er 8 og oppover, så vi skal også se her på utgjæringstid og smaksprøver for å se om hvilke konsekvenser det har å gjære på såpass lav uanbefalt temperatur.

Jeg kommer tilbake etter 1 uke med oppdatering og merk at dette bare er test så ikke slakt meg for valg av gjærtyper eller metoder osv, jeg tester nå kun det å gjære med enkle primitive fasiliteter fra det 19 århundret kontra vår moderne verden mtp smak og forventninger

Tilbake
Topp