Hvorfor?

loebrygg

Norbrygg-medlem
Jeg har brygget over 70 batcher, mange med WLP007
Hvorfor er det da bare Nøgne Ø God Jul klonene som blir overkarbonisert
Brygget den ifjor og i år og begge gangene har de endt opp med for mye kulsyre
Hvorfor? Hvorfor er det bare de to og ingen av de andre?
Det som har skjedd er at de har vært helt flate etter to uker, deretter har jeg vendt flaskene opp ned og plassert dem tilbake i romtemperatur en uke til
Dette har jeg gjort flere ganger med 007 uten problemer
Så hvorfor er det da bare akkurat dette øllet som ender opp som fontener etter et par måneder?
Jeg akter ikke gå ned i kjellern og lette på alle korkene i år også, da får jeg heller jekke dem over en karaffel rett fra kjøleskapet og servere derfra
Det er ingen grunn til å tømme ut, for smaken er nydelig

En "lettere" overkarbonert Nøgne Ø God Jul klone

Vis vedlegget 20867
 
Sist redigert:
Har denne en høyere serveringstemperatur enn de andre øllene?? Jeg har selv brygget Nøge Ø #100 klone, denne skummer over hvis den har i romtemperatur når den åpnes , men på 16 grader som er serveringstemp på denne er den helt fin. Jeg har karbonert disse med 8g, noe som nok er i overkant mye. Blir å kjøre 6-7g på neste.
 
Nei, det er det samme
Serverer alle ved samme temperatur, 14 -16 grader
Men selv rett fra kjøleskapet skummer den over etter to sekunder


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Kan det muligens være noe om at den stopper opp lettere for deg, men at den lille tilførselen av O2 flasking involverer lar den gjære litt lengre ned igjen? Når jeg tenker meg om har jeg selv hatt kun 2 overkarbonerte batcher, begge to med 007. Også eneste gangene jeg har brukt den gjæren.
 
Men hvorfor er den helt flat etter to uker og så ender den opp overkarbonert etter to måneder?
Og hvorfor skjer det bare med God Jul og ikke de andre jeg gjærer med WLP007?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Det at jeg vender den opp ned et par ganger skulle da ikke føre til at den spiser no mer sukker?
Og jeg har jo gjort det samme med andre øl uten at det har ført til problemer


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Har du brygget andre øl med wlp007 og like høy OG?

Min teori: storparten av gjæra, som er kjent for å flokkulere fort, feller ut mens det fortsatt er gjærbart sukker igjen. Den lille mengden gjær som er igjen i løsning vil da bruke lang tid på å konsumere siste rest, inkludert karboneringssukkeret. Men det skjer sakte men sikkert, og du ender opp med overkarbonert øl. Kan det gi mening?
 
Det kan gi mening, men det jeg ikke skjønner er hvorfor det skjer på bare disse to juleøllene både ifjor og iår?
Har brygget utallige andre høy gravity øl med 007, Imperial Stout, Porter, #100 og ingen av dem har endt opp på samme måte
Utrolig irriterende :mad:
 
SantaBeer.jpg


Er det ikke åpenbart hva som skjer med juleølet til Loe?

Hint:
"He's making a list
And checking it twice;
Gonna find out
Who's naughty and nice
Santa Claus is coming to town
He sees you when you're sleeping
He knows when you're awake
He knows if you've been bad or good
So be good for goodness sake!"
 
Tilbake
Topp