Smash lager

Jeg har nylig fått kontroll på gjæringstemperatur, og planlegger å lage en undergjæret øl.

For å forstå og lære prosessen godt tenkte jeg at det kunne vært lurt å prøve å lage en simplistisk lager til å begynne med. Målet vil da være å få til en så ren smak som mulig. Forstår at dette kan være vanskelig og komplekst.

Har noen erfaringer med å lage en smash lager? Tenkte pilsenermalt og saaz i utgangspunktet. Tenker alkoholprosent på rundt 4.5 og at den skal være tørr.

Tar gjerne imot tips angående mesking, temperatur og annet som kan bidra i positiv retning.

Har sett på wlp 802 som mulig gjær.
 
Jeg har nylig fått kontroll på gjæringstemperatur, og planlegger å lage en undergjæret øl.

For å forstå og lære prosessen godt tenkte jeg at det kunne vært lurt å prøve å lage en simplistisk lager til å begynne med. Målet vil da være å få til en så ren smak som mulig. Forstår at dette kan være vanskelig og komplekst.

Har noen erfaringer med å lage en smash lager? Tenkte pilsenermalt og saaz i utgangspunktet. Tenker alkoholprosent på rundt 4.5 og at den skal være tørr.

Tar gjerne imot tips angående mesking, temperatur og annet som kan bidra i positiv retning.

Har sett på wlp 802 som mulig gjær.
Kan jo vurdere hvorvidt du ønsker å bruke en tradisjonell gjæringsprofil, eller prøve hurtigbryggingsmetoden for lager. Uansett hvilken, så kan det jo være lurt å bestemme deg fra starten av, og slik finslipe akkurat den metoden. I stedet for å gjøre som meg og bruke tre forskjellige metoder på de tre første lagerølene :p Jeg skal framover holde meg til hurtigmetoden.
 
Lagde en bohemian pilsner med kun pilsmalt og saaz. wlp800. mesket på 67-68C, gjæret på 10C i 3,5 uker . 40 ibu, SG 1050-1013, 4,8% abv. den ble kanonbra :)

inspirert av pilsner urquell ("verdens beste pilsener"), som kun er pilsmalt og saaz-humle. de driver forøvrig med trippel dekoksjonsmesk, men jeg er ikke helt der ennå. alternativt kan en tilsette melanoiden malt men jeg sa pfft, kjører en smash denne gangen. fungerer bra det og. litt vel lys men det gjør jo ikke så mye. masse smak.
 
Lagde en bohemian pilsner med kun pilsmalt og saaz. wlp800. mesket på 67-68C, gjæret på 10C i 3,5 uker . 40 ibu, SG 1050-1013, 4,8% abv. den ble kanonbra :)

inspirert av pilsner urquell ("verdens beste pilsener"), som kun er pilsmalt og saaz-humle. de driver forøvrig med trippel dekoksjonsmesk, men jeg er ikke helt der ennå. alternativt kan en tilsette melanoiden malt men jeg sa pfft, kjører en smash denne gangen. fungerer bra det og. litt vel lys men det gjør jo ikke så mye. masse smak.
Høres bra ut det! Ønsker egentlig å lage en lys pils, for å se om jeg klarer å få renest mulig smak. Ser du mesker på høyere temperatur enn jeg forventet. Hvordan vil resultatet bli om man mesker på eksempelvis 64 grader?
 
Ved å meske på 64 vil du få en mer utgjærbar vørter og dermed lavere FG sammenlignet med min mesketemp. Jeg ønsket å ha en liten restsødme der og traff både kalkulert OG og FG. En typeriktig tsjekkisk pils har litt mer fylde/kropp enn en tysk pils som typisk er litt tørrere.
 
