surøl

Lars

Norbrygg-medlem
Høres bra ut, jeg satser på å endelig sette igang med en etterlengtet serie øl med villgjær og/eller melkesyrebakterier i morgen. Bryggene blir vel ferdige i løpet av neste år en gang. :)
 
Lars skrev:
Høres bra ut, jeg satser på å endelig sette igang med en etterlengtet serie øl med villgjær og/eller melkesyrebakterier i morgen. Bryggene blir vel ferdige i løpet av neste år en gang. :)

Du må være en tålmodig sjæl :)
 
Shea-Arne skrev:
Lars skrev:
Høres bra ut, jeg satser på å endelig sette igang med en etterlengtet serie øl med villgjær og/eller melkesyrebakterier i morgen. Bryggene blir vel ferdige i løpet av neste år en gang. :)

Du må være en tålmodig sjæl :)

Tålmodighet er en surølbryggerdyd! Stakk om et bringebær- og bjørnebærøl tilsatt en surkultur til en ny dunk i går. Ølet ble brygget i slutten av februar, og jeg ser for meg flasking en gang over nyttår. Skal slikt bli bra, må man ta tiden til hjelp. Jeg gleder meg som en unge!
 
Gahr: Når du har øl stående så lenge, hva slags beholder har du ølet oppi? Har du det på cornyfat for å få det helt tett? Vanlig plast dunk holder vel ikke mål for så lang lagring? Eller har du kanskje gått til innkjøp av better bottle?
 
Jepp, jeg har kjøpt tre stk. (foreløpig) Better Bottle. De slipper inn svært lite oksygen (kanskje litt vel lite for surølbrygging?). Men strengt tatt vil valg av beholder avhenge av hva slags surøl man ønsker. Tilgang på en viss mengde oksygen vil gi bedre forhold for brettanomyces og vil også fremme produksjon av eddiksyre. I flamsk rød finner man til tider en del eddiksyre, samtidig som dette ikke egentlig er særlig ønskelig i lambic-baserte øl eller i flamsk brun. Sistnevnte har heller ikke spesielt preg av brettanomyces, så et slikt øl kan det være en idé å lagre på corneliusfat. Malkesyrebakteriene kommer best til sin rett under aerobe forhold.
 
Flandersk rød står på plakaten i dag, starter ut med WLP001 til primærgjæring på vanlig gjæringsbøtte, og tilsetter Wyeast 3763 Roselare Blend ved omstikking til better bottle etter 1-2 uker. Vin og Bar har tilbud på better bottles i september, så jeg kjøper trolig et par til for forsøk på å etterlikne Bam Biere, og noe annet "farmhouse ale"-aktig. Men tilbehøret koster flesk til better bottle, så mulig jeg bare kjøper en gummitopp denne gangen.
 
Jeg kjøpte gummipropp da jeg kjøpte en ny i forrige uke. Hvis du ønsker et litt kraftig vilt preg, bør du kanskje stikke om relativt tidlig, ellers kan det være en idé å bruke en gjær med litt lavere utgjæringsgrad enn WLP001. Jeg liker WLP011 i europeiske ales, og den gir betydelig lavere utgjæring enn 001. Tror forøvrig jeg må kjøpe enda en BB... Kommer antakelig til å sette både en streit "lambic" og en flamsk brun i løpet av høsten, interressen for surølbrygging har begynt å overskygge en del andre øl for tiden. Flamsk brun er forøvrig bra i så måte, da det tar relativt mye kortere tid å gjøre ferdig (vi snakker eet par måneder i stedet for ett til to år...) enn flamsk rød eller lambic-baserte ting.
 
Oud Bruin står på plakaten her og.

Godt at du tipset om Europeisk gjær; Hvis ikke hadde jeg nok brukt WLP001. Tenkte også å bruke Roselare Blend som bakteriekultur.

Jeg har desverre ingen Better Bottle eller tilsvarende; Kan jeg bruke "vanlig" gjæringskar til hele gjennomføringen, eller bør jeg stikke om til Cornelius-fat?
 
Vanlige plastdunker slipper inn for mye oksygen, da er nok corneliusfat bedre.
 
Gahr skrev:
Vanlige plastdunker slipper inn for mye oksygen, da er nok Corneliusfat bedre.

Jamil brukte vel plastbøtter før, og fikk gode flandersk rød-øl, men mente de var enda bedre nå med better bottle, men glassballong eller Corneliusfat er også alternativ.

Jeg blir å bruke WLP001 på 18 grader uten starter, og mesking på 68 grader, så jeg håper og tror ihvertfall at det blir nok mat igjen til smådyra. :)
 
Gahr skrev:
Flamsk brun er forøvrig bra i så måte, da det tar relativt mye kortere tid å gjøre ferdig (vi snakker et par måneder i stedet for ett til to år...) enn flamsk rød eller lambic-baserte ting.

