"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.


Ikke så lett å få software til å regne ut vannmengde. Med erfaring ser man hvor mye vann som går i mesk for å få et greit vann/malt forhold, så hvor mye som går vekk i malt, trub og gjær, så kompenserer man. Blir en balansegang.


Her er noe sketchy med vannmengde igjen. Robobrew 65L koker vel cirka 2,5-3 liter i timen, så du får nok ikke redusert fra 46,5L til 40L ved å koke 1 time. Dermed vil du bomme på utregnet OG. Skal du ha 40 liter til gjæringstank hadde jeg gjort dette, og da vil du ha 43 liter etter kok i kjelen (inkludert trub i bunn). Er det 40 liter postboil så stryk trub fra utregningen nedenfor.

Volum etter kok 40L
Maltmengde 11.76 kg
Vann/Malt forhold 2,5L/kg
Absorbsjon i malt 0.8L/kg
Dødrom: 3 liter (tipper jeg, kjenner ikke kjelen så godt)
Trub: 3 liter (spørs på grådigheten og oppskrifta, juster denne selv)
Avkok 3L/time

Så meskevannet blir da
Vann malt forhold * kilo malt + dødrom
2,5 * 11,76 + 3 = 32,4 liter

Skyllevannet blir da med utregnet 3 liter avkok i timen
ønsket sluttvolum i kjelen + avkok = kokevolum

kokevolum - meskevann + (absorbering * malt kg) + trub
43 - 32,4 + 9,4 + 3 = 23 liter

Noe sånt.
Merker jeg digger dette forumet, er som kvinneguiden for bryggere;D Takk for gode tips igjen! Brygger hjemme og i et mikrobryggeri, derav brewtools 150 x2 og brewzilla 55.
 
Merker jeg digger dette forumet, er som kvinneguiden for bryggere;D Takk for gode tips igjen! Brygger hjemme og i et mikrobryggeri, derav brewtools 150 x2 og brewzilla 55.
Med såpass investering er du vel forbi de aller fleste her på forumet. Husk bare på at volum kompenserer ikke for kvalitet. Som på HiFi er den første watt ikke bra, så hjelper det ikke å ha 200 til.
 
Blir 158 IBU litt for heftig ? Originalen er 100
158 Ibu er ikke på noen måte for heftig. Det er ikke 1000 IBU heller. Du vil nemlig ikke kunne kjenne noen forskjell.

Mer enn 70-80 IBU er meningsløst. Absurd høye IBU-tall var noe folk dreiv med da IPA-bølgen var ny her i landet. Men det var bare tull - på samme måten som det er bare tull å hive oppi hauger med tørrhumle i en NEIPA.
 
158 Ibu er ikke på noen måte for heftig. Det er ikke 1000 IBU heller. Du vil nemlig ikke kunne kjenne noen forskjell.

Mer enn 70-80 IBU er meningsløst. Absurd høye IBU-tall var noe folk dreiv med da IPA-bølgen var ny her i landet. Men det var bare tull - på samme måten som det er bare tull å hive oppi hauger med tørrhumle i en NEIPA.
Det var ikke bare i Norge, det var normen noen år før pandemien før humlefokusen tok over. Høy ibu (opptil ca 100) gir også menig på de gammeldagse ipa'ene med mye cara.
 
158 Ibu er ikke på noen måte for heftig. Det er ikke 1000 IBU heller. Du vil nemlig ikke kunne kjenne noen forskjell.

Mer enn 70-80 IBU er meningsløst. Absurd høye IBU-tall var noe folk dreiv med da IPA-bølgen var ny her i landet. Men det var bare tull - på samme måten som det er bare tull å hive oppi hauger med tørrhumle i en NEIPA.

Da har du ikke smakt Mikkeller 1000 IBU

Selv om det er en del sannhet i det, er det ikke no magisk grense ved 100, men det er veldig avhengig av gravity
 
Sist redigert:
100 IBU fra bitterhumle ja, så kommer resten i tillegg.

Vis vedlegget 64625
Er ikke det der å forstå sånn at du tar utgangspunkt i hva de seine tilsetningene gir, og at du så topper opp til 50 med bitterhumlene? Jeg har akkurat sett på oppskrifta til Robust Porter, som skal ha 30 IBU, og der ender du på 50 IBU om du først bitterhumler til 30 og deretter tilsetter 3 g/l med Northern Brewer @ 15. Jeg har stussa tilstrekkelig på det der til at jeg har sendt et spørsmål til NØ, så vi får vel ei oppklaring snart, håper jeg.
 