Uansett om en velger tradisjonell eller hurtigvarianten for gjæring, er det ubestridt at en periode med kald oppbevaring etter gjæringsforløpet er bra, 0-4 grader er typisk,kortere periode for lav abv, lengre for høy. Derav navnet lager/lagering
https://forum.norbrygg.no/threads/hurtigbrygging-av-lager.21718/page-7#post-293980

Ellers noen gode råd i denne posten fra en erfaren lagerbrygger,kommer jo litt an på om du sikter på tysk eller tsjekkisk pilsner
https://forum.norbrygg.no/threads/rad-til-forste-brygging-av-lager.28637/#post-293949
https://forum.norbrygg.no/threads/torrgjaer-vs-flytende-gjaer-m-starter.24981/#post-253069
 
Uansett om en velger tradisjonell eller hurtigvarianten for gjæring, er det ubestridt at en periode med kald oppbevaring etter gjæringsforløpet er bra, 0-4 grader er typisk,kortere periode for lav abv, lengre for høy. Derav navnet lager/lagering
https://forum.norbrygg.no/threads/hurtigbrygging-av-lager.21718/page-7#post-293980

Ellers noen gode råd i denne posten fra en erfaren lagerbrygger,kommer jo litt an på om du sikter på tysk eller tsjekkisk pilsner
https://forum.norbrygg.no/threads/rad-til-forste-brygging-av-lager.28637/#post-293949
https://forum.norbrygg.no/threads/torrgjaer-vs-flytende-gjaer-m-starter.24981/#post-253069
Takker! Fint å få servert nyttig informasjon :)
 
Ja, er det sånn at ph kan risikere å bli for høy med bare pilsnermalt?
To av linkene jeg postet tidligere inneholder komplett oppskrift for hhv. tysk/tsjekkisk pils inkludert vannjusteringer
(trondheimsvann)
For mitt vann har jeg redusert litt på foreslåtte mengder melkesyre (nesten halvert)
Riktig pH gir både bedre utbytte og påvirker smak i gunstig retning.
 
To av linkene jeg postet tidligere inneholder komplett oppskrift for hhv. tysk/tsjekkisk pils inkludert vannjusteringer
(trondheimsvann)
For mitt vann har jeg redusert litt på foreslåtte mengder melkesyre (nesten halvert)
Riktig pH gir både bedre utbytte og påvirker smak i gunstig retning.
Er det oppskriften bårdd postet du tenkte på? Jeg fant vannjusteringstips, men ikke i forhold til hvilken mengde vann man bruker? Jeg bor i Trondheim, så da kan jeg bruke de oppgitte tallene.
 
Er det oppskriften bårdd postet du tenkte på? Jeg fant vannjusteringstips, men ikke i forhold til hvilken mengde vann man bruker? Jeg bor i Trondheim, så da kan jeg bruke de oppgitte tallene.
Ja det stemmer, i oppskriften for tsjekkisk pils nevner Bårrd at han brygger 26L batcher så tallene fungerer greit for 25L også. Synes det virket som litt mye melkesyre, men det kan ligge i forskjeller på springvann.
 
Jeg har gode erfaringer med 2042 Danish lager, 100% Pilsnermalt og Hallertauer Hersbrucker og Saaz. Absolutt det brygget jeg er mest fornøyd med. 50 liter ferdig øl, mesket på 67c med 75c batch-sparge, 90g Haller@80min, 45g Haller@30 og 30g Saaz@1min, gjæret på 11c i tre uker.

Du kan enkelt bytte ut Haller med Saaz så får du ordentlig smash.
 
Takker for alle svar! Mange hjelpsomme og trivelige folk på forumet her!

Har også funnet bragepilsen under prisbelønte oppskrifter. Også en mulig kandidat :) har noen uker betenkningstid nå, da jeg har et forsøk på en Kona big wave klone til gjæring.
 
Brygget en pils med kun pilsmalt, tilsatte CaSO4, CaCl etter Gahrs vanntabell på medlemssidene og melkesyre for å justere pH siden jeg kun brukte pilsnermalt.
 
Sist redigert:
Brygget en pils med kun pilsmalt, tilsatte CaSO4, CaCl etter Gahrs vanntabell på medlemssidene og melkesyre for å justere pH siden jeg kun brukte pilsnermalt.
Så saltene er ikke nok i seg selv for å justere vannet, slik at man må bruke melkesyre i tillegg?
 
Tilbake
Topp