Partikler i 2 kasser, men ikke i den siste?

Har hatt 2 og en halv kasse til karbonering på 20 grader i snart 2 uker (til helgen).

Den halve kassen har stått oppå de to fulle kassene, denne har jeg beveget litt frem og tilbake for å sjekke de under om noe har eksplodert.

De fulle kassene har aldri blit beveget.

Ølet i den halve kassen er de sist tappede flaskene.

Alle flaskene er sterililsert med såpevann > kaustisk soda > skylling > sterkrens.

Den øverste kassen har jeg drukket av og øllet smaker utmerket og har blitt helt klart. Karbonering er helt perfekt.

Da jeg hadde kommet gjennom de første 12 flaskene på den øverste kassen og skulle sette noen av de fra de 2 nederste kassene i kjøleskapet la jeg merke til at alle flaskene jeg tok ut av disse kassene (tok noen stikkprøver her og der) hadde akkuratt den sammen forekomsten av partikler i flasken. Masse små partikler som "svever" rundt i ellers klar øl. Partiklene var tydelig følsome for bevegelse, så jeg lurte på om kanskje dette kunne være noe av problemet, at disse flaskene har stått helt i ro under hele karboneringen og at dermed har ingeting "akselerert" bunnfellingen?

Flaskene hadde forøvrig bunnfall så noe bunnfelling har skjedd.

Synes det skulle være merkelig om det har blitt infisert da alle flaskene er sterilisert likt. Tappet hver flaske med flaskefyller og korket umiddelbart (med kork rett fra sterkrens bad).

Mystisk at det er så stor forskjell på disse kassene og min forløbige teori er at det må ha noe med bevegelse under karboneringen å gjøre (da dette er den eneste faktoren jeg kan komme på som skiller dem fra hverandre)

Hva tror dere?

Og evt, er det en ide å "riste" lett, på flaskene mens de karbonerer for å akselerere bunnfellingen?
 
De flaskene du tappet først kan ha ørlite mer bunnfall fra dunken enn de siste, da jeg regner med du har tappet fra bunnen av dunken med hevert. Jeg ser heller ikke helt hva godt risting skal gjøre hva gjelder raskere bunnfelling, for min del høres det helt motsatt ut å jage partikler tilbake i suspansjon. Men det er helt sikkert mulig at de flokkulerer bedre om de kommer i kontakt med hverandre under risting uten at jeg skal påberope meg kunnskaper om det.

Hvilken gjær har du brukt? Brukte t-58 på en batch her for en stund siden og den har en forferdelig flokkuleringsevne, som har stått musestille på flaske i godt over 6 uker, men som går tilbake i suspansjon bare jeg tar i flaska, men det bekymrer meg overhodet ikke, det er så små mengder som blir med over i glasset.
 
Har brukt en Safale-05 tørrgjær som ble helt rett i ballongen med vørteren.

Får vel bare se om de blir bedre med tiden, ihvertfall ikke noe å utsette på øllet til nå, om det blir litt partikler så har det vel minimalt å si for smaken.
 
Hei
Jeg har benyttet Safale-05 i gangske mange av mine brygg, men kan ikke erindre at jeg har hatt dette "problemet". Blir de ikke klarer når de kjøles ned også.  :)
 
Tilbake
Topp