Oksygen

Bernts skrev:
Ren O₂ er ren O₂
Jeg er ikke sikker på det. Hva er isåfall "medisinsk oksygen"? Det er i alle fall et produkt som heter det.  I mitt hode vil jeg tro at den medisinske inneholder mindre urenheter enn industri-oksygen.  
Men i hvilken grad den industrielle inneholder skadelige stoffer vet jeg ikke. Lykkelig uvitende om dette, bruker jeg industrivarianten selv...
 
O2 er som du sier Oddvar O2. Medisinsk O2 er det samme, men med strengere krav til evt. Spor av Andre gasser. Mao. Renhet. Industriell O2 er det jeg bruker. Laget for sveising men som det sies, O2 er O2.
 
Det er mange som prukar desse eingangsflaskene fra Jula. Eg har og eit slikt oppsett, med sterilfilter før brusesteinen. Føler at det er ganske trygt.
På ei anna side, går det i det heile tatt an for menigmann å få medisinsk O2, eller må ein ha ein diagnose for slikt?
 
protto skrev:
Det er mange som prukar desse eingangsflaskene fra Jula. Eg har og eit slikt oppsett, med sterilfilter før brusesteinen. Føler at det er ganske trygt.
På ei anna side, går det i det heile tatt an for menigmann å få medisinsk O₂, eller må ein ha ein diagnose for slikt?

Ja. På et bra dykkersenter som blander gass. Kalles medisinsk oksygen for ikke-medisinsk bruk. Min flaske fylles opp med nettopp dette as we speak! :)
 
Ok, det er jo greit å vite. Men er den reinare? Eller er det strengare krav til flaske og regulator etc?
 
Regner med at det handler om tilsetninger for lukt, men det har jeg ikke peiling på. Helt reint må det være uansett, så de kravene vil jeg tro er like.
 
Har ikke merket at sveise oksygen er tilsatt lukt som fx. nitrogen, men nitorgen lekk på feil plass vil medføre kvelning, det vil ikke oksygen så kansje derfor.
Sveise oksygen var i min tid på jobb merket "kun til nødsbruk", de vanlige blå flaskene så farlig var det ikke å puste den inn, sett bort fra at oksygen er farlig å puste inn, medisinsk osygen var og vanlig så diagnose trengte vi ikke.
 
Tilbake
Topp