Tråden for dumme spørsmål.

Jeg kliner til med et skikkelig idiotisk spørsmål kanskje...
Here goes..

Hvis jeg tar en Amerikansk IPA oppskrift, kjører på med IBU ca 60.
Og gjærer med ... en saison-gjær. På relativt høy temp, ca 24-27c.

Hva tror dere resultatet blir? Kan jeg fortsatt kalle det en IPA? Hva sier terminologien?
India Saison.
 
Har en kjele på 50L og skal meske 12.6 malt (BIAB). Burde jeg meske i 2 omganger eller burde det gå greit å meske alt samtidig?
Tenkte å kjøre på med 2.6L vann pr kg malt, men er redd for at det skal bli litt for mye for kjelen. Blir ca 32L meskevann
 
Brygga min LJ fra bryggselv i dag, og brukte for første gang whirfloc. En tablett siste kvarteret. Fikk helt usaklig mye trub. Prøvde meg på manuell whirlpool, og lot stå i ca 25 minutter før tapping. Endte opp med 5,5L trub(som jeg tømte ut i dass) på en 25 liters batch. Neste gang skal jeg la det stå lenger før jeg tapper over i gjæringskaret. Vil tro at det ikke betyr noe om det står oppimot en time, sålenge lokket er på?

Uansett, når jeg skal beregne effektivitet, bør jeg regne med volum på trub også? I såfall, ligger jeg helt oppe på 85,9% brewhouse efficiency iflg beersmith, med en mash efficiency på 93% :eek: Det er mitt 3. brygg på BIAB, og har ikke ligget på langt nær så høyt tidligere.

Edit: Vørteren var så godt som krystallklar, så jeg kunne sikkert ha tappa noen liter til i gjæringskaret, men pytt pytt. Mulig jeg tar med litt mer neste gang, da jeg har lest at litt trub i gjæringskar ikke er no stress.
 
Med Whirlflock kan uttrykket 'less is more' trygt brukes. Anbefaler maks en 1/2 tablett på 25liters batch. Blir veldig 'fluffy' bunnfelling ved overdosering.
 
Hør der ja! Da skal jeg prøve det neste gang. :) Når det gjelder de (uvanlig?) høye tallene på meske- og brygghuseffektivitet, så blir jeg nesten i tvil om jeg har gjort noe feil i Beersmith, for det skal vel godt gjøres og få en meskeeffektivitet på 93,7% på BIAB?
 
Hør der ja! Da skal jeg prøve det neste gang. :) Når det gjelder de (uvanlig?) høye tallene på meske- og brygghuseffektivitet, så blir jeg nesten i tvil om jeg har gjort noe feil i Beersmith, for det skal vel godt gjøres og få en meskeeffektivitet på 93,7% på BIAB?
Vanskelig å si om du har gjort noe feil uten å vite hvilke tall du har brukt, men intuitivt høres det veldig høyt ut ja. Hvis dette er BIAB med alt vannet i mesken, er tallet nesten helt sikkert feil. Sikker på at SG-målingen er tatt ved riktig temperatur?

Det mest interessante effektivitetstallet er meskeutbyttet. Det forteller hvor effektiv mesk du har. Brygghuseffektiviteten tar hensyn til alle tap i prosessen, for eksempel tap til bunnfall i gryten, gjæringstanken, osv, og er derfor mindre interessant i denne sammenheng.

Prøv utbyttekalkulatoren til @glennrlie, velg meskeeffektivitet og skriv inn maltvekt, samt volum og SG før kok. Du kan fint bruke volum og SG etter kok, så lenge gryten ikke har kokt over eller du har mistet vørter på andre måter. Så lenge SG og volum er målt samtidig er du på stell.
 
@Hannaas

Takk for svar og tips! :)

Hydrometeret er kalibrert med vann på 20 gr.

Fra notatene:
---------------------------------
4,1 kg Pilsnermalt
0,31 kg Carahell
0,31kg Caramunich II

= 4,72 kg

Mesk 25 L 60 min på 66 gr
Utmesk: 5 min på 78 gr

Resirkulerer 1,5 L x 4 til klar vørter.

Løfter meskepose opp på stekerist over kjele.
Skyller med 10,75 Liter på 78 gr i løpet av halvtime

SG preboil = 1.030 @ 68 gr --> 1.051 korrigert

tilsetter 1L vann for å kompensere for for høy Preboil SG

Ny SG = 1.044

Volum preboil = 31L

Volum postboil = 24,5 L
OG = 1.051 @ 20 gr (For høyt i forhold til oppskrift)

Beersmith: Measured mash eff: 93,7%

----------------------------------------------------------

Taster jeg det samme inn på bryggekalkulator.no:

Effektivitet: 88 %

Ser jo forøvrig nå at preboil SG og OG ikke helt henger på greip.. Hmmmm. Må ha blingsa på temperatur altså.. Mener jeg var så nøye, men det kan vel være variasjoner i målekolben som gjør at temperaturmålingene kan bli litt "off"..
 
