Mandarina Bavaria, Singel Hop IPA

Skal brygge denne til fredag, og lurer på om noen har noen innspill på oppskriften som jeg har satt sammen? :jaha:



Mandarina Bavaria Singel Hop IPA Style: Amerikansk IPA (Singel Hop Mandarina) Brewer: Mattias Ståhl

Statistics
Volume: 23 liters
Boil Volume: 20 liters
OG: 1069
BG: 1079
FG:
Alcohol: 6.8 % by vol.
Colour: 16 EBC (Amber)
Bitterness: 91 IBU
BU/GU: 1.31
Fermentables
Pale Malt 7 EBC 7 EBC 5500 g
Wheat Malt 3 EBC 600 g
Cara Pils 37 EBC 37 EBC 480 g
Munich Malt 20 EBC 20 EBC 300 g
Mash schedule: 65degrees for 60 minutes, yy degrees for mm minutes.
Hops
Mandarina 9% alpha 70 g 90 minutes
Mandarina 9% alpha 35 g 30 minutes
Mandarina 9% alpha 35 g 15 minutes
Mandarina 9% alpha 35 g 5 minutes
Mandarina 9% alpha 110 g 1 minutes

Tørrhumling: Mandarina 60g
                  Amarillo    50g

Fermentation
Yeast: WLP007 Dry English Ale
Fermented at 20 degrees C for 14 days.
Lagered at 2 degrees C for 7 days.
 
91IBU er kanskje litt i overkant, jeg ville ha vurdert å dratt ned litt på 90min humlen - evt. fjernet det helt og heller fordelt det ut fra 30min->
 
BG høyere enn OG?  :jaha:

Skal være enig i at 91 IBU virker høyt...  395 gram humle er MYE  :)  med så mye høy-alfa humle bør du justere vannet for å unngå såpesmak iflg. kloke hoder.
 
Hva mener folk som har prøvd denne humlen? Jeg har 100 g. som sikkert går med til en pale ale. Spørsmålet er om den skal bli single hop eller ikke.

Eller rettere: om den skal bli eneste til smak/aroma.

Sent fra min Nexus 4 via Tapatalk
 
Sjakkt skrev:
BG høyere enn OG?  :jaha:

Skal være enig i at 91 IBU virker høyt...  395 gram humle er MYE  :)  med så mye høy-alfa humle bør du justere vannet for å unngå såpesmak iflg. kloke hoder.


Sånn så det ut når jeg la inn tallene på beercalc.....vet ikke hvorfor :attevar:

Kanskje snurpe inn LITT på bitterhumla... :jaha:
 
Artig med litt bitterhet vel? :)

Jeg ville gått for den men brukt humlepose og dratt den ut ved flameout. Evt byttet litt carapils mot munich da munich smaker søtere, for å veie opp mot bitterheten. Carapils er dextriner, som ikke nødvendigvis smaker så søtt. Men det blir sikkert godt uansett.

Har laget øl som hadde 140-ish IBU i følge Beersmith, ble fullt drikkendes, om enn ganske bittert da det var med kune basemalt.
 
Runar Stock skrev:
Min siste IPA var på 150IBU og med 460g humle. Flotte ting.

Kult...tror jeg bruker oppskriften jeg kom frem til her, så kan jeg heller gjøre justeringer basert på resultatet og på tilbakemeldingene :)

Sent fra min GT-N7100 via Tapatalk
 
Tilbake
Topp