lage et flytende gjærreserve

Jeg fikk desverre ikke noe tilbakemeldinger så prøver en gang til  :) Men bare si fra hvis du synes at dette er et dumt spørsmål  ;D

Er det grei å gjøre føgende: lage 1 liter starter av en WL tube. hele blandingen fordele mellom 3 ølflasker og korke de. Bruke en flaske for å lage starter igjen til et brygg. Regner med at alle 3 'gjærflasker' brukes opp i 9 uker (brygger ca hver 3. uke).

og noen generelle spørsmål ang. gjær:
Er gjær en generasjon gamlere etter den ble brukt i en starter? Så gjær er av 3. generasjon etter 1. brygg?
Hvorfor kan en tube oppbevares problemløs i et halvt å men anbefales å bruke igjen godt behandlet og oppbevart brukt gjær innen for 2 uker?
 
Huub skrev:
Er det grei å gjøre føgende: lage 1 liter starter av en WL tube. hele blandingen fordele mellom 3 ølflasker og korke de. Bruke en flaske for å lage starter igjen til et brygg. Regner med at alle 3 'gjærflasker' brukes opp i 9 uker (brygger ca hver 3. uke).

og noen generelle spørsmål ang. gjær:
Er gjær en generasjon gamlere etter den ble brukt i en starter? Så gjær er av 3. generasjon etter 1. brygg?
Hvorfor kan en tube oppbevares problemløs i et halvt å men anbefales å bruke igjen godt behandlet og oppbevart brukt gjær innen for 2 uker?

Jeg fikk dessverre ikke noe tilbakemeldinger så prøver en gang til  :) Men bare si fra hvis du synes at dette er et dumt spørsmål  ;D
 
Det er ikke et dumt spørsmål. Om du lager nye startere av de tre flaskene, bør det gå greit. Men det kommer an på:

1) de må oppbevares kaldt.
2) de må ha et levelig miljø. Startervørteren er visst bedre enn rent og sterilt vann, pga. pH.
3) du må likevel klare å lage nok gjær av de nye starterne. Det kan være vanskelig å beregne, siden du ikke kjenner gjærmengden i hver flaske. Men du kan treffe sånn noenlunde i det rette området, så det er jo bare å prøve. Her vil du jo få erfaring etterhvert.

Gahr kan sikkert gi et mer eksakt svar.  ;)
 
hei.

vi har gjørt dette noen ganger. Satte opp en starter, for så å tappe av ca 2 dl x 2 flasker før starteren blir satt til klarning. Disse flaskene ble korket og satt i kjøleskap. det lengste vi har ventet før bruk av slike flasker er vel 2-3 mnd. Er litt vanskelig å beregne hvor mye gjær man har. Må anta hvor mye som var i originalstarteren, legge til dødlighet og så bygge opp på nytt. Dette bør vel gjøres over flere trinn dersom flaskene er gamle.

Hvis den originale starteren var satt opp av 1 pakke fersk gjær i 4L starter på magnetrører så hadde du 118 millioner celler/ml som blir 23,6 miliarder celler i 2 dl(tilsvarer 0,24 pakker wyeast activator). Ved 1 pakke i 1L starter og magnetrører får du 261 milioner celler/ml som blir 86 miliarder celler i 0,33L flaske (0,86 pakker wyeast aktivator).  Mrmalty regner 75% gjenlevende celler på 1 mnd gamle pakker, men vil anta det kan være enda lavere for en hjemmelaget pakke.

MVH
Børge
 
Tusen takk for svaret. Jeg blir ikke demotivert nå og skal sette i gang i morgen. Bare prøve. Må si at jeg tar små skritt i brygginglandet og regne ut riktige gjærmengder har jeg ikke kommet til enda. Det gå bra nå, og bedre i framtida  :biersmile:
 
Regner med dette skulle gå helt greit. Høres ut som en god ide.

Leste nettopp en artikkel fra USA hvor det tydeligvis ikke er uvanlig å fylle gjær tilbake i WL tuben (vasket og desinfisert) etter gjærstarteren er ferdig, før man heller resten inn i gjærdunken.
Noen her som har prøvd dette?
 
Huub skrev:
Er gjær en generasjon gamlere etter den ble brukt i en starter? Så gjær er av 3. generasjon etter 1. brygg?
Hvorfor kan en tube oppbevares problemløs i et halvt å men anbefales å bruke igjen godt behandlet og oppbevart brukt gjær innen for 2 uker?

Ang. gjærens alder: Til enhver tid vil en gjærkoloni inneholde omtrent 50 % celler som ikke har delt seg (siden hver celle formerer seg med en "knoppskyting"), slik sett har man like "ung" gjær hva generasjonene angår. Resten vil bestå av celler med ett eller flere fødselsarr. Slik sett har en gjærkolni samme alder i gjennomsnitt, uansett. Det som betyr noe, er hvordan gjæren har blitt behandlet gjennom gjæringen og formeringen. Når man får gjær fra produsenten, vil den ha blitt behandlet på best mulig måte, mens den under gjæringen videre ikke alltid har like optimale forhold (CO2, oksygenmangel, alkohol, humleoljer, mangel på næring, osmotisk sjokk osv.)

Ang oppbevaring av gjærpakker: Det er jo ikke slik at det er problemfritt å oppbevare gjær i originalforpakningen i et halvt år. Svært mye av gjæren som var der i utgangspunktet vil være død etter så lang tid (i følge Jamils kalkulator vil kun 10 % av gjæren være levende, dette forutsetter også at den har vært korrekt oppbevart), og det vil være påkrevd (i alle fall om man vil behandle gjæren rett) å dyrke opp den gjenværende gjæren til man har rett mengde. Det er nettopp for at man skal kunne unngå å måtte dyrke opp slurryen man har høstet at man ikke anbefaler lang oppbevaring av slik gjær. Tanken med å høste gjær er jo som oftest nettopp rask gjenbruk samt at man relativt enkelt kan beregne rett mengde utifra volumet man høster. Teknisk litteratur anbefaler ofte at man ikke oppbevarer gjær mer enn to dager i så måte, selv om dette i en hjemmebryggsetting nok er noe ekstremt.

Gjær er kanskje den dyreste ingrediensen i hvert enkelt brygg, man det er også den det er vanskeligst å spare inn på. Den beste løsningen sånn sett er nok hurtig gjenbruk av store mengder slurry. Kultivering og lang oppbevaring er ikke relativt arbeidskrevende, og det er ikke spesielt lett å anslå rette mengder (slik Beant skisserer) hvis man ikke foretar celletellinger selv. Og de færreste har jo tellekammer og mikroskop i huset...
 
Takk, det var tydelig svart. Jeg fant foresten på blad 59 i moderne hjemmebrygging noe om 'parallell kultivering'. Det var akurat sånn jeg tenkte. Det er ikke for å spare penger, bare for å tenke ut en grei måte  å brygge på. (En tube WL koster mindre enn to flasker Duvel på polet og jeg for 60 flasker med sterk øl av et brygg så jeg synes ikke at gjær er for dyrt)
 
Jo mer jeg tenker på det jo bedre liker jeg tanken på dette.
I dag må det planlegges og bestilles gjær i lang tid før brygging.
Tenk å bygge opp sitt eget gjær lager som alltid er tilgjengelig når du trenger det.  :yes:

Noen som har erfaring med frysing (glyserin) av gjær?
 
Tilbake
Topp