Er ikke det der å forstå sånn at du tar utgangspunkt i hva de seine tilsetningene gir, og at du så topper opp til 50 med bitterhumlene? Jeg har akkurat sett på oppskrifta til Robust Porter, som skal ha 30 IBU, og der ender du på 50 IBU om du først bitterhumler til 30 og deretter tilsetter 3 g/l med Northern Brewer @ 15. Jeg har stussa tilstrekkelig på det der til at jeg har sendt et spørsmål til NØ, så vi får vel ei oppklaring snart, håper jeg.
Rimelig sikker på at Steinar har rett. Har sett på ganske mange, og det blir veldig lite til bitterhumle om det er totalen som står.Fint du har spurt. Jeg lurer også på om de bruker Brix, ikke plato. Får ikke SG målingene til å stemme med plato.
 
Rimelig sikker på at Steinar har rett. Har sett på ganske mange, og det blir veldig lite til bitterhumle om det er totalen som står.Fint du har spurt. Jeg lurer også på om de bruker Brix, ikke plato. Får ikke SG målingene til å stemme med plato.
Men er det ikke rimelig merkelig å sette opp et IBU-tall i spesifikasjonene som ikke stemmer med det oppskrifta sier? Så derfor har jeg valgt å gå ut fra at det må være ment at det skal bli overensstemmelse. Men det henger ikke helt på greip når jeg ser på flere oppskrifter - de er i så fall ikke konsekvente. Så jeg er altså ikke sikker.

De bruker vel Plato - men oversetter også til SG inne i oppskriftene. Jeg har ikke sett nærmere på det. Er det noe som tyder på at de bruker Brix? Det er jo en liten forskjell, og ved høye tall blir det merkbart.
 
#500 sier "siles av til 1.088/22°P". 22 brix er 1.088, 22°P er 1.092.
Dragonswort sier 1.104/26°P. 26 brix er 1.106, 26°P er 1.110. Ifølge Brewing Calculator.
 
Dersom jeg har skjønt problemstillingen riktig ligger svaret ligger her.

Innlegg i tråden 'Hjemmebryggeroppskrifter fra Nøgne Ø' https://forum.norbrygg.no/threads/hjemmebryggeroppskrifter-fra-nogne-o.43628/post-561939
Ah, takk skal du ha:). Da er det prblemet ute av verden. Jeg skal brygge den porteren som juleøl sammen med en kamerat - fast tradisjon i mange år - så det er kjekt om den blir riktig. Han liker sånt øl - og jeg kan jo ha noen flasker stående, jeg også. Sjøl om typen ikke er min favoritt, så er jeg i stand til å skjønne at det der er et sabla godt øl.
 
Si det til Mikkeller :D
Jeg kunne be dem ta en prat med Firestone Walker, som sier følgende: The IBU scale can range from 0 to 120+, but at this point, the human tongue can’t taste any more bitterness. (https://www.firestonebeer.com/what-really-is-ibu/)

Mikkeller er sikkert fullstendig klar over dette. Så jeg går ut fra at IBU'ene ikke er poenget, men en eller annen annen effekt.

Vi er forøvrig ikke veldig følsomme for variasjoner i bitterhet, og jeg innbiller meg at det funker på den måten at jo høyere opp på skalen du kommer, jo mer må du øke mengden isomerisert alfasyre med for at det skal kunne oppfattes som økt bitterhet. Til slutt hjelper det ikke å øke mer. Det er sikkert individuelle variasjoner her, som det er for mange andre smaksinntrykk, men 158 IBU må være utafor hva som kan gi mening for alle med normal evne til å oppfatte bitterhet
 
Jeg kunne be dem ta en prat med Firestone Walker, som sier følgende: The IBU scale can range from 0 to 120+, but at this point, the human tongue can’t taste any more bitterness. (https://www.firestonebeer.com/what-really-is-ibu/)

Mikkeller er sikkert fullstendig klar over dette. Så jeg går ut fra at IBU'ene ikke er poenget, men en eller annen annen effekt.

Vi er forøvrig ikke veldig følsomme for variasjoner i bitterhet, og jeg innbiller meg at det funker på den måten at jo høyere opp på skalen du kommer, jo mer må du øke mengden isomerisert alfasyre med for at det skal kunne oppfattes som økt bitterhet. Til slutt hjelper det ikke å øke mer. Det er sikkert individuelle variasjoner her, som det er for mange andre smaksinntrykk, men 158 IBU må være utafor hva som kan gi mening for alle med normal evne til å oppfatte bitterhet
Nå opererer vi med teoretiske IBU. Helt sikre på at vi får 100, 150 eller 200 kan vi som hjemmebryggere ikke være. Det handler om tap av alfasyre gjennom oppbevaring av humla. Derfor kan det gi mening for oss hjemmebryggere å sikte høyere enn 100 teoretiske IBU.
 
Tilbake
Topp