Tråden for dumme spørsmål.

Eg las at pils bør stå ei stund, men alle brygga har som nevnt hatt samme smaken sjølv om dei har vore lagra lenge.

Det er overraskande vanskeleg å beskrive smaken, men då me prøvde å leite etter ein knakk så var me innom både papp og popcorn/mais. Men det var kanskje like fullt fordi me las desse smakane på referanselister til usmak.
 
Eg las at pils bør stå ei stund, men alle brygga har som nevnt hatt samme smaken sjølv om dei har vore lagra lenge.

Det er overraskande vanskeleg å beskrive smaken, men då me prøvde å leite etter ein knakk så var me innom både papp og popcorn/mais. Men det var kanskje like fullt fordi me las desse smakane på referanselister til usmak.

Papp (våt papp) er en kjent beskrivelse på kraftig oksidering. Popcorn er mer diacetyl.
Vannjusteringer har lite med dette å gjøre.
Hva har pitchraten vært og hvor lenge har de stått på dunk? Med de beskrivelsene så tenker jeg først og fremst temperaturkontroll (som du sier du har fått orden på), pitchrate og tid i dunken.
 
Kan det være svidd/brent i forbindelse med kokingen? Det er jo en fellesnevner. Da kan man få en besk smak og lukt. Men send inn som rådet over er :)
 
Takk for svar!

Pitchraten på ein del av dei skal ha vore riktig ifylgje brewersfriend. Eg har ikkje magnetrørar, men har rista ofte for å få mykje luft. Pilsneren fekk ein pakke tørrgjær på 8 liter, men ifylgje brewersfriend så er ikkje dette nok. Det kan vere at alt me har brygga er underpitcha. Dei fire-fem fyrste brygga var i alle fall underpitcha iom me berre brukte gjæren me fekk med på ølsetta. Etter eg byrja med gjærstarter så skal det ha vore nok gjær ifylgje bf-kalkulatoren, til tross for at eg brukte shaking. Det er kanskje dags for å skaffe seg magnetrørar?

Alle batchane har stått 14 dagar til gjæring.

Svidd/brent er faktisk ei moglegheit. Eg kjøpte nyleg PBW og såg plutseleg korleis eit reint kokekar såg ut.

Dei er flaska med hevert alle saman. Eg las ein stad at mange unngår hevert pga faren for akkurat det du beskriver? Kan oksidering smakast allereie etter 14 dagar med karbonering?

Eg lurer på om ikkje denne smaken kjem allereie etter gjæringa, men eg tør som nevnt ikkje sei det for sikkert.
 
Nok et spørsmål knyttet til for dårlig utgjæring her:

Jeg satt en red ale for en uke siden. Gravity begynte på 1.047, og etter et godt døgn var en allerede nede på ca 1.020. Etter det har den knapt endret seg. En uke har gått, og jeg ser ikke helt hvordan den kan komme i nærheten av planlagte 1.010. Hvorfor skjer dette?

Her er gjærings- og temperaturforløpet så langt.
Vis vedlegget
Regner ikke med at temperaturen er synderen her: Etter at stormgjæringen tok av, satte jeg gjæringskaret på et kaldt rom. Den ble dessverre stående litt for lenge, slik at tempen var nede på 18 grader i kkanskje 8 timer. Dette var litt over ett døgn etter at ølet ble satt. De andre stupene i temperatur som ses over, tror jeg er tilfeldigheter/feil fra TILT-måleren.

Kan problemet skyldes at jeg fjernet bunnfallet for tidlig? Det gjæres på en konisk gjæringstank i plast fra FastFerment. Jeg tømte bunnbeholderen for bunnfelt gjær og andre bunnsedimenter tredje dagen. Har ikke gjort det så tidlig før, men tenkte det var lurt så ølet ikke skulle bli så grumsete som det tidligere har blitt. Når jeg tømmer bunnbeholderen tar det nemlig litt tid før resten av bunnfallet renner ned i den. Når det først gjør det, presser det ut luften som ligger der, og lager en oppskåke i ølet. Ser nå på produsentens instruksjonsmanual (http://www.fastbrewing.com/products/fastferment/how-to) at dette skal gjøres når primærgjæringen er over. Er dette etter stormgjæringen?
Det er nå bare litt bunnfall igjen, og dette fyller halve bunnbeholderen. Kan det gjære dårligere om ølet ikke er i kontakt med gjærkaken lenge nok? Har alltid trodd at gjæren som faller til bunnen uansett er mettet, ikke finner mer spiselig sukker eller er død.
Vis vedlegget

Jeg tror ikke det er noe galt med oppskriften, siden jeg har laget den to ganger før uten å ha problemer med dette.
Her er den uansett, om det skulle være noe der (byttet ut gjæren med WLP 002 - brukte gjærstarter først):
Vis vedlegget

Takker på forhånd for tilbakemeldinger!!!
 
Sist redigert:
Hvorfor tror du ikke at temperaturfallet fra 22gr til 18gr kan være årsaken til at gjæra har tatt kvelden når det sammenfaller med at storgjæringen avtar?
 
