Wienerøl

Det er heller ikke noen stil som har blitt spesielt populær, verken blant bryggere eller bryggerier.
Frydenlund definerer ihvertfall sitt fatøl som en wiener. Ser Aass kaller sitt en pilsner. Men jeg har inntrykk av at det er et relativt populært øl, både hos konsumenter og bryggerier, uten at jeg har noen tall å vise til.
 
Frydenlund definerer ihvertfall sitt fatøl som en wiener. Ser Aass kaller sitt en pilsner. Men jeg har inntrykk av at det er et relativt populært øl, både hos konsumenter og bryggerier, uten at jeg har noen tall å vise til.
Ja: "Frydenlund Fatøl er undergjæret øl i wiener stil med en dyp gyllen farge." (https://www.ringnes.no/produkter/frydenlund/frydenlund-fatoel/?CKey= )

Om man kaller dette - og lignende - wiener eller ikke, så mener jeg de enten klart faller innafor stilen, eller i det minste har en fot innafor. At de er utafor den gjeldende definisjonen, er på den annen side åpenbart - men det synes jeg ikke er så avgjørende. Markedet for denne øltypen er i alle fall helt klart til stede, sjøl om pilsmarkedet er mye større.
 
Sist redigert:
Med tanke på eksempeløl: Det burde vel være mulig å få polet/importørene til å ta inn et par av de som brygges i Wien nå? Jeg tenker særlig på Otakriger og Schwechater. De får jo veldig god omtale her: https://tempestinatankard.com/2019/09/30/vienna-lager-ten-beers-to-try-in-austrias-capital/
De selger så vidt jeg forstår godt i Østerrike, også, så både når det gjelder kvalitet og (mulig) popularitet burde de være kandidater. Har du smakt dem?
Jeg kjenner ikke til disse ølene, nei.

Mtp. om Wiener og Märzen er relevante for (hjemme-) bryggere: Under årets NM var det flere bidrag i disse klassene enn i mange andre lagerølklasser:

1A Internasjonal lager 20
1B Tsjekkisk pilsner 16
1C Tysk pilsner 32
1D Münchener Helles 17
1E Norsk pilsner butikk-klasse 6
2A Wiener 7
2B Märzen 7

2C Münchener Dunkel 11
2D Mørk tsjekkisk lager 6
2E Schwarzbier 5
2F Klassisk røykøl 4
3A Helles Bock/Maibock 4
3B Bock 5
3C Doppelbock 17
3D Eisbock 2

Wiener og Märzen var i årets NM like populære som f.eks. Old Ale, Weizen, Belgisk Wit og Belgisk Blond.

At vi har dårlige typedefinisjoner for disse øltypene, pluss at det ikke finnes eksempeløl som er tilgjengelige i Norge, skaper utfordringer for både hjemmebryggere som deltar i konkurranser og dommere. Dagens typedefinisjoner skaper dessverre feil inntrykk. Typedefinisjonene i en revidert versjon må derfor bli ekstra gode for å formidle hva som er meningen med øltypene.

Personlig mener jeg at Norbrygg bør beholde definisjonene til disse øltypene fordi de er klassiske øltyper, men
typedefinisjonen til både Märzen og Wiener er for tiden så dårlige at vi bør avpublisere disse eller avstår fra å bruke disse under konkurranser.

Tilfeldigvis dømte min kone og jeg i går kveld finalen i RØL2024-flaskekonkurranse. I denne konkurransen var det bare tillatt øl i tysk stil, og vi traff bl.a. på en Märzen og en Wiener. Vi ble enige om at vi bør ta oss en liten tur gjennom Tyskland neste gang vi er der for å handle Kölsch, Altbier, Märzen, Wiener (fra Østerrike), Münchener dunkel, Schwarzbier, Bockbier osv. (kanskje vi må innom Tsjekkia óg) - for å få tak i eksempeløl for å kunne revidere typedefinisjonene. Men jeg lover ingenting - den neste Tysklandreisen er ikke planlagt ennå :)
 
Jeg kjenner ikke til disse ølene, nei.

Mtp. om Wiener og Märzen er relevante for (hjemme-) bryggere: Under årets NM var det flere bidrag i disse klassene enn i mange andre lagerølklasser:

1A Internasjonal lager 20
1B Tsjekkisk pilsner 16
1C Tysk pilsner 32
1D Münchener Helles 17
1E Norsk pilsner butikk-klasse 6
2A Wiener 7
2B Märzen 7

2C Münchener Dunkel 11
2D Mørk tsjekkisk lager 6
2E Schwarzbier 5
2F Klassisk røykøl 4
3A Helles Bock/Maibock 4
3B Bock 5
3C Doppelbock 17
3D Eisbock 2

Wiener og Märzen var i årets NM like populære som f.eks. Old Ale, Weizen, Belgisk Wit og Belgisk Blond.

At vi har dårlige typedefinisjoner for disse øltypene, pluss at det ikke finnes eksempeløl som er tilgjengelige i Norge, skaper utfordringer for både hjemmebryggere som deltar i konkurranser og dommere. Dagens typedefinisjoner skaper dessverre feil inntrykk. Typedefinisjonene i en revidert versjon må derfor bli ekstra gode for å formidle hva som er meningen med øltypene.

Personlig mener jeg at Norbrygg bør beholde definisjonene til disse øltypene fordi de er klassiske øltyper, men
typedefinisjonen til både Märzen og Wiener er for tiden så dårlige at vi bør avpublisere disse eller avstår fra å bruke disse under konkurranser.

Tilfeldigvis dømte min kone og jeg i går kveld finalen i RØL2024-flaskekonkurranse. I denne konkurransen var det bare tillatt øl i tysk stil, og vi traff bl.a. på en Märzen og en Wiener. Vi ble enige om at vi bør ta oss en liten tur gjennom Tyskland neste gang vi er der for å handle Kölsch, Altbier, Märzen, Wiener (fra Østerrike), Münchener dunkel, Schwarzbier, Bockbier osv. (kanskje vi må innom Tsjekkia óg) - for å få tak i eksempeløl for å kunne revidere typedefinisjonene. Men jeg lover ingenting - den neste Tysklandreisen er ikke planlagt ennå :)
Jeg får nøye meg med en handletur til Roa for å handle inn Frydenlund fatøl, jeg :).

Dette høres bra ut. Jeg mente jo ellers ikke å si at jeg ønska å få ut noen øltyper - men at om det blei beslutta å ta ut akkurat märzen hadde jeg ikke skrevet indignerte innlegg her.
 
Jeg veit ikke hvordan denne rangeres, men ser den er å få på pol nær meg.
Den har jeg smakt, ja - og likte den dårlig. Ei stund sida nå, så jeg husker ikke så nøye annet enn at jeg ikke syntes den var god. Men jeg får kanskje gi den en sjanse til.
 
Hva med Carlsberg 1883? Hvor skal den plasseres? Nå er det lenge sida jeg har sett den, men det er et godt øl.

Heller antakelig mer mot en dunkles?
 
Frydenlund definerer ihvertfall sitt fatøl som en wiener. Ser Aass kaller sitt en pilsner. Men jeg har inntrykk av at det er et relativt populært øl, både hos konsumenter og bryggerier, uten at jeg har noen tall å vise til.
Da har jeg fått helt opp en Frydenlubds fatøl - og det er ingen fryd. Jeg smaker i grunnen bare industripilssmaken, som er veldig kraftig i denne. Hva den nå måtte være, så er den kjip når den blir såpass kraftig.
 
Tilbake
Topp