Tråden for dumme spørsmål.

Ref strømme ned til naboen... jeg har nabobryggeri.... burde fått til noe sånt, men er motbakke gitt. kjør lite problem liten hammer, stort problem stor hammer, løser alt. knapp opp øverste knappen og la det stå til, vil oftest gå bra. ta katastrofene når de kommer er mitt tips. krisemaksimering fører bare til angst og tomme ølfat er min erfaring

Haha. Da har vi forskjellig erfaring.Min er at det kan være greit å ta noen forholdsregler for å unngå de største blemmene, særlig de som kan bli litt katastrofale. Men ja, enig i at det ikke er vits i å være hysterisk og jålete. Men å prøve å lære av andres feil som om det var ens egne dersom mulig? Ja takk!
 
Hvor lenge kan vørter stå i kjøleskap? Har hatt vørter stående i norgesglass aktig glass i 2 måneder i kjøleskap nå. Etter at jeg fant ut jeg skulle vaske ut trub og ta vare på det som var igjen i gryta som ikke ble med over i gjæringskaret fra brygging. For å benytte de tre literene eller så til noe eksperimentelt. Det har foreløpig ikke skjedd. Vørteren ser klar og fin ut og ingen tegn til mugg eller liknende. Har ikke tort å åpne lokket for en sniff....
Kan det brukes til noe som helst nå?
 
Hvor lenge kan vørter stå i kjøleskap? Har hatt vørter stående i norgesglass aktig glass i 2 måneder i kjøleskap nå. Etter at jeg fant ut jeg skulle vaske ut trub og ta vare på det som var igjen i gryta som ikke ble med over i gjæringskaret fra brygging. For å benytte de tre literene eller så til noe eksperimentelt. Det har foreløpig ikke skjedd. Vørteren ser klar og fin ut og ingen tegn til mugg eller liknende. Har ikke tort å åpne lokket for en sniff....
Kan det brukes til noe som helst nå?
Hva er alternativene.. Gjærstarter? Selv ville jeg ikke gjort det ettersom det er så enkelt og billig med vørterøl. Personlig ville jeg drukket det på alkoholfrie dager hvis det smakte ålreit. Andre her på forumet som har mindre angst og krisemaksimeringstendenser enn meg ville vel brukt vørteren du nevner i forbindelse med hjernekirurgi.
 
@Finn Berger ref "mitt bryggeri" - tråden: Hvor mener du gjøringsbøtter ryker? Og snakker du da om vanlige dunkene fra bryggselv eller hva? Og når ryker dem? (mens du er tilstede håper jeg?)
Har et snev av frykt for at alt skal flomme utover leiligheten og ned til naboer under. Ref Murphys lov osv. Av alle tabber som er mulig å begå så er det snart den eneste jeg ikke har utført ennå.

Instruks følger nedenfor:p.

Det er kranene som ryker. Når du skrur til litt ekstra godt for å få det tett, risikerer du å dra i stykker godset innerst i den gjengede delen. Er du heldig, får du bare en liten lekkasje, kanskje bare noen irriterende dråper. Ser du at du har fått det, skal du ikke prøve å skru til hardere, for da risikerer du at det går helt galt. I stedet bør du vurdere å stikke om - og du bør i alle fall sikre bøtta gjennom å sette den oppi ei stor balje. (Jeg har tatt sjansen et par ganger, og det har gått bra, men spesielt smart har det vel ikke vært å gjøre det.)

Du kan ha ei ødelagt kran uten å merke det. Så sjekk alltid krana før du setter den i gjennom å prøve å bende litt på den.

Så OK, hvis du vil få med deg den siste mulige tabben, så vet du nå hva du har å gjøre:cool:.
 
Hvor lenge kan vørter stå i kjøleskap? Har hatt vørter stående i norgesglass aktig glass i 2 måneder i kjøleskap nå. Etter at jeg fant ut jeg skulle vaske ut trub og ta vare på det som var igjen i gryta som ikke ble med over i gjæringskaret fra brygging. For å benytte de tre literene eller så til noe eksperimentelt. Det har foreløpig ikke skjedd. Vørteren ser klar og fin ut og ingen tegn til mugg eller liknende. Har ikke tort å åpne lokket for en sniff....
Kan det brukes til noe som helst nå?

Det blir en utmerket starter, bare bland det ut til passe OG (1.036). Jeg koker det et kvarter, som jeg ville gjort med tørrmalt. Du skal jo koke gjærnæring, også.

Hvor lenge den kan stå, aner jeg ikke. Jeg har ikke prøvd å tøye grensene gjennom å la vørter stå for å se hvor lenge den kan holde seg - men jeg har i alle fall brukt vørter som var blitt minst en måned gammel i kjøleskap.
 
Hvor lenge kan vørter stå i kjøleskap? Har hatt vørter stående i norgesglass aktig glass i 2 måneder i kjøleskap nå. Etter at jeg fant ut jeg skulle vaske ut trub og ta vare på det som var igjen i gryta som ikke ble med over i gjæringskaret fra brygging. For å benytte de tre literene eller så til noe eksperimentelt. Det har foreløpig ikke skjedd. Vørteren ser klar og fin ut og ingen tegn til mugg eller liknende. Har ikke tort å åpne lokket for en sniff....
Kan det brukes til noe som helst nå?

Du kan jo bruke vørter til karbonering, også. Jeg ender som regel opp med 23-25 liter ferdig øl på mellom 4 og 5,5%, og det bruker å kreves 1 til 1,5 liter vørter til karboneringen. Da jeg brukte sukker, pleide jeg å beregne 4 til 5 gram per liter for å oppnå samme "styrke".

