Lite trub, men grumsete vørter

Jeg satte min fjerde batch for et par uker siden som nå er kommet på flaske, en pale ale. Jeg brygger med Speidel 50 liter, og har generelt hatt en god del trub. Denne gangen var det svært lite trub. Til gjengjeld er øllet som nå er kommet på flaske svært grumsete.

Jeg kan ikke peke på noe som gikk annerledes i denne bryggingen kontra tidligere brygg. Er det slik at lite trub skaper grumsete øl? Forstår forøvrig ikke hvor det noen ganger er mye trub, og andre ganger mindre?

Flaskene har kun stått til karbonering i fem dager. Er det håp for at øllet likevel kan bli noenlunde klart?
 
Jeg satte min fjerde batch for et par uker siden som nå er kommet på flaske, en pale ale. Jeg brygger med Speidel 50 liter, og har generelt hatt en god del trub. Denne gangen var det svært lite trub. Til gjengjeld er øllet som nå er kommet på flaske svært grumsete.

Jeg kan ikke peke på noe som gikk annerledes i denne bryggingen kontra tidligere brygg. Er det slik at lite trub skaper grumsete øl? Forstår forøvrig ikke hvor det noen ganger er mye trub, og andre ganger mindre?

Flaskene har kun stått til karbonering i fem dager. Er det håp for at øllet likevel kan bli noenlunde klart?
oh, oh. Fastlege neste
 
Ett annet triks er å la ølen "hvile" noen timer før du tapper over på gjæringskar. Da vil trub pakke seg litt bedre i bunn under kranen.

Humleposer vil sikkert også hjelpe litt?
 
Brukte ikke klarningsmiddel, men har droppet det tidligere med langt klarere resultat. Vørteren ble stående i Speidelen ca 1 time etter nedkjøling før det gikk i gjæringsspannet. Jeg reagerte på at det nesten ikke var noe trub, hvilket det pleier å være...
 
Brukte ikke klarningsmiddel, men har droppet det tidligere med langt klarere resultat. Vørteren ble stående i Speidelen ca 1 time etter nedkjøling før det gikk i gjæringsspannet. Jeg reagerte på at det nesten ikke var noe trub, hvilket det pleier å være...
Det skal ikke være noe særlig med trub heller da. Om du ikke har brukt noen form for klarningsmiddel, så vil du nok ikke få klart øl med engang.

Har hatt noen flasker stående noen mnd til lagring, og da ender de opp med å bli klare. Men er de blodferske så er ølen ofte tåkete uten klarningsmiddel.
 
Hører nesten ut som det ble kokt på for lav effekt. Var det veldig kaldt i rommet Speidelen stod i eller kansje feil på effektinstillingen? Tenker på at grumset er proteiner som du ikke klarte å felle ut under kok...
 
Hører nesten ut som det ble kokt på for lav effekt. Var det veldig kaldt i rommet Speidelen stod i eller kansje feil på effektinstillingen? Tenker på at grumset er proteiner som du ikke klarte å felle ut under kok...
Det kan muligens være noe her da det var kaldere i rommet enn vanlig... Nå har de fleste vært ganske optimistiske på sluttresultatet etter en tids lagring så håper på det:)
 
Har og en Pale ale jeg brygget. men fant ikke protafloc tabbelettene mine... så nå har det stått ca 3 uker på keg. og ca 3 dager med en slik pose klarnings middel som skal i etter gjæring. enda HELT uklårt.
 
Mener å huske at Basic Brewing Radio hadde en episode om klarning vs trub, og en del forsøk med mye/lite trub ga ingen spesiell indikasjon på at mye trub = mindre klart øl. Lagring over tid gjør den uansett klar over tid (hvis gjæren er av typen som dropper ut i stor grad da :)). Bare gi det mer tid!
 
For høy ph kan gi bortimot manglende cold break. Ølet blir svært uklart og cold breaken bunnfeller ikke. Hadde dette problemet med moutons mariss otter for en tid siden.
mvh
Bårdd
 
Karbonering på flaske i 14 dager i romtemperatur og en uke i kjøleskapet gjør som regel underverker.
 
For høy ph kan gi bortimot manglende cold break. Ølet blir svært uklart og cold breaken bunnfeller ikke. Hadde dette problemet med moutons mariss otter for en tid siden.
mvh
Bårdd
Takker for svar! Dette synes som en plausibel forklaring. Ølet har nå stått i kjøleskap i en mnd og er fortsatt svært grumsete. Noen som vet om ph i springvannet kan være forskjellig over tid, kanskje i forhold til årstider? Bor forøvrig i Oslo.
 
Ph ut av krana er egentlig irrelevant. Du vil se på ph i mesk. Forskjellig maltsammensetning vil gi forskjellig ph i mesken.
 
Ved dårlig cold break kan vørteren ved tapping i gjæringskaret se ut som litt tynn ertesuppe. Dette feller ikke. Jeg har brygget med mariss otter fra crisp, warminster og mountons. Jeg har bare hatt dette problemet med mountons. Prøvde klaringmiddler (som jeg bruker uansett) tok tiden til hjelp ingenting hjalp. Både Troester og Noonan skriver endel om cold break og PH. Så jeg målte PH, den var noe høy 5,5-5,6, justerte den ned til 5,2-5,3 og problemet forsvant. Men jeg er uansett ikke fan av mountons mariss otter.

Om det er dette problemet du har vet jeg ikke. Men jeg er ganske sikker på at like maltsorter fra ulike malthus kan gi ganske forskjellige resultater med hensyn til PH, felling og effektivitet.

mvh
Bårdd
 
Tilbake
Topp