Jeg kjenner ikke til disse ølene, nei.
Mtp. om Wiener og Märzen er relevante for (hjemme-) bryggere: Under årets NM var det flere bidrag i disse klassene enn i mange andre lagerølklasser:
1A Internasjonal lager 20
1B Tsjekkisk pilsner 16
1C Tysk pilsner 32
1D Münchener Helles 17
1E Norsk pilsner butikk-klasse 6
2A Wiener 7
2B Märzen 7
2C Münchener Dunkel 11
2D Mørk tsjekkisk lager 6
2E Schwarzbier 5
2F Klassisk røykøl 4
3A Helles Bock/Maibock 4
3B Bock 5
3C Doppelbock 17
3D Eisbock 2
Wiener og Märzen var i årets NM like populære som f.eks. Old Ale, Weizen, Belgisk Wit og Belgisk Blond.
At vi har dårlige typedefinisjoner for disse øltypene, pluss at det ikke finnes eksempeløl som er tilgjengelige i Norge, skaper utfordringer for både hjemmebryggere som deltar i konkurranser og dommere. Dagens typedefinisjoner skaper dessverre feil inntrykk. Typedefinisjonene i en revidert versjon må derfor bli ekstra gode for å formidle hva som er
meningen med øltypene.
Personlig mener jeg at Norbrygg bør beholde definisjonene til disse øltypene fordi de er klassiske øltyper, men
typedefinisjonen til både Märzen og Wiener er for tiden så dårlige at vi bør avpublisere disse eller avstår fra å bruke disse under konkurranser.
Tilfeldigvis dømte min kone og jeg i går kveld finalen i RØL2024-flaskekonkurranse. I denne konkurransen var det bare tillatt øl i tysk stil, og vi traff bl.a. på en Märzen og en Wiener. Vi ble enige om at vi bør ta oss en liten tur gjennom Tyskland neste gang vi er der for å handle Kölsch, Altbier, Märzen, Wiener (fra Østerrike), Münchener dunkel, Schwarzbier, Bockbier osv. (kanskje vi må innom Tsjekkia óg) - for å få tak i eksempeløl for å kunne revidere typedefinisjonene. Men jeg lover ingenting - den neste Tysklandreisen er ikke planlagt ennå