Tråden for dumme spørsmål.

Pluss-versjonen er en flashet vanlig enhet. Når den er flashet kalles den STC-1000+ og kan programmeres til å kjøre profiler. Kort fortalt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Aha! Ja det forklarer hvorfor det bare er plussen som figurerer i filmer hvor man programmerer den til å kjøre et gjæringsforløp! Men ingen sa det i klartekst, og det ene utelukker jo ikke det andre. Men nå har jeg fått svar! Taaakketakk :) Stc-1000 pluss på meg. Like greit først som sist.
 
På ombygde brannslukningsapparater uten rattventil, kan man montere og demontere regulator uten at gassen unnslipper, eller er det som med sodastream flaskene at du må bruke opp gassen før du kan ta av regulatoren?
 
De har jo klemventil. Klem inn håndtaket - åpen. Slipp ut håndtaket - lukket... Så ja, det kan du.

Edit. Jeg har forøvrig tatt av å på regulator på soda flasker mange ganger. Må bare skru litt hurtig forbi punktet der det lekker litt..
 
De har jo klemventil. Klem inn håndtaket - åpen. Slipp ut håndtaket - lukket... Så ja, det kan du.
Takk. Har "bare" brukt sånne klemventiler to ganger, og da var det nødvendig å tømme alt på en gang. Følte ikke for å utforske mekanismen de gangene o_O
 
Soda stream kan man skru av og på manometeret uten at flasken er tom. Det samme gjelder Ombygget brannslukker.
 
Fantastisk tråd dette her..har lært masse. Mitt dumme spørsmål er som følger: Har laget en gjærstarter for første gang med magnetrører. Brygger ute og grunnet det kalde været akkurat nå blir jeg nødt å utsette. Hvor lenge kan en starter stå og hvordan skal den ev oppbevares?
 
Slik jeg har forstått det, kan du oppbevare den slik som fersk gjær i rør. Ville dekantert den, og satt den i en lukket beholder i kjøleskap. Pass på renheten. Ingen problem å oppbevare den i flere måneder, bruk en kalkulator for å beregne sånn cirka hvor mange celler du har.
 
Nevnte gjærstarter ovenfor ble satt med magnetrører på sist torsdag og skummer enda. Ser at noen sier at 36 timer er nok, mens andre sier at den er ferdig når den ikke skummer lenger. Hva er best å forholde seg til her?
 
Har hørt om den ja, men jeg har ikke funnet den. Dette er vel tråden til å spørre om hvor jeg finner den...?
 
Jeg pleier å karbonere mine cornelius fat på det lille bryggeriet vi har.

Nå er vi tomme for gass på bryggeriet og vi skal ha noen fat med IPA i morgen. Men jeg har gass hjemme til mitt opplegg.

Hvor mye risikerer jeg å ødelegge ølet ved å putte det på fat på bryggeriet, kjøre det hjem for å karbonere det med co2?
Er det noen fare for oksidering?


(Er litt stuk å måtte drasse med seg co2 i bilen osv osv osv..)
 
Kanskje det er lettere å flytte gassen til ølet, fremfor å frakte ølet til gassen?
Jeg har alltid en sodastream gasshylse i backup som jeg kan bruke når co2 tanken min går tom. Men det krever jo at du har en adapter.

Hvis dere skal drikke opp IPA'en, så trenger du ikke å bekymre deg for oksidering. Oksidering tar litt tid.
Ville vært mer bekymret for at transporten av ølet virvler opp rester fra bunnen og gjør ølen uklar.
 
kanskje jeg bare skal ta med gassen. enkelt og greit.
tenkte å klarne fatet med gelantin..
 
Nærmer seg flasking av det første brygget mitt nå. Har planer om å tilsette gelatin for å få IPA´en litt klarere. Tilsetter man gelatinen før eller etter cold crash?
 
Tilbake
Topp