Meskeoppsett

Jeg har etterhvert konkludert med at jeg skal bestille en induksjonsplate da jeg fikk inntrykk av at folk her har vel så god erfaring med dette som med gass i de størrelsene jeg brygger.
Har kjøpt pumpe (ikke kommet enda) og div. annet småsnacks, og da spinner jo tankene fort rundt hva mer en evt kunne brukt det til.

Meskeutstyret mitt i dag består av to gjæringskar fra Europris, hvor det ene er fullt av hull (falsk bunn), og det er en kran i det andre.
Dette er godt isolert og fungerer utrolig bra på 25-liters batcher.

Forrige brygg ble noe større - ca 35 liter til gjæring (får ikke sett ordentlig da jeg har gått over til konisk ståltank og mangler skala på denne.)
Utbyttet var fremdeles tålelig greit, men det kunne sikkert blitt bedre.

Tankene hittil har gått rundt noe slikt:
VThnRWVi.jpeg

Beklager tegnekunnskapene, men vær glad det ikke er tegnet for hand! Hehe :)

Dette blir vel noe ala HERMS?

Har PID, og satser på å kunne styre plata med denne. Kjelen det vil være snakk om er min gamle 25-liters hyttekjel fra Biltema. Kranen på denne flower UTROLIG dårlig, men det er kanskje godt nok?
Er heller ikke redd for å sveise inn feste for termometer. Blir i tilfelle Tri-clamp, så kan det enkelt blendes ved behov, i tillegg til at jeg kan benytte samme termometer både til mesk og gjæring da det er lett å flytte :)

Spørsmålene er nok mange, men de viktigste kommer her:
1. Har dette overhode noe som helst for seg?
2. Vil jeg evt kunne få "stabile" brukbare utbytter for batcher på mer enn 30 liter? (Mesketanken har jo ca 30 liter volum)


Gevinster som mulighet for stegmesk og flysparge er jeg ikke veldig opptatt av, men klart, det er jo fine "bi-effekter"!

Investeringene begrenser seg vel i hovedsak til en "sveisenippel" for termometer da jeg har alt det andre fra før.
 
Vurderer å snekre et lignende system selv. Hvis du gjør et søk på brutus 20 og habs brewery, vil du finne en del info.

Så vidt jeg kan se, er det to problemer: temperaturfall på vei tilbake til meskekaret, og faren for at en stuck mash fører til at du varmer et tomt kokekar :/
 
Takker for gode tips!

Jeg vet ikke om plata kan styres enda, det kan kanskje være et kriterie i utvelgelsen (dog ikke avgjørende, for dette kan en løse med varmeelement også :) ).

Temperaturfall hadde jeg ikke tenkt på, men det var et veldig bra poeng! Materialvalg blir ikke uvesentlig da, i tillegg burde en kanskje isolert litt..

Er det større sjans for stuck mash med et slikt oppsett?



Ikke at det er av stor betydning, men det er ikke kjelen jeg koker i jeg tenkte å bruke her.
Tanken var delvis å kunne meske et større volum, så det blir en slags buffertank i tillegg til at vannet varmes opp.
Ved evt stuck mash vil det være viktig å stoppe pumpa da jeg plablegger et større volum enn det er plass til i meskekaret :)
På et tidspunkt må også kokekjelen inn her, men det løses enkelt, enten en T med ventiler/kraner eller rett og slett flytte slangen over fra en kjel til en annen.
 
Jeg tror ikke sjansen for stuck mash er større en i andre systemer der man resirkulerer mye. Men konsekvensen er kanskje større? Hvis det ikke renner vørter tilbake i kjelen, vil du kunne ende opp med å pumpe kjelen tom. Tom kjele på induksjonsplate blir fort veldig varmt.
Usikker på om det bare er inni hodet mitt det er et problem :)

Jeg tenkte på løse problemet ved å ha et termometer i kjelen, og klippe varmen hvis temperaturen faller (termometeret står i friluft). Eventuelt sette en autosparge eller nivåføler på den øverste kjelen.

Det burde ikke være noe i veien for å koke i samme kjelen som du bruker under mesking.
 
Hva med mini herms? Vannkoker og drivstoffrør fra Biltema. Fungerer bra for meg. Full kontroll på mesketemp. Enkelt å stegmeske.
 
Heisann Sindre! Har du droppet den fine røremekanismen i meskekaret?
Det er bedre å sette inn ett foldet varmeelement for varmtvannstanker i kjelen. Da får du full utnyttelse av varmen og ett enklere oppsett. Det er også billigere, koster bare en 100-lapp for ett slikt element. Jeg kan kansje ett element liggende du kan bruke og har også hullpunsch verktøy du kan låne. Bare kom innom en dag.
 
Nei coilen står i vannkokeren, som styres av pid. Sirkulerer vørter gjennom coil tilbake til meskekar. Pt100 føler sitter på utgangen fra coil.

Tror du forveksler meg med noen andre. Litt langt å dra til Trondheim for å låne verktøy, men takk for tibudet.
 
Litt kjapp der, ja.
Tilbudet som var ment til strådstarter står fortsatt ved lag. Men det virker unødvendig med en ekstra kjele. Jeg ville heller gått for en tube løsning som beskrevet her: http://forum.norbrygg.no/threads/rims-herms-tube.22914/
eller vannkoker som nevt over.
Spørsmålet er hva du ønsker å oppnå. Vil du ha mulighet til å kjøre stegmesting? Er det gøy med styresystemer, pumper, slanger og slikt? Om det bare er får å holde temperaturen stabil er det bedre med en godt isolert kjøleboks. Da har du også muligheten til å stegmeste ved å tilsette varm vann hvis boksen er stor nok og slipper pumpe.
 
Det jeg primært er ute etter er vel å kunne meske noe større volum.
Klarere vørter og bedre temperaturkontroll er de største plussene jeg ser, dernest mulighet for stegmesking.
Det er selvfølgelig morsomt å prøve å bygge noe nytt også :)

Skal lese link og søke opp forslagene som er nevnt her i løpet av kvelden. :)
 
HansV: Hvordan kan det være BEDRE med en kjøleboks enn et RIMS/HERMS-system? Enklere, rimeligere etc., helt klart. Men uansett hvor god kjøleboksen er så klarer du jo ikke å regulere temperaturen like nøyaktig som med RIMS/HERMS?
 
Tilbake
Topp