Kommersielle oppskrifter (fra bryggeriene)

Når det i oppskriften står: "Horizon @ 60 min. to hit target IBU", betyr det at man tilsetter Horizon for å nå IBU28, og i tillegg tilsetter 3g/l Cascade, eller beregner man IBU av 3g/l Cascade først og så "topper" med Horizon for å nå IBU28?
Det siste du skrev..
 
Magnum eller Perle vil funke fint, men siden det er snakk om såpass små mengder kan du nesten bruke hva som helst av høyalfa.
 
Oppskrift på Natt Imperial Porter:
Takk for mailen! Natt er ein nokså utfordrande øl å brygge, men eg kan prøver å hjelpe deg å få det til.


Vi bruke Sinamar (frå Weyermann) å nåe den svarte fargen. Denne er ein ekstrakt laga av 100% svart malt, og gir farge utan rista toner eller bitterheit. I oppskriften her har eg erstatte med Black malt… du får bestemme sjølv om du meiner balansen mellom svart/sjokomalt bør vere annleis. Som utgangspunkt her er eit forslag:

66% Pale Ale malt
14% Munich type 1
7% Munich type 2
7% Wheat Malt
4% Pale Chocolate malt
2% Black malt

Mesketemp 62-63C
Meske heile 8kg og sile av KUN stamvørter (ingen sparging)

Meske på nytt - heile 8kg IGJEN og sile av KUN stamvørter (ingen sparging)
Då har du samla nok vørter på full styrke (20-23 Plato)
Gjæring med White Labs WLP001 (Chico/California.) Kan og bruke 1056 eller US-05.
Gæringstemp 22C.

EKG humle ca. 36 IBU.
Tørrhumling med Amarillo, hugs ikkje mengden, prøv 2g/liter. (Denne er ikkje den viktigaste delen av ølet.)

Lykke til!

Venleg helsing/Best Regards

Evan W. Lewis"
 
Hei Gahr. Jeg setter veldig pris på at dere deler oppskriftene deres med oss andre amatørbryggere. Veldig flott.. Venter spent på og få kjøpt 7 Fjell på Lillehammer. Fikk kjøpt med meg 2 flasker av Walkendorrf på spesialutsalget på Hamar. (Fint ska det værra!!) ;-)
og den var utrolig bra. Jeg skal prøve å brygge den selv snart, skal gi tilbakemelding hvordan det gikk
 
Boulevard - Tank 7
- Respekt til AxelH

Here it goes:

Malts
Pale Malt - 77.5%
Flaked Maize - 20%
Malted Wheat - 2.5%

Mash in:
63 and rest for 50 minutes.
68 - 25 min
73- 15 min
Mash off at 78

We look for a beginning of boil gravity of 1063 and boil for 70 minutes to look for 1067 at the end of the boil.

Hops
Magnum - 6 IBU at 98 C
Simcoe - 5 IBU at 15 After beginning of boil
Amarillo - 15.7 IBU at 5 before end of boil
Amarillo - 10.7 IBU in the whirlpool

We cool the wort to 19 C, pitch with a high gravity Trappist strain (I suggest Wyeast 3787) and let it rise to 21 C. We ferment at 21 until we reach 1028 at which point we temp up to 23 for the remainder of fermentation. Ending FG is 1009.

Dry Hopping
Amarillo .089 kg/bbl (7.6 g pr. liter )


Noen som kan hjelpe med scalering det står IBU ved Whirpool og ved Tørhomling
Har så lyst til å brygge denne
 
Noen som kan hjelpe med scalering det står IBU ved Whirpool og ved Tørhomling
Har så lyst til å brygge denne

Whirlpool - humletilsetningen tilsetter du ved 0 min, og så fyller du på med IBUene i 60 min tilsetningen.

Det ser ut til at det er feil i oppskriften for tørrhumle. 0,089 kg/bbl blir ikke 7,6g/l, men 0,76 g/l. Det høres mye mer fornuftig ut med tanke på hvordan det smaker også.


Edit: @mikslen, kan du redigere oppskriften slik at det blir 0,76g/l i stedet for 7,6g/l?
 
Whirlpool - humletilsetningen tilsetter du ved 0 min, og så fyller du på med IBUene i 60 min tilsetningen.

Det ser ut til at det er feil i oppskriften for tørrhumle. 0,089 kg/bbl blir ikke 7,6g/l, men 0,76 g/l. Det høres mye mer fornuftig ut med tanke på hvordan det smaker også.


Edit: @mikslen, kan du redigere oppskriften slik at det blir 0,76g/l i stedet for 7,6g/l?

Vent litt , skal red... Nei vent litt, det går jo ikke :p

Men kan skrive under på at det er feil i oppskriften. Brukte 7,6g pr.liter og det ble heftig mye humle for en saison.
Anbefaler at du benytter et bryggeprogram f.eks Beersmith til å beregne humlemengdene @T.Wickstrøm
 
Kanskje moderator også kan redigere tråden jeg nettopp postet. Står at jeg mente det var for mye humle. Dette må vel være et klart og tydelig brudd på forumreglene. Jeg sitter og sipper på denne akkurat nå, og med WLP670 som gir ett enormt ananaspreg så ble denne helt perfekt. Men brukte engelsk pale malt som ga litt for mye farge og karakter til ølet. Skal prøve pils malt neste gang.
sticker,375x360.u2.png
 
Tilbake
Topp