Pumpe

Bare lurer...det ser ut som om du ikke planlegger å kjøre RIMS/HERMS? Med et så omfattende anlegg, hvorfor ikke? Eller leser jeg tegningen din feil? Hvor skal du bruke varmeelementet? Til kokeren?

Ellers var det jo helt utrolig svært, da :)
 
Hei, flott at dere kommenterer med innspill, først litt historikk. Startet med ølbrygging på høsten ifjor (Vi er tre kompiser) med standard utstyr og 60 l kjele. Brygget og koste oss med det gjennom vinteren å våren. tatt bryggefri i sommer, men spandert litt øl i hytt og gevær. Fått supergode tilbakemeldinger fra gammel og ung, kjennere og ikke kjennere he he. Derfor har vi fått litt "dilla". Diskusjonene begynte med at vi synes vi fikk veldig lite øl ut i forhold til innsatsen vi la ned... vi diskuterte oss frem til at hvis vi kjøpte 3 melketanker av 600 liter kan dette bli et kjempegøy prosjekt å prøve ut...hmmm brygge ei helg så får vi 1200 halvlitere ut ha ha ha - Foreløpig har vi kun kjøpt en tank og bestillt pumpe, vi må sjekke at dette går ann før vi kjøper 2 tanker til (Ref. tegning). Så til kommentarene Frankh: Vi er så ferske i faget at jeg vet ikke hva RIMS/HERMS er engang, håper du forklarer så vi kan dra lærdom. Kelodden: Hvis du har samme tankdimensjon og elementene funker er dette Megabra tilbakemelding. Hvorfor finne opp kruttet påny ? Da kjøper jeg det samme som deg. På tegningen har jeg glemt å tegne inn en kurs som skal gå fra trykksiden på pumpa gjennom en ventil og opp i mesketanken igjen. Fyr løs med spørsmål, ideer fallgruver og kritikk.. Da lærer vi å slipper å bestille dyre dubbedingser som ikke kan brukes :)
 
Hei, flott at dere kommenterer med innspill, først litt historikk. Startet med ølbrygging på høsten ifjor (Vi er tre kompiser) med standard utstyr og 60 l kjele. Brygget og koste oss med det gjennom vinteren å våren. tatt bryggefri i sommer, men spandert litt øl i hytt og gevær. Fått supergode tilbakemeldinger fra gammel og ung, kjennere og ikke kjennere he he. Derfor har vi fått litt "dilla". Diskusjonene begynte med at vi synes vi fikk veldig lite øl ut i forhold til innsatsen vi la ned... vi diskuterte oss frem til at hvis vi kjøpte 3 melketanker av 600 liter kan dette bli et kjempegøy prosjekt å prøve ut...hmmm brygge ei helg så får vi 1200 halvlitere ut ha ha ha - Foreløpig har vi kun kjøpt en tank og bestillt pumpe, vi må sjekke at dette går ann før vi kjøper 2 tanker til (Ref. tegning). Så til kommentarene Frankh: Vi er så ferske i faget at jeg vet ikke hva RIMS/HERMS er engang, håper du forklarer så vi kan dra lærdom. Kelodden: Hvis du har samme tankdimensjon og elementene funker er dette Megabra tilbakemelding. Hvorfor finne opp kruttet påny ? Da kjøper jeg det samme som deg. På tegningen har jeg glemt å tegne inn en kurs som skal gå fra trykksiden på pumpa gjennom en ventil og opp i mesketanken igjen. Fyr løs med spørsmål, ideer fallgruver og kritikk.. Da lærer vi å slipper å bestille dyre dubbedingser som ikke kan brukes :)

Hei
Kjører 650 liters Wedholms tanker til mesk og kok. Har innsveiset 6x 2" tri clamps i koketanken slik at jeg kan sjonglere litt.
Elementet fra brewmation er apcom elementer sveiset fast på 2" tri clamp.

