Stout

Er det for mye å tilsette 300g Chocolate Malt 1200 EBC og 200g Black Malt 1400 EBC til et 20 liters brygg? Har bomma en del ganger på det og endt opp med en altfor bitter ettersmak.. :mad:
 
Nei, det skal gå fint. Du bør derimot vurdere å justere vannet ditt. Mørke malttyper strekker nemlig pH i mesken ned, og dette kan igjen føre til bitre tanniner fra maltet. Et annet alternativ er å trekke spesialmaltene slik man gjør ved ekstraktbrygging.

Les vannartikkelen her på forumet, eller howtobrew.com.
 
Det er vel strengt tatt for høy pH som kan gi tannin-problemer, men for lav pH vil kunne gi ølet en for markert syrlig snert du ikke ønsker.
 
Det går i fint å bruke en del caraffa Spesial I, II, eller III blir ikke så bittert da skallet er fjernet.
 
jeg har vel brukt mer enn dette uten noen problemer.
Har man ikke ph-meter tilgjengelig, og er bekymret for på i mesken, kan man jo altids BIAB (meskepose med spesialmalten) i kokekjelen.
en del spesialmalt trenger ikke meskes, og da kan man trekke ut farge, smak og sukkerstoffer enkelt og greit slikt uten å ødelegge mesken sin :)
Med mye mørke malttyper har jeg sett litt synkende ph, men jeg har ikke opplevd såpass lave verdier at justering har vært påkrevet.
Jeg bruker herms, og kan derfor justere litt underveis siden jeg har kontinuerlig sirkulering, og leser av ph før malten tilsettes, etter tilsetting og etter sirkulering....
som sagt, har ikke trengt å gjøre det enda. Stout skal etter det jeg har skjønt også ha litt lavere ph en andre under mesking....
 
Har laget ett par Dry stout med kun roasted barley, 450g til 23l batch, disse har blitt nydelig uten noen som helst usmak! Folk foretrekker faktisk min fremfor guinness :skitbra:
 
Tilbake
Topp