Suselyd under karbonering

Hei,

Jeg har brygget min første all grain batch og har akkurat satt den til karbonering på cornelius fat. Er det normalt at man hører en svak suselyd hele tiden eller kan det tyde på lekkasje? Jeg hører en mye kraftigere suselyd akkurat når jeg skrur på gassen. Denne forsvinner fort.
 
Hvis suselyden blir sterkere når du beveger på fatet, så er det bare co2 som går inn i ølet.. Ellers så kan det være en lekkasje, Spray på noe starsan og se etter bobler.
 
Hvilket trykk har du stillet inn på ?
Ved normalt trykk, 1-2 bar strømmer det ikke inn hørbart med Co2 så laksje er nok årsaken, som seff. flere har nevnt.
 
Jeg har stilt inn på 1,7 bar. Det er en witbier og jeg har dessverre ikke plass i kjøleskap enda så den står i romtemperatur. Har prøvd å spraye på starsan men klarer ikke å se noen bobler. Den sterkeste lyden kommer fra regulatoren. Det kommer også en knapt hørbar lyd fra gass inn koblingen på fatet.
 
Skjekk gass inn og lokket, slangekoblinger, selve regulatoren etc, med en slik gasstrøm er ølet ferdi karbonert for lenge siden, garanter en lekasje.
 
Det er nok mulig at jeg ikke hadde fått tettet gass inn slangen helt. Lyden forsvant når jeg koblet av slangen og koblet den til igjen igår kveld. Har noen av dere erfaring med å karbonere i romtemperatur? Etter det jeg har skjønt krever det en del høyere trykk enn med kaldt øl. Det er derfor jeg har satt den på 1,7 bar.

Takk for hjelpen! :)
 
Det er vel ikke helt vanlig blandt hjemmebryggere å karbonere i romtemp, i 22 grader trenger du et trykk på 2 bar for å oppnå 2,5 volenheter.
I pubene bruker trykket være på 2,5 bar.
Men atpåtil trenger du en kjøler på tappelinjen hvis fatet tilenver tid står varmt.
 
Tilbake
Topp