Usmaker når fat flyttes - hvordan unngå?

Steinar Huneide

Norbrygg-medlem
Man får ikke skrudd nedpå kegposten hvis ikke stigrøret er på plass. Hvertfall ikke på mine AEB fat.

Smått utrolig at det tok førti innlegg her før man fant ut at trådstarter bare sliter med sedimenter i glasset.

dojonieu

Norbrygg-medlem
Jeg har også to typer fat. Med bøyd stigerør og med rett stigerør. De første har fordypningen i midten, de siste på utkanten.

Ved lagring, bruker jeg fat med rett stigerør og setter/legger fatt med en 30/40 graders vinkel, med fordypningen nederst - da er det lett å få ut sedimentene gjennom røret - temp er 0 Celsius og trykk 10 psi. Etter 4 uker er mest parten borte og fatt kan settes vanlig/rett.

Jeg flytter aldri fattet - flasker rett fra keezeren.

Nici

Andrimner

Norbrygg-medlem
Absolutt, det er en fordypning i midten av fatene. Det er med hensyn til bunnfall. Gjær, og andre ting som bunnfeller skal legge seg på sidene. Da vil, teoretisk, ikke det som legger seg på sidene bli dratt med. Den fordypningen rommer knappe 30ml og er lett å tømme ut. Jeg har en halvliterflaske rett med fatskapet.

Er det lenge siden jeg har tappet fra et fat, så går den første dl i flaska før jeg fyller glasset. Stigerøret for øl ut bør og skal plasseres ca sånn her.
Vis vedlegget 61138
Takk! Dette hadde jeg ikke tenkt over.

Topp