Mitt første brygg - hvorfor så høy FG?

Jeg er en nyfrelst hjemmebryggerentusiast, som nå har fått mitt første brygg på flaske. Hadde vært artig om noen kunne gi meg tilbakemelding på hva jeg kunne/burde gjort annerledes for å få dette enda bedre. Utgangspunktet for brygget var settet Gahr Edition Single hop IPA Cascade fra Bryggselv. Jeg endte opp med en FG ved tapping på 1.025 og skulle gjerne hatt dette lavere for å få et mindre søtt øl. Bortsett fra det er jeg godt fornøyd med smaken.

Jeg brygger på en BB30 og hadde ved førtste brygg dårlig kontroll på vannmengden. Etter mesking endte jeg opp med ca 15-16 liter vørter på gjæringstanken med OG 1.080. Det er godt over hva oppskriften sier (1.063-1.067). Kunne jeg her bare ha justert inn mot rett OG og volum ved å tilsette vann? Burde vannet i tilfelle vært kokt og nedkjølt? Jeg antar det hadde vært en god ide, men jeg satte det til gjæring slik i håp om å få en sterk "double IPA"-variant. Det ble jo forsåvidt også noe i den retning, med gjæring til 1.025 fikk det en alkoholprosent på 7,3.

Jeg brukte to rør med WLP007 Dry English Ale flytende gjær. Etter 3 uker var FG 1.025. Hva skulle jeg gjort for å få denne lavere? Kreves det gjærstarter, eller andre virkemidler, oksygen el.l. for å få full utgjæring fra såpass høy OG?

Det kan også være at jeg hadde mye ugjærbart sukker i vørteren da jeg tror jeg mesket ved for høy temperatur. Jeg mesket først en time på ca 65 grader der mesken fikk stå i ro, så ytterligere en time ved ca 72-75 grader der jeg kontinuerlig sirkulerte vørteren gjennom ved å tappe ut i bunn og helle tilbake. Tilslutt skylte jeg med ca 9 l vann ved 90 grader. Hørtes dette fornuftig ut?

Alle tips mottas med takk ;)
 
Med et så sterkt brygg er ikke en FG på 1,025 nødvendigvis så fryktelig høyt, avhengig av mesketemperatur (65 °C er egentlig ganske lavt, og burde gi god utgjæring) og ingredienser (krystall/caramalt). Den beste måten å sørge for riktig vørtermengde er selvsagt å skylle med riktig mengde vann, men ellers kunne du gjort som du selv foreslår, og tilsatt mer vann. Normalt skal det ikke være nødvendig å koke det, men da er du iallfall garantert at det er sterilt.

Gjærstarter er en god ting uansett, og kunne kanskje ha hjulpet i dette tilfellet. Ren oksygen er sikkert også bra, men ikke nødvendig før du kommer opp i rundt 1,100 eller så. Gjærnæring er billig og effektivt.
 
ChristerS skrev:
Det kan også være at jeg hadde mye ugjærbart sukker i vørteren da jeg tror jeg mesket ved for høy temperatur. Jeg mesket først en time på ca 65 grader der mesken fikk stå i ro, så ytterligere en time ved ca 72-75 grader der jeg kontinuerlig sirkulerte vørteren gjennom ved å tappe ut i bunn og helle tilbake. Tilslutt skylte jeg med ca 9 l vann ved 90 grader. Hørtes dette fornuftig ut?

Alle tips mottas med takk ;)

65 grader i en time høres greit ut... den neste timen kunne du antagelig spart deg.
Skyllevann på 90 grader kan gå greit, men da må det tilsettes kontrollert, temperaturen i mesken bør ikke overstige 80-82 grader da
dette kan føre til tanniner i ølet.

WLP007 burde fint greie å gjære dette ølet noe bedre ut, så tror du har brukt for lite gjær, kanskje feil gjæringstemperatur eller for lite oksygen.
Det skal også sies at for dette settet sikter OG seg inn mot 1.063-1.067, så da er det jo som du selv antyder ikke så underlig at FG også
får ett avvik.
 
Tusen takk for svar.

Da tenker jeg det blir gjærstarter neste gang jeg setter noe med såpass høy OG til gjæring. Og kanskje gjærnæring, hva er det og er det vanlig å bruke? Jeg får ihvertfall sjekke opp litt mer rundt det.
 
Tilbake
Topp