@Hannaas

Takk for svar og tips! :)

Hydrometeret er kalibrert med vann på 20 gr.

Fra notatene:
---------------------------------
4,1 kg Pilsnermalt
0,31 kg Carahell
0,31kg Caramunich II

= 4,72 kg

Mesk 25 L 60 min på 66 gr
Utmesk: 5 min på 78 gr

Resirkulerer 1,5 L x 4 til klar vørter.

Løfter meskepose opp på stekerist over kjele.
Skyller med 10,75 Liter på 78 gr i løpet av halvtime

SG preboil = 1.030 @ 68 gr --> 1.051 korrigert

tilsetter 1L vann for å kompensere for for høy Preboil SG

Ny SG = 1.044

Volum preboil = 31L

Volum postboil = 24,5 L
OG = 1.051 @ 20 gr (For høyt i forhold til oppskrift)

Beersmith: Measured mash eff: 93,7%

----------------------------------------------------------

Taster jeg det samme inn på bryggekalkulator.no:

Effektivitet: 88 %

Ser jo forøvrig nå at preboil SG og OG ikke helt henger på greip.. Hmmmm. Må ha blingsa på temperatur altså.. Mener jeg var så nøye, men det kan vel være variasjoner i målekolben som gjør at temperaturmålingene kan bli litt "off"..

Du har nok rett og slett hatt veldig høyt utbytte. ;)

Det er forresten ikke lurt å måle SG ved feil temperatur. Det kan kompenseres for, men da må du vite nøyaktig masse og fasong på hydrometeret, så det er upraktisk. Kalkulatorer kan gi deg en tilnærming, men det blir aldri 100%.

Det trenger ikke ta mye tid å kjøle ned en desiliter vørter. Jeg pleier å fylle litt kaldt vann i vasken, ta vørterprøven i et litermål av metall og virvle det rundt i det kalde vannet. Etter et minutts tid er prøven nede på 20 grader.
 
Du har nok rett og slett hatt veldig høyt utbytte. ;)

Det er forresten ikke lurt å måle SG ved feil temperatur. Det kan kompenseres for, men da må du vite nøyaktig masse og fasong på hydrometeret, så det er upraktisk. Kalkulatorer kan gi deg en tilnærming, men det blir aldri 100%.

Det trenger ikke ta mye tid å kjøle ned en desiliter vørter. Jeg pleier å fylle litt kaldt vann i vasken, ta vørterprøven i et litermål av metall og virvle det rundt i det kalde vannet. Etter et minutts tid er prøven nede på 20 grader.


Ah! Ok,trodde de korrigeringene var nøyaktige, men da skal jeg heller kjøle ned. Er jo fort gjort, som du sier. :)

Takker for svar.
 
Har ikke mulighet for å sette gjæringskaret i kjøleskap for cold crash. Er det mulig å sette utendørs i 2-3 minusgrader noen timer for å oppnå samme effekten? Og skal gelatinen tilsettes før eller etter cold crash?
 
Følg med så det ikke fryser. En tilsvarende bøtte (uten lokket på?) med rent vann ved siden av fryser vel litt raskere.
Ha da samme eller litt lavere temperatur på vannet. Mye bevegelse gir ikke så klart øl men evt humle går vel greit ned.
 
Skal lage en starter og kalkulatoren sir 2.71L. Måler dere da opp 2.71L til oppkok til 271 g spraymalt eller har dere mer og måler etter kok? Er jo en del % vann som forsvinner under kok? så 3L vann og 300g spraymalt og måle etterpå eller bare ha alt oppi?
 
Det spiller liten rolle
Det værste som kan skje er at du må tilsette litt kaldt norsk springvann
 
Har skrudd igjen lokket på gjæringskaret litt vel hardt, og får det ikke opp
weight-lifting-emoticon.gif


Noen tips? Har brukt gummihansker og latt rennende varmt vann fra springen renne over.

Det er av typen 30L speidel med o-ring

edit: Fixed. Jeg kilet fast gjæringskaret mellom beina slik at kranen stoppet i en fot, da fikk jeg nok tak.
 
Sist redigert:
@mholje, har du et tau Ø ca 4-6mm og en passe stor trefjøl (f eks 20x20mm en halvmeter lang) så tar du noen tørn rundt lokket med fjøla inn på ei løkke du har laget i enden. Stram så med fjøla og få hvis mulig noen andre å holde karet.
En stor nok filtertang vil klare det hvis du har en slik.

Glem det. Ser du har fått det til :)
 
Tilbake
Topp