gjæringstid ekstrakt vs allgrain

Hei dere.
Takk for et godt forum som har gitt meg svar på mye men endelig fant jeg noe å spørre om direkte :)

Etter 4 år med ekstraktbrygging har jeg tatt steget opp og kjøpt bryggemaskin. Etter lange vurderinger kjøpte jeg den blankeste i butikken, men det er ikke så nøye i denne tråden.

Poenget er: Nå når jeg har begynt å sette meg inn i forskjellene så virker det som gjæringstid er forskjellig.
På alle ekstraktsett jeg husker er de ferdig gjæret etter ca. en uke. Hvis den kvelden er opptatt så lar jeg dem gjære noen dager ekstra til jeg har tid til flasking/fating. Men på min første allgrain-pils til min skinnende nye bryggemaskin så står det at gjæringstid er 3 uker. Og når jeg sjekker hos bryggebutikken ser det ut som samtlige allgrain-sett er 2 uker og pils har 3 uker.

Hva er det som gjør at gjæringstiden er så forskjellig mellom ekstrakt og allgrain? og hvorfor har allgrain-pils 3 uker?
Er det gjæren til MangroveJacks og Muntons som jobber raskere?
 
Finnes forskjellige filosofier der. Fra "gammelt av" mente man at ales var ferdig gjæret på 14 dager og lagerøl var ferdig på 28 (4 uker).
Ølet må modnes etterpå til det smaker som det skal, som kan variere vilt fra øltype til øltype.

Jeg bruker ingen faste regler lenger. Noen gjærstammer er raskere enn andre, som du sier.
Brygger jeg med kveik kan ølet være klart for fat allerede etter noen få dager (<7)
Brygger jeg en imperial stout er ølet klart for overføring når det har lik FG ved flere målinger med noen dagers mellomrom. Men da må ølet gjerne modnes noen måneder før det er bra.

Bruker smaksløkene for å finne ut når noe er ferdig nå. Når ølet begynner å smake ferdig, vet jeg at jeg må finne meg en dag for boksing eller kegging snart.
 
Aldri hatt noen erfaring med ekstrakt, men ut fra beskrivelsen din oppfatter jeg at ekstraktsettene etter din erfaring ble ferdig gjæret på ca en uke, og så leser du nå i oppskriftene til bryggemaskinen at gjæringstiden er 2-3 uker.

Da tror jeg ikke det er så stor forskjell. Hovedgjæringen til mine pils er stort sett unnagjort på en uke eller kortere (avhengig av type gjær), men den får stå i minimum tre uker så jeg vet at gjæren er ferdig å rydde opp etter seg, og i tillegg bunnfeller nok. Så jeg tror forskjellen du mener å se handler mer om definisjonen på når gjæringen er "ferdig" enn om reelle forskjeller mellom de ulike bryggemetodene.
 
Da tror jeg ikke det er så stor forskjell. Hovedgjæringen til mine pils er stort sett unnagjort på en uke eller kortere (avhengig av type gjær), men den får stå i minimum tre uker så jeg vet at gjæren er ferdig å rydde opp etter seg, og i tillegg bunnfeller nok. Så jeg tror forskjellen du mener å se handler mer om definisjonen på når gjæringen er "ferdig" enn om reelle forskjeller mellom de ulike bryggemetodene.
Jeg bruker stort sett Tilt for overvåkning av gjæringen og ser jeg at den ligger i ro i 2-3 dager så er den ferdig. Er det så enkelt at beskrivelsen i oppskriften er veiledende men hvis Tilten min viser kortere tid så er det greit å tappe etter 1 uke?

Mulig jeg misforstår betydningen av "stort sett unnagjort" og for deretter "rydder opp og bunnfeller nok". Burde jeg la den stå lengre siden gjæren jobber etter at den har flatet ut/slutter å ploppe?
 
Jeg bruker også tilt. Jeg lar den stå noen dager lenger enn det du skriver. Både for å få klarere øl, men også for at gjæren skal rydde opp etter seg noe mer. Den spiser endel urmaker på slutten som ikke gir mer alkohol (endrer ikke tilten), men smaken endres til det bedre. Og som det skrives over, det tar noe tid før ølet er ferdig. Minst 1-3 uker. Du kan regne det fra tilten stopper. Noe av tiden vil da være på gjæren, noe på flaske eller fat. (karboneringstid er også i de 1-3 ukene.)
 
Jeg bruker stort sett Tilt for overvåkning av gjæringen og ser jeg at den ligger i ro i 2-3 dager så er den ferdig. Er det så enkelt at beskrivelsen i oppskriften er veiledende men hvis Tilten min viser kortere tid så er det greit å tappe etter 1 uke?

