Kremet skum Stout

EHøglund

Norbrygg-medlem
Hei, har tenkt å brygge en Stout til helgen.  Er det mulig å få til kremete skum sånn som er på Guinness / kilkenny ol.  :namnam:
Noen man kan tilsette.

Bygges på et Bratberg Kompaktbryggeri. Allgrain
6 kg - Pale Ale
0,5 kg - Sur malt
0,6 kg - Roasted Barley
 
Vanling havregryn kjøpt på dagligvaren? Skal det tilsettes i mesken og hvor mange gram?

Blir spennende :)
 
Skummet på Guinnessen kommer stort sett av måten den blir tappa på. Beergas og stoutkran med restriktor.

Havregryn (ja, den fra butikken) gjør seg forøvrig meget godt i en stout. Gir god munnfylde.
 
Jeg hadde bare i 100g gram på en 12 liters batch, men kunne sikkert hatt i mer

Kjør på med havre eller flytende nitrogen om du har tilgang/råd

montro om havre har høyere innhold av nitrogen enn andre kornslag, om det er det som gjør det
 
Har også lest at du kan oppnå en mye finere skum om du primer med DME istedenfor sukkerlake..:) Har ikke testet dette selv, men det står på blokka.
 
Havregryn er fint!
Ellers er vel mye av årsaken til dette skummet at de bruker beergas (CO2 og nitrogen) i stedet for bare CO2. Du ser det når du tapper, skumboblene synes å bevege seg nedover i glasset før de stiger opp. Det er nitrogenet som gjør dette.
 
stenkarlsen skrev:
Har også lest at du kan oppnå en mye finere skum om du primer med DME istedenfor sukkerlake..:) Har ikke testet dette selv, men det står på blokka.

Husk da at om man bruker DME vil ølet få mer restsødme, da det ikke er 100% gjærbart som f.eks. sukker er.
 
loebrygg skrev:
Jeg hadde bare i 100g gram på en 12 liters batch, men kunne sikkert hatt i mer

Kjør på med havre eller flytende nitrogen om du har tilgang/råd

montro om havre har høyere innhold av nitrogen enn andre kornslag, om det er det som gjør det

Havren har et høyt innhold av beta-glukan, noe som bidrar til økt munnfølelse (dog ikke smak).

Et høyt proteininnhold i ølet gir et fastere skum.

Nitrogengass gir skummet finere bobler, og det er det som gir det tette skummet på bl.a. Guinness.

Jeg bruker ikke beergas (blanding av CO2 og N2j, men ved å gi ølet et litt lavere CO2-innhold enn vanlig og tappe det gjennom en stout-kran med restrictor discen satt inn, får man et svært tett skum og et mykt øl. Det lave kullsyre ivået bidrar til denne mykjeten.
 
Ellers er jo handpumpe å anbefale! Det er dette Beer gas skal etterligne.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Før man fikk krem på boks i kolonialen, hadde de fleste møblerte hjem en spesiell dispenserer som var gassdreven. Man fylte en passelige mengde kremfløte oppi, koblet til en gasspatron og svisj krem i Isrishen.

Tidligere var dette diskutert som en mulighet her på forumet. Ikke med krem, men litt isteden drevet med gass.
 
terje_kristensen skrev:
Hvordan kan jeg få tak i beergas?
Høres veldig kult ut :)
Har Newcastle tappetårn med egen skumknapp, men skummet varer ikke lenge
..
Yarapraksis sier de har beergas. 80% nitrogen og 20 co2.
Det er ikke helt korrekt forhold ifølge de lærde, men det er det de sier de har.
 
stenkarlsen skrev:
Har også lest at du kan oppnå en mye finere skum om du primer med DME istedenfor sukkerlake..:) Har ikke testet dette selv, men det står på blokka.
Leste også dette, innbiller meg at det fungerte, kan jo være tilfeldig men virket som skummet var mere kremete enn ved å karbonere med sukker som jeg har gjort på en del andre stout. Kan selvsagt være tilfeldig.
 
aakvik skrev:
stenkarlsen skrev:
Har også lest at du kan oppnå en mye finere skum om du primer med DME istedenfor sukkerlake..:) Har ikke testet dette selv, men det står på blokka.
Leste også dette, innbiller meg at det fungerte, kan jo være tilfeldig men virket som skummet var mere kremete enn ved å karbonere med sukker som jeg har gjort på en del andre stout. Kan selvsagt være tilfeldig.
Det er placeboeffekten som gjør det :)
Eller muligens lavere utgjæring og påfølgende lavere karbonering.
Co2 er co2.
 
magne1972 skrev:
terje_kristensen skrev:
Hvordan kan jeg få tak i beergas?
Høres veldig kult ut :)
Har Newcastle tappetårn med egen skumknapp, men skummet varer ikke lenge
..
Yarapraksis sier de har beergas. 80% nitrogen og 20 CO₂.
Det er ikke helt korrekt forhold ifølge de lærde, men det er det de sier de har.
Ok. Tusen takk for hjelpen :)
 
magne1972 skrev:
Yarapraksis sier de har beergas. 80% nitrogen og 20 CO₂.
Det er ikke helt korrekt forhold ifølge de lærde, men det er det de sier de har.

Hva er egentlig korrekt forhold da?
 
Tilbake
Topp