Har også fått sveiset om utløpet til tri clamp på tankene.

Største problemet jeg har hatt er kjøling og pumper, så en 2,5 m2 platekjøler er på vei. Hva jeg gjør med pumper et jeg litt i tenkeboksen på, men en march & chugger pumpe blir fort svett av å flytte 400+ liter med veske!

Mvh
Kjartan Eg Lodden
 
OK, Hmm det er jo march pumpe vi har bestillt.. den blir svett ja, ok. For å kjøle ned vørteren etter koking ser vi for oss en 2 meter sylindrisk lukket beholder med hurtigkobling for vann inn nede og ut oppe, og at vørteren går gjennom en kobberspindel i denne beholderen for deretter å tappe rett i gjæringskar på 60 L. Hvis vi ikke lykkes med å komme helt ned i +- 18 grader celsius får de stå litt i gjæringskaret før vi tillfører gjær. Tror du dette går ??
 
Gode innspill Kjartan, har vært å tittet på brewmation, men hva menes med "apcom" ? Bruker du elementet rett i vørteren ved koking ? Eventuellt erfaring med det ?
 
Hvis March pumpa jobber for tungt kan det kanskje løses med å kjøpe en til. Begge med kapasitet 17 gallons/min, paralellkoble vørterkursen både på suge og trykksiden, slik at hver enkelt pumpe for mindre å jobbe med ??
 
Gode innspill Kjartan, har vært å tittet på brewmation, men hva menes med "apcom" ? Bruker du elementet rett i vørteren ved koking ? Eventuellt erfaring med det ?
Apcom = en produsent av varmeelementer

Jeg bruker elementet rett i tanken, ca 1-2 cm over bunnen. Det er tre elementer (3fas) som er 80-90 cm lange så de har stor overflate pr watt.

De March/Chugger puppene jeg har er mindre enn de du har bestillt.

Kjøler: med de volumene vi snakker om her så er nok en platekjøler med trub filter forann en veldig bankers måte å få jobben gjort på.
 
Nå ble jeg lettet her :) fryktet at jeg måtte ha elementet eksternt, med masse jobb for å montere i eget oljekammer under tanken, sveise å styre. Da monterer jeg elementet rett i tanken slik du beskriver med triclamp og det hele :)
Hva er prisen på en slik kjøler ? (Link til hjemmesiden mottas med takk).
 
Ca 10.000 levert i Norge med frakt og avgifter. Ring meg for kontaktinformasjon (nummer i PM)
Hvor bra kjøleren faktisk er når den kommer om halvannen måned blir spennende :)

Petit agentur har en tilsvarende tror jeg til litt under 30k

-Kjartan
 
Jula selger INGEN pumper som er næringsmiddelgodkjent.. jeg jobber i ett av varehusene, og har snakket med service avdelingen flere ganger, + lest alt som finnes om ALLE pumpene jula selger :)
 
uploadfromtaptalk1408982929513.jpguploadfromtaptalk1408982937736.jpg skaffet meg en slik. Ser at den ikke er magnetisk men den er til bruk av rent vann. Er det slik at jeg bare kan parkere denne bort fra alt som heter brygging.
 
Hans Petter. uploadfromtaptalk1408983172441.jpg jeg fikk også en slik 24 v som du refererer til oppe i posten. Hva er den lille boksen som sitter på ledningen?
 
Hvis du plugger inn i en vanlig stikk-kontakt så antar jeg at det er likeretteren. Altså omformeren.
 
Hans Petter. Vis vedlegget 13804 jeg fikk også en slik 24 v som du refererer til oppe i posten. Hva er den lille boksen som sitter på ledningen?

Det er nok hastighets regulatoren. Det skal 24 volt likestrøm på pumpa. Plugger du den i veggen blir det nok et blått røykfylt glimt.
Pumpa bruker buls bredde modulasjon for regulering. 24 v hele tiden, og så skrues strømmen av og på.
 
Tilbake
Topp