Mulig jeg misforstår betydningen av "stort sett unnagjort" og for deretter "rydder opp og bunnfeller nok". Burde jeg la den stå lengre siden gjæren jobber etter at den har flatet ut/slutter å ploppe?
Legger ved den siste lageren jeg brygget. Gjæring startet 29. mars, hovedgjæring ferdig ca. 6. april, altså ca. en uke (med AEB Fermolager). Med en liten reduksjon etter det, som tar lengre tid, som vi ser.

Jeg skal la de mer erfarne medlemmene svare på om det er "greit" å tappe når målinger viser at hovedgjæring er unnagjort, men jeg ville ikke gjort det. Ihvertfall ikke med lager-øl. Min erfaring er at for rask tapping gjør at lagringen tar desto lengre tid, så noen reell gevinst klarer jeg ikke se at det er.
 

Vedlegg

  • Screenshot 2024-04-28 233007.png
    Screenshot 2024-04-28 233007.png
    110,8 KB · Sett: 11
Gjæringstiden varierer mye avhengig av flere faktorer som er redegjort for tidligere i tråden.
Du må også huske at gjæren gjør mer enn å spise sukker. Tilt’n din måler kun sukkerinnhold, og ingen av de andre prosessene som vi på folkemunnet kaller ‘opprydding’. Dette er stort sett å spise opp usmaker som dannes tidlig i gjæringen.
Når du har brukt tid og penger på å brygge et øl, er det synd om du ikke lar tiden hjelpe deg med å få et bedre sluttresultat :)
Modning går raskest og med best resultat i større volum. Det blir ikke det samme å modne på flasker.
 
Jeg kan ikke se noen logisk grunn til at ekstrakt skal gjøre fortere enn all grain. Det er samme innhold som skal gjæres.

Det er som nevnt av andre, "to skoler". Den klassiske er to uker for ales og 3 uker for lager hvorav den siste på litt høyere tempratur. Den andre er å vente til gjæring har stanset opp.

Det å heve temperaturen litt mot slutten bidrar til full utgjæring og bedre opprydding, noe som er bra også i ales. Den klassiske metoden har vel blitt til mye pga dårlige muligheter til å ta hyppige prøver. Å åpne lokket for å ta prøver vil utsette ølet for oksydasjon. Da er det bedre å vente til du er trygg. Tilt åpnet jo for nye muligheter i så måte. Men som andre sier i tråden, gjæren må alltid få noen dager etter gjæringsslutt på "rydde opp", dvs. fjerne usmaker fra gjæringen, før den tappes. Jeg vil si minst 3-4 dager etter gjæringsslutt på en litt høyere tempratur enn du gjæret på. Og jeg tror det er bedre å være safe than sorry.
 
På alle ekstraktsett jeg husker er de ferdig gjæret etter ca. en uke. Hvis den kvelden er opptatt så lar jeg dem gjære noen dager ekstra til jeg har tid til flasking/fating. Men på min første allgrain-pils til min skinnende nye bryggemaskin så står det at gjæringstid er 3 uker. Og når jeg sjekker hos bryggebutikken ser det ut som samtlige allgrain-sett er 2 uker og pils har 3 uker.
Så lenge man tilsetter frisk og god gjær så er de aller fleste øl om det er ekstrakt eller allgrain ferdig utgjæra på 5-6 dager. Det at noen skriver 2-3 uker utgjæringstid er nok bare for å holde sin egen rygg fri for at noen nybegynnere skulle ha flaska øl før det er utgjæret og dermed laga seg flaskebomber. De fleste ølsett man kjøper har også for lite gjær med i settet, og er ofte lagra i romtemperatur som forringer gjæren i tillegg til at det stort sett er for lite av den. Da tar gjæringa lenger tid enn nødvendig.
 
Etter hva jeg leser nå kan det hende at jeg har gjæret ølet for kort. Jeg har forsåvidt ikke merket noen usmaker på ølet men det kan være at det bare har vært ok til godt. Da er løsningen enkel: vente litt lengre til tapping og se frem til et utrolig godt øl :)
 
Etter hva jeg leser nå kan det hende at jeg har gjæret ølet for kort. Jeg har forsåvidt ikke merket noen usmaker på ølet men det kan være at det bare har vært ok til godt. Da er løsningen enkel: vente litt lengre til tapping og se frem til et utrolig godt øl :)
Jeg har laget øl som ble tappet til fat 5 dager etter gjæringsstart som ble bra, og øl som har stått betydelig lengre og likevel hadde hatt godt av mer tid. Dette kommer med erfaring. Og i mellomtiden hjelper Norbrygg-forumet deg. :)
 
Tilbake
Topp