Brewly W-34/70

Kjøpte litt for mange pakker av denne og glemte å bruke dem opp... :p

Er det noen som har erfaring med viabilitet i pakker som har gått ut på dato?

Vekker til live en gammel tråd.

Hadde igjen ei pakke Brewly og satte en starter på denne.

Brygget for ei uke siden.
Innlegg i tråden 'Hva skal du brygge idag?' https://forum.norbrygg.no/threads/hva-skal-du-brygge-idag.5718/post-653801

OG har gått fra 1.048 til 1.026 på ei uke. Har stått på 11°C. Det går med andre ord jevnt og trutt som det alltid har gjort med denne gjæren.

Utfordringen er at jeg har planer om gjenbruke gjærkaka, og det hadde passet fint å brygge i romjula. Av erfaring vet jeg at det kan bli knapt med tid med denne gjæren.

2 spørsmål
1. Risikerer jeg noe ved å tappe ølet på fat og la den gjære ferdig i fatet. Antatt temperatur 14-15°C.

2. Tør noen å spå hvor mye gjær som er tilgjengelig i gjærkaka etter tapping?

Jeg ville venta til bryggedagen, trur jeg. Så kan du sette rett på kaka - eller på halvparten av den. Og det er vel kanskje det du tenker, også?

I så fall skulle det ikke være noe problem. så vidt jeg kan se:).

Jeg ville venta til bryggedagen, trur jeg. Så kan du sette rett på kaka - eller på halvparten av den. Og det er vel kanskje det du tenker, også?

I så fall skulle det ikke være noe problem. så vidt jeg kan se:).
Ja, venter i det lengste. Kjører oksygenfri overføring til fat. Så lar jeg ølet modne i kjellertemperatur.

2 spørsmål
1. Risikerer jeg noe ved å tappe ølet på fat og la den gjære ferdig i fatet. Antatt temperatur 14-15°C.
Du kunne ha gjort hele gjæringen på fat, så det er ingen øl-utfordringer, men…

Jeg ville ha trykksatt fatet for å presse lokk/pakning tett. Deretter slippe ut trykk.

Planlegger du blowoff eller spunding?

Når ølet er ferdig, kan det tette stigerøret. Kan være en fordel å lagre det 45 grader før du tapper om til nytt fat.

Dersom gjæringen ikke er ferdig vil det være gjær i suspensjon. Men det er kanskje fortsatt i overkant å bruke hele kaka?
Planlegger du blowoff eller spunding?

Når ølet er ferdig, kan det tette stigerøret. Kan være en fordel å lagre det 45 grader før du tapper om til nytt fat.
Det kommer an på hvor langt det har gjæret ut. Dersom forventet SG er nådd kjører jeg uten, ellers blir det sounding tror jeg. Skal vurdere om 45 grader er nødvendig, jeg har faktisk et par tappeballer som kan brukes også.

Dersom gjæringen ikke er ferdig vil det være gjær i suspensjon. Men det er kanskje fortsatt i overkant å bruke hele kaka?

...
Du kan vel speede opp prosessen ved å sette dunken litt varmere? Jeg trur det aller meste av fusel- og esterproduksjonen er unnagjort nå, så det spiller neppe noen rolle for smaksutviklinga.

Gjær i suspensjon vil det jo alltid være, men denne siste gjæren er det faktisk like godt å ikke få med. Når du bunnhøster, skal du jo ikke ta med hverken det første eller det siste som har bunnfelt seg, men bare det midtre - men da må du ha en tank med konisk bunn og gjærport der nede. Så dette er kanskje til og med lurt:)?

Lagergjær som har jobba kaldt, formerer seg relativt lite. Det er jo derfor vi må bruke så mye. Det brygget jeg satte i går, fikk faktisk hele kaka fra et tidligere brygg, for det var ikke mer enn et par dl slurry (w-34/70). Så se an omtrent hvor mye du får, heller enn å tenke "del av kaka".

Du kan vel speede opp prosessen ved å sette dunken litt varmere? Jeg trur det aller meste av fusel- og esterproduksjonen er unnagjort nå, så det spiller neppe noen rolle for smaksutviklinga.

Gjær i suspensjon vil det jo alltid være, men denne siste gjæren er det faktisk like godt å ikke få med. Når du bunnhøster, skal du jo ikke ta med hverken det første eller det siste som har bunnfelt seg, men bare det midtre - men da må du ha en tank med konisk bunn og gjærport der nede. Så dette er kanskje til og med lurt:)?

Lagergjær som har jobba kaldt, formerer seg relativt lite. Det er jo derfor vi må bruke så mye. Det brygget jeg satte i går, fikk faktisk hele kaka fra et tidligere brygg, for det var ikke mer enn et par dl slurry (w-34/70). Så se an omtrent hvor mye du får, heller enn å tenke "del av kaka".

Tilbake
Topp