tapping på flasker!

Skal tappe mitt første brygg over på flasker. Men hvordan gjør jeg dette for å ikke få med all mulig dritt? Sile det på ett hvis? Eller blir dette borte når det kommer på flasker? Ser jo når jeg har hatt litt i prøverør får å måle med hydrometer at det er grumsete og noen "partikler" oppi der...
 
Nå er jeg så langt fra ekspert på dette som man kan komme. Har bare et brygg på samvittigheten og to andre som snart skal flaskes. Det jeg gjorde på mitt første brygg fungerte imidlertid veldig bra. Ble et fint klart øl uten noe særlig grums.
Jeg stakk om fra gjæringskaret til et nytt rent kar for å blande med sukkerlake. Lot det renne forsiktig ned i det nye karet gjennom en sil som fanget opp det meste. Måtte stoppe opp av og til for å rengjøre silen (I starsan selvfølgelig) men det gikk veldig greit og raskt.
Finnes sikkert grunner til ikke å gjøre det slik men det funket i hvert fall veldig greit første gang. Bare husk å ta det sakte og forsiktig slik at du ikke får mye oksygen inn i ølet.
 
Har du mulighet til såkalt "cold crash" (sette gjæringsdunken kaldt et par dager når den er ferdig gjæret) så hjelper dette mye på utfelling av diverse grums. Ellers er det å bruke en hevert og ikke være for grådig på den siste slanten i bunn (det er gjerne her det meste av grums/trub befinner seg).
 
Jeg ville droppet silingen, det er veldig viktig å ikke få oksygen blandet inn i ølet på dette stadiet og en sil kan fort øke kontakten mellom øl og luft. Ellers er det å stikke om til et nytt kar ved hjelp av pumpehevert og så flaske derfra et solid tips.
 
Bunnfelle vil si at det går ut av løsningen og legger seg på bunnen. På samme måte som når det ligger kaffegrums i bunnen av kaffekoppen. :)
 
Støtter SturlaP sitt innspill minus siling. Du blir kvitt det aller meste av grums ved å stikke om til nytt kar samt at du får blandet inn sukkerlake for karboneringen på en god og enkel måte; to fluer i en smekk! Har iallefall funket veldig bra for meg.
 
Som sagt ingen ekspert, men jeg er allikevel litt usikker på om faren for oksygen blir så mye større ved bruk av sil. Jeg kjører lavt tempo og holder den helt rene silen litt nedi væsken slik at det ikke blir noen plasking eller økt turbulens.
Men jeg kommer vel bare til å drive med det til jeg får en mislykket batch og da må krype til korset og innse at dere hadde rett hele tiden. o_O
 
Som sagt ingen ekspert, men jeg er allikevel litt usikker på om faren for oksygen blir så mye større ved bruk av sil. Jeg kjører lavt tempo og holder den helt rene silen litt nedi væsken slik at det ikke blir noen plasking eller økt turbulens.
Men jeg kommer vel bare til å drive med det til jeg får en mislykket batch og da må krype til korset og innse at dere hadde rett hele tiden. o_O
Er vel ingen fare å gjøre det sånn, men slår meg som litt unødvendig. Har krystallklare øl uten noen form for filter.
 
Er vel ingen fare å gjøre det sånn, men slår meg som litt unødvendig. Har krystallklare øl uten noen form
Hevert fra BK, kran fra kar.
jeg er antagelug stikk dum når det gjelder dette. Beklager det! Men MÅ man bruke hevert..eller kan jeg bare tappe fra krana på gjæringskaret og over i flaskene? Hvordan funker dette hevert opplegget? Hilsen en som må ha det inn med teskje
 
jeg er antagelug stikk dum når det gjelder dette. Beklager det! Men MÅ man bruke hevert..eller kan jeg bare tappe fra krana på gjæringskaret og over i flaskene? Hvordan funker dette hevert opplegget? Hilsen en som må ha det inn med teskje
Det enkleste er i mine øyne å bruke en flaskefyller (se link). Den kobles på kranen og aktiveres når du trer flasken på og tuppen treffer bunnen i flasken.

http://www.bryggselv.no/Flasking/Tilbehør/Tappestang/Flaskefyller--tappestang-400045-p0000000392
 
Det spørs litt hvordan du tapper på flaske og hvordan du tilsetter sukker for karbonering :)

Som regel bruker man et kar nummer 2, og blander inn sukkerlake i dette (man "stikker om" til et nytt kar) og flasker deretter. Ingenting i veien for å bruke kranen her heller, men da lønner det seg å ha en lang slange slik at du fyller det nye karet fra bunnen av. Du vil ikke ha noe "splæsjing" med ølet (for å unngå oksidering).