En fordel med dette er jo at du får vel en liter øl ekstra:). Arbeidsmesig er det nøyaktig det samme; du må måle opp g koke et kvarter.
 
Eh.. finnes det en gylden regel for makstemperatur for flaskekarbonering? Det ble plutselig grusomt varmt for flaskene på varmekablene i kjellerstue, under et teppe (jaffal 40 grader)
 
Eh.. finnes det en gylden regel for makstemperatur for flaskekarbonering? Det ble plutselig grusomt varmt for flaskene på varmekablene i kjellerstue, under et teppe (jaffal 40 grader)
Foreløpig melder jeg 72*C som øvre grense ettersom du ikke vil pasteurisere dem. Stafettpinnen går...
 
Eh.. finnes det en gylden regel for makstemperatur for flaskekarbonering? Det ble plutselig grusomt varmt for flaskene på varmekablene i kjellerstue, under et teppe (jaffal 40 grader)
Har karbonert flere øl på 35 grader tidligere, noe som gikk helt fint. Men så igjen, flaskene med Saisonen nå sist, som ble karbonert på 1 uker 23 grader - 4 dager 30 grader, fikk veldig til alkoholstikk ved seg. Mener å ha lest her på forumet at Nøgne Ø karbonerer/-te på 40 grader. Så, tja, smak og se er vel konklusjonen.
 
Holder på å gjære en lager på konisk tank.. når dumper jeg gjæren??
Jeg har testet litt ulike ting etter at jeg fikk meg konisk gil (FastFerment i plast) - på godt og vondt!

Første gang åpnet jeg slusen under rett før jeg skulle flaske. Det viste seg da at gjærkaken var så kompakt at den ikke rant ut. Dermed måtte jeg stikke om fra toppen av karet, og hele poenget med konisk gjæringskar falt bort.

Andre gang lot jeg slusen stå åpen under hele gjæringen (med tett oppsamlingskolbe under så klart). Jeg tømte den to dager før flasking, men det var såpass mye gjær/bunnfall at det var en del igjen i gilen over. Fordi denne også var temmelig tykk, tok det et døgn før resten rant ned i oppsamlingskolben. Da dette omsider rant ned, og byttet plass med oksygenet i bunnen, ble en del av gjæren/bunnfallet virvlet opp igjen. Resultatet ble et mer grumsete øl enn nødvendig.

Nå brygger jeg for tredje gang på samme gil. Har akkurat tømt oppsamlingskolben på 3 døgnet etter brygging - stormgjæring ferdig. Må følge med på den videre for å se om hele resten av gjærkaken får plass i oppsamlingskolben. Hvis ikke tenker jeg å tømme den igjen en uke før flasking,så jeg er sikker på at alt får rent ned. Vil helst ikke skape for mye "oppskåke" i ølet denne gangen.

Jeg vet ikke hva man SKAL gjøre, men jeg har som du ser gjort et par erfaringer. Regner med at tredje forsøk bør være en god nok metode :)
 
Jeg har testet litt ulike ting etter at jeg fikk meg konisk gil (FastFerment i plast) - på godt og vondt!

Første gang åpnet jeg slusen under rett før jeg skulle flaske. Det viste seg da at gjærkaken var så kompakt at den ikke rant ut. Dermed måtte jeg stikke om fra toppen av karet, og hele poenget med konisk gjæringskar falt bort.

Andre gang lot jeg slusen stå åpen under hele gjæringen (med tett oppsamlingskolbe under så klart). Jeg tømte den to dager før flasking, men det var såpass mye gjær/bunnfall at det var en del igjen i gilen over. Fordi denne også var temmelig tykk, tok det et døgn før resten rant ned i oppsamlingskolben. Da dette omsider rant ned, og byttet plass med oksygenet i bunnen, ble en del av gjæren/bunnfallet virvlet opp igjen. Resultatet ble et mer grumsete øl enn nødvendig.

Nå brygger jeg for tredje gang på samme gil. Har akkurat tømt oppsamlingskolben på 3 døgnet etter brygging - stormgjæring ferdig. Må følge med på den videre for å se om hele resten av gjærkaken får plass i oppsamlingskolben. Hvis ikke tenker jeg å tømme den igjen en uke før flasking,så jeg er sikker på at alt får rent ned. Vil helst ikke skape for mye "oppskåke" i ølet denne gangen.

Jeg vet ikke hva man SKAL gjøre, men jeg har som du ser gjort et par erfaringer. Regner med at tredje forsøk bør være en god nok metode :)
Ja, merket det rant litt sakte med meg også igår.. var litt usikker på om det va litt tidlig å fjerne gjæren, så tappet kun av over konen, så nå har jeg for øyeblikket kun øl over tappeventilen, men sikkert endel gjær å trub i konen.. tenkte å fjerne dette før jeg skal tørrhumle. Tørrhumlet skal etter planen oppi idag, men gjæren var litt treg å komme igang, så utsetter det til lørdag..
 
Ja, merket det rant litt sakte med meg også igår.. var litt usikker på om det va litt tidlig å fjerne gjæren, så tappet kun av over konen, så nå har jeg for øyeblikket kun øl over tappeventilen, men sikkert endel gjær å trub i konen.. tenkte å fjerne dette før jeg skal tørrhumle. Tørrhumlet skal etter planen oppi idag, men gjæren var litt treg å komme igang, så utsetter det til lørdag..
Ettersom jeg snakker bergensdialekt lurte jeg et øyeblikk på hva det var du dreiv på med med kona di (konen din)... [emoji12]
 
Tilbake
Topp