Hei, jeg har bare holdt på med hjemmebrygging i ganske nøyaktig 1 år, men utallige timer med tråling av fora og podcasthøring har gitt meg ganske mye kunnskap. (For ikke å nevnte en god del timer med brygging på mange måter og alt som hører med!)

Jeg er ganske fersk på surøl generelt, men begynner å elske konseptet. Rodenbach classic var min første kjærlighet innen sjangeren. Jeg har ikke forsket noe særlig på det å brygge surøl selv, men har veldig lyst til å få inn dette som en del av bryggerepertoiret mitt. Sier du her at man rent teoretisk (og praktisk?) sett kan brygge noe i nærheten av Rodenbach på et par måneder? Hm, vent, er egentlig Rodenbach en flamsk rød eller brun? Googling sier både rød og brun...? :jaha: Ratebeer sier bare "sour ale"...

Uansett, man kan altså lage en flamsk brun på et par måneder? Har noen en oppskrift, en eller flere linker eller andre pekere til opplysninger om hvordan man gjør dette? Å slippe å vente i flere år på sin første hjemmebryggede surøl er meget fristende for en nybegynner som meg  :namnam: :sikle:
 
Gahr skrev:
Jepp, jeg har kjøpt tre stk. (foreløpig) Better Bottle. De slipper inn svært lite oksygen (kanskje litt vel lite for surølbrygging?).

Berliner Weiss-en jeg hadde med i NM ble aldri sur nok i BetterBottle og måtte få ekstra syre tilsatt, men det kan godt skyldes andre ting enn oksygenmangel. Dessverre er det ikke gode data på hvor mye oksygen BB slipper gjennom, men et tips for glassballong er å bruke en gummipropp med en plastslange på en halvmeter i stedet for gjærlås og tette denne.
 
Rodenbach er en klasisk flamsk rød (i den grad belgierne selv klassifiserer ølet i rød og brun), i alle fall har den et kraftig lagret og syrlig preg, i tillegg til brettanomyces-karakter. En skikkelig flamsk rød vil det ta lang tid å lage. En mer moderat flamsk brun (i stil med øl fra f.eks Liefmann) vil ta en del kortere tid. Det er imidlertid ikke alltid lett å si hvor lang tid det faktisk vil ta, det er en fordel å smake underveis. Et forslag til oppskrift på en oud bruin kan være noe slikt:

Andrimne Oud Bruin

22,5 liter
OG: 1060 (ca. 85 % utbytte)
IBU: 20

4,75 kg pilsnermalt, 3 EBC
200 g münchenermalt, 25 EBC
250 g caramalt, 30 EBC
250 g Special B, 300 EBC
28 g East Kent Goldings, pellets, 5,6 % aa, 60 min.
1 tab Servomyces, 15 min.
1 tab Protafloc, 15 min.
White Labs WLP011 European Ale, primærgjæring
White LAbs WLP566 Belgian Sour Mix, sekundærgjæring

Mesk:
66 C i 65 min.
78 C i 5 min

Koking:
90 min.

Gjæring:
Primaærgjæring på 17-21 C i 7 dager, sekundærgjæring på 18 C til syrligheten er markert, men ikke overveldende. Man kan selvsagt også bruke en ren melkesyrebakteriekultur til dette. Når syrligheten er passe, tapper man ølet på fat/flasker. Bør oppbevares kjølig hvis man vil hindre utvikli9ngen av et for sterkt brettanomyces-preg.
 
Er også igang med en oppskrift på en flamsk rød.
Er det ikke slik at man bør bruke umaltet hvete? For å bl.a sikre nok mat til sekundærgjæring.. altså langsomme karbohydrater..
Hvilken type bruker dere?
Har en pakke helios spelt-flak.. er den duganes??
 
Kyrre D K skrev:
Er også igang med en oppskrift på en flamsk rød.
Er det ikke slik at man bør bruke umaltet hvete? For å bl.a sikre nok mat til sekundærgjæring.. altså langsomme karbohydrater..
Hvilken type bruker dere?
Har en pakke helios spelt-flak.. er den duganes??

Tja. Med en passelig mesketemp er det godt med mat, uansett. Med en moderne og god meskeprosess vil det være lite stivelse som kommer med i ølet (som det for eksempel blir i en tradisjonell lambic-mesk) uansett, så det har egentlig ikke så mye å si fra eller til. I en lambic ville jeg dog absolutt ha brukt hveteflak (ca. 40 %).

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Tilbake
Topp