Karboneringsdrops eller sukkerlake?

Skal tappe min første pilsner (brygg #2 totalt) i dag. Jeg trodde jeg hadde brukt for lite gjær (2x White Labs rør med 2 liter starter til ca 27 liter), men pilsen har gått fra 1.057 til 1.013 på 36 dager i gjæringsfatet. Det jeg er usikker på er om det er nok gjær igjen til å kunne bruke sukkerlake til karboreringen, eller om jeg burde bruke karboneringsdrops...

Kjappe svar er VELDIG velkommen. Takk!
 
Jeg bruker lake og synes det er veldig greit. 5-6g/L blandet ut i kokt vann, og nedkjølt. Jeg blander det ut i gjæringsspannet, etter at jeg har stukket om før tapping. Det er vel alltid nok gjær igjen til at det karbonerer med sukkerlake. Om du ikke stikker om, kan du alltids bruke en engangssprøyte og dosere pr flaske.
 
"karboneringsdropsene" er vel strengt tatt bare sukker, det er ikke noe gjær i dem. Foretrekker selv sukkerlake, syntes karboneringsdropsene gir noe ujevn karbonering (noe de etter reklamen ikke skal). Føler at jeg har mer kontroll med sukkerlaken, og da kan jeg regulere mer hvor mye karbon jeg vil ha med mengden sukker.
 
For å ha full kontroll på mengde CO2 i forhold til hvilket øl du brygger, er det en fordel å bruke sukkerlake. Det er også en fordel i forhold til hygiene i og med at sukkerlaken kokes før den tilsettes.
  Sjekk ut denna artikkelen her: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,1449.0.html Her får du hvite alt du trenger å vite om karbonering av øl. 
 
Tilbake
Topp