Svevende partikler i flasker en uke etter flasking

Baardl

Norbrygg-medlem
Hei,

For en uke siden flasket jeg tre kasser(bjørnunger) med Pale Ale. Brygget smakte bra ved prøvesmaking. For første gang har jeg karbonert ved å slippe en sukkerbit i hver flaske etter tips fra en leverandør av bryggerutstyr og bryggerkurs. Dette er jo uten tvil enklere enn oppkok av lake og slikt.

Etter en uke nå har jeg fortsatt svevende partikler i øllet som i utgangspunktet var klart og fint(fortsatt klart). Partiklene ser mørke nesten svarte ut i fargen, men dette er vrient å se fargen da flaskene jo er brune. De er små, og noen henger litt fast på flaskeveggen. Flaskene har stått i 20-23 graders temperatur i en uke i dag.

Er dette en infeksjon? Jeg har ikke sette dette så tydelig tidligere. Det ser ut til at dette gjelder samtlige flasker, så det er likt hele veien.....Noen som har tanker/erfaring?

/Baard
 
Vanskelig å si, men du løper jo en infeksjonsrisiko ved å benytte sukkerbiter fremfor å koke opp sukkerlake. Smak på en flaske! :)
 
No worries! Dette har jeg lagt merke til på min flasker også. Partiklene bunnfelles etter noen dager i kjøleskap.
 
Sukkerlake > sukkerbit til karbonering. Det vil sikkert funke å karbonere med sukkerbit (men det kommer jo selvfølgelig an på mengden CO2 du vil ha i ølet og ikke minst flaska) enn sukkerlake, men infeksjonsfaren er større. For all del, det er nok mange som gjør dette og har hatt mye hell med dette, men jeg ville ikke gjort dette ukritisk. I såfall ville jeg sprayet sukkerbitene godt med Starsan og kun brukt en vanlig 2grams sukkerbit i 0,33l-flaske for pale ale. For en belgisk øl vil derimot en sukkerbit ikke gi rett co2Vol
 
Hei,

Jeg er klar over at det både er øket mulighet for infeksjon og at karboneringsnivået ikke så godt kan reguleres. Jeg har til nå karbonert med lake, og dette har også gitt varierende hell i fra svært høy til svært lav karbonering.

De som tipset om sukkerbit hadde flasket 5000.- liter øl uten infeksjon i følge eget utsagn.

Jeg liker for øvrig mitt øl noe sterkt karbonert, så en sukkerbit per 0,33 burde gi brukbart resultat, men det gjenstår å se....

Jeg lar de stå en uke til i romtemp, og setter dem mørkere om noen dager.....

Takk for svar!
 
Ta ut to tre flasker og sett de i kjøleskapet noen dager og hell forsiktig over på glass når du skal drikke de, de partiklene burde bli liggende i bunn av flaska.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Tilbake
Topp