Shit - har jeg overkarbonert ølet mitt?

Jeg brygget mitt andre brygg, en 'Nøgne Ø God Jul' for et 3-4 uker siden. Den har stått over 2 uker til gjæring og nå ca 1,5 uke på flaske. FG var ca 1036. Jeg brukte 140 g sukker på 25+ liter, sukkerlake.

Når jeg i går åpnet en flaske fordi jeg ikke klarte vente lenger sto ølen i taket! Hele flaska ble tom på 3 sekunder. Er det bare å helle ut alt ølet? Vil det hjelpe å la ølet stå en uke eller to til eller risikerer jeg da at flaskene eksploderer? Flaskene er av type champagne, med standard kork. Foreløpig har jeg pakket flaskene inn i presenning for å være på den sikre siden.

Kan det være infeksjon? Hvordan ser jeg forskjell på infeksjon og overkarbonering? Kan jeg redde et såpass overkarbonert øl som det ser ut til at jeg har endt opp med?
 
1.036 hørtes ut som veldig høy FG. Hva var målet? Ta en flaske, kjøl den ned, og åpne den så (med hansker, over vasken), og sjekk SG. Tipper den ikke var ferdig med å gjære før du flaska den.
 
Målet var 1032 tror jeg. OG var 1080. Målte SG to ganger med 3 dagers mellomrom og verdien var den samme, så det så da ut til at gjæringen var over.

Jeg gjorde en feil under gjæringen, og det var å slenge oppi eikechipsen før gjæringen var ferdig, men kan ikke skjønne at det skal ha så stor effekt?

Smaken på ølet var helt OK, jeg tok en flaske og brukte 2 timer på å jukke ut kullsyre slik at jeg satt igjen med en øl det gikk an å helle. Ikke fantastisk, men greit. Trenger modning.
 
Nei, brukte den måleren som fulgte med startpakka fra Bryggselv. Temperaturen på brygget var 22 grader under målingen.

Bør jeg helle ut ølet? Kan det reddes? Hjelper det å sette det i et iskaldt kjøleskap før servering f.eks. når det er såpass overkarbonert som det virker å være? Vil mer av karbonet gå 'inn' i ølet om jeg lar det stå lenger slik at effekten blir mindre ved åpning?
 
Sist redigert:
Dersom de ikke eksploderer kan du kanskje løse det om du kjøler dem ned og åpner veldig forsiktig slik at du slipper ut trykket veldig gradvis
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp