Karbonering; utett flaske

Jeg har nettopp brygget mitt første brygg(IPA). For noen dager siden var det tid for flasking. Jeg hadde samlet på "bjørnunger" fra Dahls. Når jeg skulle korke disse flaskene synes jeg korkene satt dårlig. Flaskene har nå stått i 3 dager. For å teste om korken var tett, satt jeg en av flaskene på hodet. Det har nå begynt å dryppe fra denne flaska. Hvordan kan jeg kontrollere om karboneringen går bra? Kan jeg skaffe nye flasker og flytte over ølet nå? Eventuelt skaffe ny og bedre korkemaskin? Tips tas imot med stor takk.
 
Opplevde det samme med håndkorkærn - den røde plastgreia med 2 håndtak.
Hvis du har en sånn: Kast den (ikke gi den bort).

Hvis du er på stramt budsjett kan du finne ut om det er tett ved å holde flaska oppned og riste med en gang den er korket. Hvis det ikke er tett vil det piple lit, og du vil se (med litt trening) om korken står skjevt på halsen.

Det beste er å a) investere i en bordmodell, eller b) corneliusfat.
 
Jeg har nettopp brygget mitt første brygg(IPA). For noen dager siden var det tid for flasking. Jeg hadde samlet på "bjørnunger" fra Dahls. Når jeg skulle korke disse flaskene synes jeg korkene satt dårlig. Flaskene har nå stått i 3 dager. For å teste om korken var tett, satt jeg en av flaskene på hodet. Det har nå begynt å dryppe fra denne flaska. Hvordan kan jeg kontrollere om karboneringen går bra? Kan jeg skaffe nye flasker og flytte over ølet nå? Eventuelt skaffe ny og bedre korkemaskin? Tips tas imot med stor takk.
Ikke kast flaskene - kast korkeren. Du kan korke om flaskene dine nå, for å være sikker. Det går jo litt ut over karboneringen, men det er bedre enn å sitte med noen kasser med dødt og udrikkelig øl.
 
Ikke kast flaskene - kast korkeren. Du kan korke om flaskene dine nå, for å være sikker. Det går jo litt ut over karboneringen, men det er bedre enn å sitte med noen kasser med dødt og udrikkelig øl.
Da blir det ny korker i første omgang. Ganske irriterende å investere nesten 20 000 i bryggeutstyr (speidel), så får man med en korker som tydeligvis er søppel! Og som hadde ødelagt første brygg hvis jeg ikke gjort tiltak. Dette skal jeg reklamere på....innafor??
 
Har ikke hatt dette problemet men tror jeg først hadde gjort et forsøk med en bedre kapselpåsetter uten å ta av korkene. Tar du de av er det en fordel at ølet er kaldt slik at noe kullsyre blir igjen. Vanskelig å vite hvor mye ekstra sukker (hvis korkene skiftes) du må ha i.
 
Har ikke hatt dette problemet men tror jeg først hadde gjort et forsøk med en bedre kapselpåsetter uten å ta av korkene. Tar du de av er det en fordel at ølet er kaldt slik at noe kullsyre blir igjen. Vanskelig å vite hvor mye ekstra sukker (hvis korkene skiftes) du må ha i.
Takk for tipset, prøver dette.
 
Håndkorkere er ikke lagd for bruk med bjørnunger, tuten har ikke nok å gripe tak i.
Syns håndkorker (type Greta) funker greit til flasker med litt fylde ved tuten, men til bjørnunger må jeg også ty til bordmodellene.
 
Håndkorkeren er jo absolutt ikke søppel, den er dårlig egnet til bjørnunger, men jeg har fått det tett alle gangene jeg har brukt den på sånne også, du lærer deg teknikken hvis du prøver litt. Men for all del, en bordmodell virker veldig mye mer praktisk, spesielt til bjørnunger
 
Det er nok ikke noe i veien med korkeren, men som tidligere nevnt så fungerer ikke håndkorkere på bjørnunger for de er avhengige av halsen rundt flasken for å ha noe å få tak i. Denne halsen har ikke bjørnunger og derfor er ikke disse korkene tette.

mrs6Wwo.png
 
Mja, bjørnunger har den også, men den er *veldig* kort, og dessuten skråner flasken så kraftig opp mot toppen at det er litt vrient å komme til osv. Bruker man mye bjørnunger er nok bordkorker et must. Selv bruker jeg stort sett halvlitersflasker og 0,33 longneck, og da er det ikke noe problem med håndkorkeren, selv om jeg ikke tviler et sekund på at en bordkorker funker enda bedre.
 
Omstendelig å korke bjørnunger med håndkorker, men det går. Prøv å vri flaska før du klemmer til for andre gang. Snu flaska opp ned etter korking, ofte vil du se om det er lekkasje da. Er det lekkasje, jekk av korken og prøv på nytt.
 
Men til mitt første spørsmål. Kan man på norn måte, annet enn å åpne flasken, se/kontrollere om karboneringen går bra? Selv om jeg har forsøkt å være ganske nøye med korkingen på bjørnungene er jeg fortsatt ikke sikker på om alle ble tett.
 
Men til mitt første spørsmål. Kan man på norn måte, annet enn å åpne flasken, se/kontrollere om karboneringen går bra? Selv om jeg har forsøkt å være ganske nøye med korkingen på bjørnungene er jeg fortsatt ikke sikker på om alle ble tett.
Dersom de ikke er tette vil korken etterhvert dyttes åpen av gass og lekke øl om du snur flasken.
Om de er skikkelig løse vil de lekke allerede nå.
 
Hva med å sette de opp ned fra start av? Om de holder tett ved flasking kan de kanskje begynne å lekke når trykket øker. Er de tette etter en uke snur du de.
-Har ikke gjort dette selv.
Og om allt grumset vil synke til bunns uten at du vender noen ganger på de vet jeg ikke.
Hadde satt en ok kapselpåsetter høyt på ønskelisten.
 
Hva med å sette de opp ned fra start av? Om de holder tett ved flasking kan de kanskje begynne å lekke når trykket øker. Er de tette etter en uke snur du de.
-Har ikke gjort dette selv.
Og om allt grumset vil synke til bunns uten at du vender noen ganger på de vet jeg ikke.
Hadde satt en ok kapselpåsetter høyt på ønskelisten.
Det er høyt på ønskelista. Skulle stikke å kjøpe i går. Men butikken hadde ikke bordmodellen inn. De viste heller ikke når de fikk drn. Så jeg får klare meg med håndkorkeren for denne gang.
 
Tilbake
Topp