De fleste bruker vel autohevert (du finner det på fleste bryggerbutikker). Denne fungerer ved at man pumper væsken gjennom denne og ut i en slange og deretter overtar hevertprinsippet slik at man får overført væsken.
 
jeg er antagelug stikk dum når det gjelder dette. Beklager det! Men MÅ man bruke hevert..eller kan jeg bare tappe fra krana på gjæringskaret og over i flaskene? Hvordan funker dette hevert opplegget? Hilsen en som må ha det inn med teskje
Bruker kun hevert fra kjelen siden den er uten kran.
 
Min rutine for flaskefylling, er enkel. Jeg bruker sukkerdrops på flaskene. Tapper fra kranen med flaskefyller. Den første desiliteren inneholder litt grums fra toppen, og det går rett i vasken. Måler FG. Deretter tapper jeg direkte fra kran til flaske, legger i sukkerdrops og korker. Med litt forsiktighet på slutten går dette fin-fint, og jeg opplever at det som er uklart øl, blir klart på flaske etter karbonering og kald lagring.
 
Lyset i mitt liv har donert meg gamle nylonsokker som jeg fester på slangen med en slangeklemme når jeg stikker om til det karet der jeg blander inn sukkerlaken. (Sukkerlake i bunnen av karet først, og selvfølgelig grundig desinfisering av gammel sokk med starsan!). Dermed fanger du opp alt grums, hvilket er viktig dersom du bruker en tappestav ("flaskefyller"). Den kan nemlig lett gå tett - eller i alle fall bli veldig treig, og så har du det gående med rensing og tull, med dertil hørende fare for infeksjon.(Strengt tatt er det vel helst dersom du har tørrhumlet at dette problemet kan oppstå.)

Jeg bruker forøvrig sokken når jeg tapper fra kjele til gjæringskar, også. (Legg gjerne inn et par klinkekuler, så får du ikke noe tull med at sokken flyter.)
 
Min rutine for flaskefylling, er enkel. Jeg bruker sukkerdrops på flaskene. Tapper fra kranen med flaskefyller. Den første desiliteren inneholder litt grums fra toppen, og det går rett i vasken. Måler FG. Deretter tapper jeg direkte fra kran til flaske, legger i sukkerdrops og korker. Med litt forsiktighet på slutten går dette fin-fint, og jeg opplever at det som er uklart øl, blir klart på flaske etter karbonering og kald lagring.
jeg endte opp med å gjøre akkurat det samme som deg! Funka kjempe fint! Og dette var nok også det enkleste for en amatør som meg! Takk for alle tips :)
 
Stikkordsvarianten av hvordan det foregår her:

Tapper øl over fra gjæringsdunken til en annen stor bøtte. Bruker dunk med kran i bunnen. Lar det renne forsiktig over, bruker silikonslange. Gjæringsunken på bordet og bøtta på gulvet, så renner det av seg selv. Når det er nesten tomt, så stopper vi. Da blir mye grums liggende ijgjen i gjæringsdunken.

Deretter ser vi hvor mange liter det er i bøtta, og tilsetter riktig mengde sukkerlake for karbonering. Rører forsiktig.

Så venter vi ei stund, så grums får lagt seg på bunnen i bøtta.

DNeste er flasking. SBruker flaskefyller (tynt rør som kobles på kranen i bunnen av bøtta).
Vi flasker til det er nesten tomt i bøtta, og på den måten så får man enda en runde hvor grums ligger igjen og blir borte.

Siste punktet for å unngå grums: Skjenk forsiktig fr flaske til glass. Stopp når du ser at grumset kommer mot tuten av flaska. Da blir bunnfallet (grumset på bunnen av flaske) igjen på flaske, og det som er i glasset er klart og fint :) Håndter flasken pent, så du ikke virvler opp grums før du heller i glass.
 
Tilbake
Topp