Skum ved tapping

Hei - Jeg lurer på noe.
Jeg tapper og har forsåvidt helt greit med skum i glasset. Så går fatet tomt og jeg bytter til et nytt. Så starter et lite skumhelvete. Fatet er ikke overkarbonert. Det eneste som er gjort er å bytte fat. Hvis jeg setter på picnic så får jeg ikke mye skum. Bytter jeg tilbake til krana så er jeg igang igjen. Jeg hører jo at det eren surklelyd når jeg tapper fra krana. Denne kan elimineres bort med flowcontrollen, men dette kan selvfølgelig indikere at det er noe turbulens som oppstår. Men det er rart når det ikke var det på fatet som er tomt.
Ledninger har riktig lengde. Kullsyre er på 1bar. Temperatur er lik (ca 5grader)
Har samme greia på to forskjellige fat. Fellesnevneren er at de er fulle.
Noen som har noen tanker på hva dette kan skylders?

Hører du sier at slangene har riktig lengde, men har de riktig diameter?
Jeg bruker utelukkende slanger med 3mm / 3/16 toms indre diameter og passer på at de er LANGE, gjerne halvannen meter. To meter funker også.
Får man for lite skum, kan man bare tappe litt mer aggressivt. Problemer med for mye skum er gjerne vanskeligere å løse, selv med flowcontrol.
Jeg hadde bare trøbbel med flowcontrol-kranene mine. Mer vasking var det også ved periodevis demontering, så jeg endte opp med å skaffe enkle perlick-kraner (630ss) i stedet.
Blir aldri skumproblemer, selv med heftig karbonerte saisons og weissbiers. Også må jeg tappe litt aggressivt om jeg har en litt lavt karbonert engelsk øl.

Det er 3mm slanger. Jeg begynner å tenke at fullt fat kan gi mer turbulens, og dermed mer skum, en halvfulle fat. Også tror jeg at jeg får inn litt falsk luft som også bidrar til skum.
Krana er nå hovedmistenkt :)

Det er 3mm slanger. Jeg begynner å tenke at fullt fat kan gi mer turbulens, og dermed mer skum, en halvfulle fat. Også tror jeg at jeg får inn litt falsk luft som også bidrar til skum.
Krana er nå hovedmistenkt :)
Ok så det er hurtigkobling. Ta ut alle slanger, klipp av en centimeter så du får rene kutt med slange kutter og ikke saks eller avbiter. 150 cm minimum lengde med 3 mm slange så er du trygg opp til 1 bar tappetrykk.

Tilbake
Topp