Nybegynner med tappekran, noen spørsmål

Jeg har hatt fat i kinoen min i snart ett par år nå, dog bare med en enkel fleksitap, og det har fungert perfekt.

Nå i kveld gjorde jeg alvor av planene om tappekran på kjøkkenet, men det fungerer ikke så godt som jeg hadde håpet på..
Ølet kommer veldig sakte ut, og det er nokså mye skum..

Kjøkkenet ligger i etasjen over kjøleskapet hvor fatene står, og tappekran er i tillegg ca 1.5m over gulvet så det er nok en høydeforskjell på omkring 3 meter.
Først prøvde jeg med kun den "tykke" slangen, det gikk naturligvis raskere, men mye skum.. så bytta jeg til en annen kobling på fatet hvor jeg har mindre slange ut og hurtigkobling/overgang.
Har ikke målene her, men det er vel nokså standard de to størrelsene vil jeg anta?
Trykk på fatet er like under 1 bar.
Ølet har stått rett over en uke på noe høyere trykk så det burde være ferdig karbonert.

Noen tips til hva jeg kan gjøre for å få dette til å bli bedre?
Ølet som kommer ut blir i tillegg nokså flatt, men det er vel naturlig med så mye skum?
 
Vanskelig å gjette hvilke slangedimensjoner du bruker, men i utgangspunktet kan du gå ut fra at det er for tynn slange hvis fatet har riktig karboneringstrykk og det likevel renner for sakte. Når det blir mye skum selv om det renner sakte, kan det komme av at ølet har blitt varmt i slangen. Slangen bør isoleres. Det kan også være lurt å sirkulere kaldt vann i en egen slange som trekkes sammen med ølslangen.
 
Beklager tynn info i går.

Den tykke slangen er 3/16" ID, men det kan nok godt være at den blir for tynn ja.

Ølet var ikke varmt når det kom frem - uten å ha regnet på det kan da vel ikke slangen romme så mye heller?
Slangen ligger i K-rør som igjen stort sett ligger i uisolerte vegger. Klart varmere enn i kjøleskapet, men kaldere enn romtemperatur.
 
Ca 0.5 dl i 3 meter 3/16" slange. Gir noen dl skum. Pluss litt for nedkjøling av gjennomføring og kran. Så det kan absolutt ha betydning. Prøv å tappe et glass til rett etter det første. Hvis det ikke har mye skum, er varmt øl i slangen problemet.
 
Tilbake
Topp