Temptap ved rør, slange e.l til skylling?

Har en 47L kjølebag til mesking, med kobberrør-manifold på bunnen, men er litt usikker på om jeg klarer å være forsiktig nok under skyllinga (for å ikke forstyrre maltsenga), og lurer derfor på om jeg burde lage en løsning med et eller annet som fordeler vannet mer forsiktig og jevnt, fex en slange/rør med huller.

Men... Det vil nok måtte bli litt avstand mellom kokekjelen der varmtvannet kommer fra, og meskedunken. La oss si en meter, bare for å ha noe å gå ut fra. Vil jeg tape problematisk mye varme på dette? Til en viss grad kan jeg jo kompensere med å varme opp vannet mer, men det er jo en naturlig begrensning der...

Noen som har noe erfaringer med dette? Bør jeg evt ordne noen form for isolasjon til slangen, eller holder det å øke temperaturen på skyllevannet litt? Noen som har andre tips/forslag/erfaringer?
 
Gå på biltema og kjøp slangeisolering. Når man skyller skal dette gjerne gå sakte, og da står vannet lengre i den uisolerte slangen og du taper noen grader. Jeg hadde en 40cm lang slange og mistet ca 8 grader bare her under veldig sakte skylling.
 
Og alternativ 2 er å ha litt høgare temperatur på skyllevatnet så slepp ein isoleringa.
 
Er jo litt begrenset hvor langt det går med det alternativet, katla... Fex - miguel sier at han mistet 8C på 40cm slange, og jeg må sannsynligvis opp i 1m... Sannsynligvis er vel ikke varmetapet helt linjært, men samtidig måtte jo vannnet være varmere, som igjen begyr raskere varmetap...

Så det er nok ikke helt borti natta å anta at jeg med 1m slange ville miste 20C, og mister man stort mer enn det kan det bli vanskelig å få vannet varmt nok hvis man vil ha 78C skyllevann... ;)
 
TorsteinO skrev:
Så det er nok ikke helt borti natta å anta at jeg med 1m slange ville miste 20C, og mister man stort mer enn det kan det bli vanskelig å få vannet varmt nok hvis man vil ha 78C skyllevann... ;)

Det viktigste er jo hva temperaturen/ PH i mesken er, jeg bruker selv 2 stk en meters silikonslanger( til og fra pumpe). Men jeg har ikke vært i nærheten av temperaturtapet som Miguel beskriver.
Skyller jeg med 76'c vann, så ligger som oftest tempen i mesken på 75-76'c etter 10 min skylling.( jeg skyller i 40 min)

Når det gjelder fordeling av skyllevann, så er det enkleste å legge en slange på toppen av mesken.
Så lenge du tapper av/ tilfører veske i noenlunde likt tempo, så vil du få svært lite problemer med maltsengen( som strengt tatt heller ikke betyr all verden om du virvler litt opp )
 
Du kan jo ganske enkelt teste varmetapet. Hvis rommet du brygger i holder en rimelig konstant temperatur vil varmetapet være stabilt gjennom året. Test med varmt vann og mål forskjellene.
 
Jeg skylte ca 20 liter i omtrent 1.5 time. Vannet var nesten stillestående.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
20 grader på ein meter slange høyrest heilt usannsynleg ut med normal flow på spargevatnet. Nesten like bra fall som i ein motrstraumskjølar, som er designa for føremålet?
 
Godt poeng protto... Men nå sier jo miguel at han brukte halvannen time på skyllingen, og det er ihvertfall endel lengre enn jeg pleier å bruke, så det kan jo forklare varmetapet :)

Tror i alle fall jeg slenger på litt rørisolasjon på slangen, skal uansett ordne litt på noen rør i kjelleren her :)
 
Jeg er veldig sikker i min sak :)

Skylte sakte, varmetapet var reelt. Hadde glemt å sette på isolasjon på slangen som går til pumpa og trodde temp-proben i mlt hadde gjort opprør.

Det jeg har endt opp med å gjøre er å kalibrere proben i hlt til "skylle-hastighet". Dette blir selvsagt feil hvis jeg varmer opp meskevannet i hlt og pumper fort over til mlt. 

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Tilbake
Topp