Leie/kjøp av ølfat eller engangsfat

Er det noen her inne som har erfaring med noe slikt som å leie tomme fat på bryggerier? Eventuelt vet noen som selger fat av typen 50L+? Kanskje er det noen av dere staute mikrobryggere som kan hjelpe meg :D

Jeg og samboeren min skal holde en bryllupsfestival til sommeren og tenkte å brygge en god del øl selv.. Såpass mye at å bruke corneliusfat til hele stasen vil bli både upraktisk og en litt for stor utgift for denne engangsgreia.

Tenkte å brygge rundt 400L øl, og ser for meg at løsningen med å leie store fat og bruke tappetårn i bryllupet vil være den enkleste veien å gå. Noen som har andre tips?

Tips blir belønna med store high fives og ubetinga kjærlighet for resten av livet.

Mvh
Håvard
 
Kjenner du noen som driver/ jobber i bar som fortsatt bruker fat betaler de kun et depositum når de kjøper øl på fat.

Om du får låne noen tomme, og så leier et tårn med noen fat bryggeriøl fra samme sted/ bryggeri ( det krever de stort
Sett for å leie ut tårna) så skal det gå fint. Grattis med bryllup! Hold oss gjerne oppdtart hva løsningen ble!
 
Hvis du skal leie 50L fat fra bryggeri så må de jo modifiseres for at vi hjemmebryggere kan rengjøre og fylle disse. Det er mulig at noen mikrobryggeri sitter på ferdig modifiserte fat, så det er vel best å høre med disse, vil jeg tro. Hvor i landet bor du?

Ellers så har vel Stana av og til inne 50L fat til 1000,- per stk (Ser ut som det er tomt nå). Og så kan du jo bare videreselge disse for marginalt mindre her på forumet etter bruk. Burde gå glatt å bli kvitt disse igjen, vil jeg tro. Send ham en mail og hør om hvordan det ligger an.
 
Takk for gode svar! Er det noen som vet eventuelt hvor mye modifisering som må til for at taping og rengjøring skal funke? Har et tilbud nå, på 10 fat til 2500,-. Satser vel egentlig på å slå til på dette dersom det ikke viser seg helt umulig å fylle disse.
Bor i Lofoten, så er desverre noe begrenset med mikrobryggerier med massevis av utstyr
 
Å modifisere fatet vil si å permanent skade stigrøret. Man sager av en tapp, slik at det er mulig å skru ut stigrøret.

Det er mulig å fylle fatet gjennom G-kobling, i alle fall under trykk. Det kan da fylles med vaskemiddel, skylles, dessinfiseres på den måten. Veldig tungvindt, vil jeg tro, men burde funke. Det verste tror jeg blir å få på øl/sukkerlake uten trykk... Alt dette er dog synsinger, har ikke testet selv. Vi bruker en del 50L, men alle disse er modifiserte. Når vi gjør rent stigrøret (utenfor fatet) så setter vi på koblinga og sirkulerer vaskemiddel gjennom denne og røret vha. pumpe.

EDIT: Hvis det er snakk om å kjøpe fatene så spiller det jo ingen rolle. Da er det bare å modifisere disse og eventuelt selge videre til andre hjemmebryggere (eller fortsette å benytte selv).
 
Perfekt! Da er det bare å vente på fatene og g-koblinger :) Hva er det egentlig som trengs av utstyr for å bruke slike fat og eventuelt tappe? Er litt dårlig på søkinga her inne, så like greit å høre etter en total utstyrsliste av noen med peil!
 
Dette kommer an på hva du har fra før, det meste kan gjenbrukes fra Cornelius.

Den "eneste" forskjellen mellom disse og Cornelius er tilkoblingen. G-koblingen har stuss for både øl og gass. Fra denne blir det samme opplegg som for Cornelius.

Etter at fatet er åpnet og modifisert så er det bare å fylle med vaskemiddel, skylle, dessinfisere og så tappe øl (og sukkerlake). Har ikke prøvd kunstig karbonering av slike. Vi fyller på vekt, 50 kilo (ca 49,5 liter). Så lagrer vi øl på disse og fyller over til Cornelius for bruk. Ingenting i veien for å bruke rett fra en 50L, men de er tunge å hanskes med, omtrent 65 kilo. Ser også for meg at det lett virvles opp bunnfall hvis ikke fatene er helt fulle under transport, eller de håndteres hardt. Vær også obs på at det finnes flere typer, og at lengden på stigrørene varierer (hvis du ikke får bare en type).
 
HEnta fatene nå, samme type, men ganske blank på hvordan jeg skal jobbe videre, haha. Venter i spenning på g-koblingene fra ebay, så da blir det å prøve seg frem :) Tenker å tvangskarbonere, må bare finne ut hvordan i alle dager man får festa koblingene på fatene først :D
Har ikke forsøkt meg på Corneliusfat enda, men finner vel en ok guide for hva som trengs i forhold til tapping og slikt her inne på forumet.
 
Hvis du leter litt her inne så finner du en videoguide som Oddvar Demmo laget om hvordan ombygge bryggerifat.
 
Tilbake
Topp