Prosjekt vaskeromsbryggeri.

HOLA igjen.

Har blitt lite aktivitet fra meg i senere tid, da jeg egentlig bare har fortsatt med BIAB/ekstrakt oppsettet mitt. Litt på grunn av plass, men mest på grunn av økonomiske begrensninger.

Nå har det seg sånn at jeg og min lille familie har blitt oppgradert fra liten leilighet til endel større hus, og dermed flere og bedre muligheter til å spre lukten av mesk i Bryne og omegn.

Nå er spørsmålet, what to do... Jeg har aldri bygget noe bryggeutstyr selv, men jeg hadde aldri brygget noe før jeg begynte med det heller. Så dette skal gå bra. Men jeg trenger hjelp fra dette glimrende felleskapet til å finne ut hvordan jeg skal gjøre dette billigst og best mulig.

På forhånd takk.
 

Vedlegg

  • vaskebryggerom.jpg
    vaskebryggerom.jpg
    165,5 KB · Sett: 595
Hvet ikke hvor hendig du er med sveising og slikt men en grei og billig måte er ett par kjølebokser og en gryte med kran i bunn.
Du  finner oppskrit på mange slike typer her på forumet og rundt på nettet.

Det viktigste jeg føler er at du tar deg tid til plnlegging slik at du får det slik du vil ha det.
kladd litt på papir og let og finn gode løsninger som du liker rundt på nettet.
 
proger skrev:
Det viktigste jeg føler er at du tar deg tid til plnlegging slik at du får det slik du vil ha det.
kladd litt på papir og let og finn gode løsninger som du liker rundt på nettet.

Planlegging er veldig viktig! Ikke minst hvor ofte du vil brygger, hvor mye tid du vil bruke (og om kortere bryggedag betyr mer hyppig brygging), hvor mye du vil brygge, hvor kraftige strømkurser du har tilgjengelig osv. Husk at gjæringsutstyr og -kontroll og lagring/modning også er en del av bryggeriet, og det tar sin plass.
 
I og med at vi går fra 60 til 140 kvadrat, skulle plass være det minste problemet. Forøvrig har jeg fått tilatelse til å bruke dette rommet som jeg ønsker. Det eneste som skal inn der i tillegg, er vaskemaskin og tørketrommel.

Jeg tenkte å begynne med å få på plass en benk mellom vasken og varmtvannsberederen og ett kjøleskap utenfor billedkanten.

Det er så langt jeg har kommet. Har ingen erfaring med sveising eller annet mettallarbeid, men jeg har venner som sikkert skjønner den typen sjargong også.

Kom gjerne med gode forslag, hiver ut bilder etterhvert som ting tar form.
 
Siden du kommer til å god plass på benken vil jeg anbefale å gå for en løsning med separat HLT, meskekar og kokekjele. Dette kan være ganske lett å bygge selv og man har mye glede av gradvis oppgradering.

Jeg begynte med å ha de tre beholderene på hver sin høyde slik at jeg ikke trengte pumper. Oppgraderte etterhvert med %vis styring av gryten, temperaturkontroll på HLT og pumper. Nå bruker jeg 2 x 16 amp kurser (skjøteledning fra vaskerommet) og kan derfor kjøre 4kW på HLT og gryte samtidig. Det gjør at bryggedagen går litt fortere. Syntes det så utrolig kult ut da jeg bygget det, men med alle de nye fine bryggeriene folk har lagt ut i det siste, så ser det ganske enkelt ut :) Det viktigste er uansett at det er praktisk og man kan lage godt øl :) Legger ved noen bilder.
 

Vedlegg

  • Hop hjemmebryggeri.jpg
    Hop hjemmebryggeri.jpg
    255,4 KB · Sett: 441
  • Hop hjemmebryggeri2.jpg
    Hop hjemmebryggeri2.jpg
    190,8 KB · Sett: 444
  • Hop hjemmebryggeri3.jpg
    Hop hjemmebryggeri3.jpg
    251,4 KB · Sett: 450
Har fundert litt rundt dette og takker for innspill.

Jeg har da tenkt å fikse meg induskjonsplate og kjøleboks i allefall. Ser de har en plate på Jula, men den er bare 1800 watt, det er vel gjerne litt lite?

Hvor handler folket kjølebokser hen?
 
jeg kjøpte nettopp en 31.5 liters rustfri meskekjele som funker på induksjon for litt over 1000 kr. syntes de kjøleboksene med litt kvalitet ble så dyre i forhold til hva man får. med et liggeunderlag rundt mister man utrolig lite temparatur med en slik løsning. man kan jo også varme opp meskevannet i kjelen, noe jeg personlig syns er veldig greit da det kan være litt kjeitete og helle over så mye varmt vann :p når det gjelder den induksjonsplata på jula kommer det litt ann på hvor mye du skal koke. jeg har en på 3.5 kW, og det tar faktisk litt tid å få kok på 32 L vørtel. håper det var til noe hjelp :)
 
Induksjon er veldig greit mhp renhold, men det var effekten som gjorde at jeg gikk for vannkokerelementer. Billigere var det også. 1800w er litt lite ja. Jeg bruker 4kW (men har faktisk et booster element i tillegg slik at både HLT og kokekjele kan kjøre på 6kW hver. Men det er overkill på 30 liter ;)  )

Til Belzon: Å helle vannet over er ikke å anbefale nei. Går galt før eller siden. Dersom man har separat HLT er det vanlig å bruke slange og enten plassere HLT høyt eller bruke en liten pumpe.
 
Tilbake
Topp