Porter oppskrift.

Tenkte å forsøke meg på følgende oppskrift som vist under.

Ser dette fornuftig ut og holder det med et enkelt rør WLP013 uten starter?
Har regnet med 60% effektivitet, da mine tidligere batch ikke har vært så veldig høye. Derfor kjørt på med ekstra malt-mengder.
Mesker med 15L vand og skyller med 12L. Det skal gi ca. 21L til kok og 18L på fat. :)

Lurer også litt på om det er nødvendig med aromahumle? Tenkte umiddelbart å kjøre på uten, men kanskje bedre med noen gram på slutten?

Alle innspill mottas med takk!

Porterlicious (Baltic Porter)

Batch Size (L): 18.0
Total Grain (kg): 7.527
Total Hops (g): 60.00

Original Gravity (OG): 1.076 (°P): 18.4
Final Gravity (FG): 1.019 (°P): 4.8
Alcohol (ABV): 7.47 %
Colour (SRM): 22.4 (EBC): 44.1
Bitterness (IBU): 28.9 (Average)

80% Pale Malt
10% Brown Malt
10% Caramunich II

3.3 g/L Saaz (3.6% Alpha) @ 60 Minutes (Boil)


Single step Infusion at 68°C for 60 Minutes. Boil for 60 Minutes


Fermented at 20°C with WLP013 - London Ale


Recipe Generated with BrewMate
 
Takk for svar. Ikke helt begynt med starter enda, men det er kanskje på tide. Kunne man alternativt brukt en tørrgjær? S-04 kanskje? Har ikke mulighet for å gjære ved annet enn 18-21 grader desverre.
 
Us 05 er ganske nøytral og ok til slikt. Skulle helst startet litt lavere i temp, men blir nok bra uansett.

Sjekk mr malty for mengde og pass på å rehydrere tørrgjæren i rent vann.
 
jeg har selv brukt us-05 veldig mye og er godt fornøyd med den. jeg mener den er mye lettere å arbeide med enn -04 som jeg (og flere andre på forumet her) har hatt litt problemer med.

men de siste "britiske" batchene mine har jeg brukt danstar nottingham. jeg synes den gir en enda mer nøytralt preg og mindre fruktig smak enn det 05 gjør så du kan vurdere den også.
 
Jeg ville også brukt noe Black Patent el.l. for å få den litt mørkere og litt mer brent på smak.
 
Jeg ville også brukt noe Black Patent el.l. for å få den litt mørkere og litt mer brent på smak.
Sjokolademalt er heller ikke feil i en porter. Brown malt er typisk og på sin plass, men vær obs på at ølen da vil trenge noen måneder ekstra lagring for å runde av smaken. Det er vel verdt ventetiden.
 
Her var det jo sinnsykt bra respons. :D Takker. Da tror jeg at jeg går for us-05 (har også brukt den tidligere med succes. :)

Høres heller ikke dumt ut med litt sjokolademalt eller Black malt nei.
Gøy å sette sammen oppskrift. Da går jeg for noe sånt.

75% Pale Malt
10% Brown Malt
10% Caramunich II
5% Chocolate Malt 1200 EBC / Black Malt 1400 EBC
 
Jeg brukte litt Black malt og chocolate i min siste porter, det ble ganske bra. Henholdvis 0.2kg og 0.5kg på 25 liter.
 
Tilbake
Topp