Hvorfor tror du ikke at temperaturfallet fra 22gr til 18gr kan være årsaken til at gjæra har tatt kvelden når det sammenfaller med at storgjæringen avtar?
Tenkte at det burde vel den gjæren tåle? Antok også at stormgjæringen var slutt da, men det kan hende du har et poeng.
 
Har ikke brygget med wlp200, men ser at den er "høyflokkulent" og det medfører ofte at slike gjærstammer er mer sensitive for temperaturdrop når stormgjæringen avtar, så jeg vil anta at det det temperaturfallet som er årsaken...
 
Slenger på med noen dumme spørsmål. Har aldri brygget øl før, men har begynt med å få på plass utstyr og skal begynne så snart alt er på plass. Har lest endel, men det er noen jeg trenger å få forklart.

Viss du feks skal sette en batch på 25L, og kjøper et ferdig sett. Skal du da bruke 25L vann ved start?, og skal være 25L ferdig vørter?
Det volumet væske som forsvinner i damp og malt,skal det kompenseres for ved å tilføre vann, er det dette vannet som kalles skylling?
 
Slenger på med noen dumme spørsmål. Har aldri brygget øl før, men har begynt med å få på plass utstyr og skal begynne så snart alt er på plass. Har lest endel, men det er noen jeg trenger å få forklart.

Viss du feks skal sette en batch på 25L, og kjøper et ferdig sett. Skal du da bruke 25L vann ved start?, og skal være 25L ferdig vørter?
Det volumet væske som forsvinner i damp og malt,skal det kompenseres for ved å tilføre vann, er det dette vannet som kalles skylling?
Det kommer helt ann på hvilket oppsett du har. Er det allgrain sett du brygger så bruker du typisk 18L vann til mesking på en brattbererger, men noe helt annet om du har BIAB eller speidel. Så skyller du til du har ca 28L (kornet "stjeler" ca1l pr. kilo). Koker i 1-1,5 time. da sitter du med ca 25 l til gjæring.
Dette ble litt overfladisk forklart men det er sånn ca det virker på en Bratt.
 
Det kommer helt ann på hvilket oppsett du har. Er det allgrain sett du brygger så bruker du typisk 18L vann til mesking på en brattbererger, men noe helt annet om du har BIAB eller speidel. Så skyller du til du har ca 28L (kornet "stjeler" ca1l pr. kilo). Koker i 1-1,5 time. da sitter du med ca 25 l til gjæring.
Dette ble litt overfladisk forklart men det er sånn ca det virker på en Bratt.
Mengde meske- og skyllevann avhenger jo også av mengden malt i oppskriften. Til min BB30v3 har jeg laget meg et regneark hvor jeg plotter inn mengde malt, og ønsket volum før kok, m.m. og så får jeg mengde meskevann og skyllevann. Skjermdump fra helgens brygging, hvor maltmengden var 5kg.

Vis vedlegget

Hvis maltmengde er f.eks. 7kg blir mesk/skyll: 21/19l.
 
Finst det nokon som tek inn flasker for usmakidentifisering? Eg skal prøve å halde dette så kort som mogleg:

Me brygga 6-7 brygg i eit laug, alle hadde samme smakspreget. Ein lukt og ettersmak som dominerte veldig på både pale ale, weiss, wit, osv. På desse brygga hadde me ikkje temperaturkontroll, dermed tenkte eg at smaken kom av for høg gjæringstemperatur.

Men; no har eg fått meg eige utstyr med temperaturkontroll, og etter å brygga pilsner og weiss så er den samme smaken der framleis. Spørsmålet er, kor går vegen vidare? Eg er ny i faget(brygga i 1 år) og klarar ikkje å identifisere lukten til tross med dei som er lista opp i usmakshjelp.

Har ikkje starta med pH- og generell vannjustering endå.

Eg har vore svært reinsleg, så infeksjon er eg ganske sikker på at det ikkje er. Lurer på om smaken kjem allerede etter gjæringa, men skal ikkje sei det for sikkert.
Hvis du er (betalende) medlem i Norbrygg kan du sende inn flasker til en dommer.
 
Hvis koke volum skal være ca.28 liter så må du skylle med ca 8-9 liter,ved koke slutt (10-15 min før)så juster du litt med varmt vann for å nå 25 liter/ OG.
 
Har laget en egen kjele som jeg skal bruke, og kommer til å kjøpe feks dette https://www.bryggselv.no/bryggselv/102357/lervig-hoppy-joe-allgrain-ølsett-25-liter

Ifølge bruksanvisning skal enn begynne med 25l vann, men anslagsvis kan enn skylle med 16 liter vann?
Disse bruksanvisningene skal passe for «alle», uavhengig av hva man bryggerpå, og bør tilpasses eget oppsett. Men å starte med 25l vann tilsier en vann:mask-ratio på nærmere 6:1, som jeg syns høres veldig høyt ut. Jeg ville starta med 14l og skylt med 18–19l.

Men dét sagt; hvis du skal brygge for første gang, med nytt utstyr, har du ingen data å forholde deg til. Prøv deg fram, noter ned alt, og lag deg erfaringsdata. Etter noen brygg vil du ha nok erfaring til å kunne beregne mer nøyaktig.
 
Tilbake
Topp