Usmaker når fat flyttes - hvordan unngå?

Man får ikke skrudd nedpå kegposten hvis ikke stigrøret er på plass. Hvertfall ikke på mine AEB fat.

Smått utrolig at det tok førti innlegg her før man fant ut at trådstarter bare sliter med sedimenter i glasset.
 
Jeg har også to typer fat. Med bøyd stigerør og med rett stigerør. De første har fordypningen i midten, de siste på utkanten.

Ved lagring, bruker jeg fat med rett stigerør og setter/legger fatt med en 30/40 graders vinkel, med fordypningen nederst - da er det lett å få ut sedimentene gjennom røret - temp er 0 Celsius og trykk 10 psi. Etter 4 uker er mest parten borte og fatt kan settes vanlig/rett.

Jeg flytter aldri fattet - flasker rett fra keezeren.

Nici
 
Absolutt, det er en fordypning i midten av fatene. Det er med hensyn til bunnfall. Gjær, og andre ting som bunnfeller skal legge seg på sidene. Da vil, teoretisk, ikke det som legger seg på sidene bli dratt med. Den fordypningen rommer knappe 30ml og er lett å tømme ut. Jeg har en halvliterflaske rett med fatskapet.

Er det lenge siden jeg har tappet fra et fat, så går den første dl i flaska før jeg fyller glasset. Stigerøret for øl ut bør og skal plasseres ca sånn her.
Vis vedlegget 61138
Takk! Dette hadde jeg ikke tenkt over.
 
Heisann. Sødme vil gjerne være grunnet for lite utgjæring, og hvis ditt første brygg var lucky jack, så brukte du nok safale S-05 (evt. 04); begge gjæres ut forholdsvis fort og især 05 gir en nokså 'crisp' smak. Når du har laget pilsner e.l. har du kanskje brukt en annen type hjær og/eller maltsammensetning. Begge tilfeller kan gi en annen profil som endrer smak og i tilfelle en annen gjærtype, muligens for kort gjæringstid.

Har man tålmodigheten, anbefaler jeg å la gjæringsperioden alltid vare i 10-14 dager istedet for 7-9 dager si, og gjerne hev temperaturen med et par grader ved dag 8-9, for å la gjæren som fortsatt er i suspensjon gjøre seg ferdig og presipetere (bunnfelle), innen de 14 dagene.

Antatt man har en temperaturkontroller, sett vørteren i 7-8 grader i en dag eller to, så ved 2 grader et par dager, og tilslutt -1 grad i 3-5 dager.
Dette er hvis man bruker co2 systemer vel å merke men bruker man flaskegjær (f.eks F2) så er dette også en grei metode.
Tapp over uten bunnfall til et nytt fat, her mener jeg at selv med åpen "tut" på fatet, så har jeg aldri opplevd oksidasjon personlig. Lukket overføring kan jo potensielt dra med noe av bunnfallet man nettopp har fjernet.
Så er det bare å tappe gass på gitt temperatur ølet har og tilsette gass. Sett ølet i keezeren, la 4 dager gå for å få full gassutveksling mellom øl og tomrom i fatet og voila. Du har helt klart og bra øl hver gang.

Her skal du kunne flytte fatet nå uten noen problemer selv om det vil alltid være _noe_ gjær igjen selvfølgelig men -1 C trikset er hemmeligheten til grevens øl! Andre alternativer som kanskje man er villig til å prøve er å også bruke kiselsol osv i slutten av gjæringen men kanskje man får/mister noe smak, skal ikke uttale meg på det men det finnes alltid en vei til Roma.

Tjo hei.
 
Sist redigert:
Hvis ikke du skal ha så mye øl med deg, kunne du anskaffet en "øl-termos" eller to. Søk på growler.
Jeg har puttet i en slange på piknik-krantuten slik at jeg tapper ned i bunnen på growleren. Da holder ølet karboneringen forbausende godt.
Her er mine "øltermoser". To stk 1,5 l plastflasker med liggeunderlag som er limt sammen med RubberFix eller sydd sammen med hyssing. Bruker de også til å karbonere i. Løsner på korken og klemmer ut lufta før jeg skrur den på igjen og fyller CO2.
 

Vedlegg

  • 20240223_134937.jpg
    20240223_134937.jpg
    1,3 MB · Sett: 11
Sist redigert:
Tilbake
Topp