Hvordan gjærer dere lager-øl?

Armas

Jeg har brygget lite og fulgt lite med på forum de siste årene.
Nå er jeg klar for å få litt øl i skapet igjen, og en klassisk lager er nestemann ut.

Før brukte jeg ofte Brulosophy sin "fast lager" metode, og hadde god suksess med den. Nå ser jeg noen tråder der man gjærer lagerøl på ale-temperaturer, og det ser ut til å fungere bra - ihvertfall med utvalgte tørrgjær.

Jeg har allerede handlet inn til min lager, og kjøpte saflager w34/70.

Men hva er konsensus på beste gjæringsforløp? Hva gjør flertallet nå?

Har 2 pakker til 25 liter

Det holder det. Selvfølgelig skal du gjære på den kalde siden av spekteret ville jeg kanskje brukt 3
Jeg bruker fint 2 pakker på 20 liter og gjærer rundt 15 C

Dosage / Temperature​

80 to 120 g/hl at ideally 12°C – 18°C (53.6-64.4°F).

Jeg har brygget lite og fulgt lite med på forum de siste årene.
Nå er jeg klar for å få litt øl i skapet igjen, og en klassisk lager er nestemann ut.

Før brukte jeg ofte Brulosophy sin "fast lager" metode, og hadde god suksess med den. Nå ser jeg noen tråder der man gjærer lagerøl på ale-temperaturer, og det ser ut til å fungere bra - ihvertfall med utvalgte tørrgjær.

Jeg har allerede handlet inn til min lager, og kjøpte saflager w34/70.

Men hva er konsensus på beste gjæringsforløp? Hva gjør flertallet nå?
Det er rimelig mange veier til Rom - og du kommer fram på alle, så lenge du holder deg til trafikkreglene:).

34/70 skal funke fint på 18-20 grader. Jeg har brukt den på 14-15, og det fungerer helt utmerket. Mye gjær er bare et poeng om du går ned på 8-10 grader.

Det holder det. Selvfølgelig skal du gjære på den kalde siden av spekteret ville jeg kanskje brukt 3
Jeg bruker fint 2 pakker på 20 liter og gjærer rundt 15 C

Hele gjæringen på 15? Ikke høyere på slutten?

Tilbake
Topp