Tråden for dumme spørsmål.

Best practice for å vaske Erlendmeyer kolbe? Den 5 litern er litt krøkkete å få skikkelig ren?

T
La den stå med maskinoppvaskmiddel i. Jeg gnir av kräusenringen med magneten. (Regner med at du har en neodymmagnet som du holder styr på rørepinnemagneten med.) En stor flaskebørste er også grei å ha. (De har gjerne et snodd metallskaft som vil ripe opp halsen på kolben om du ikke surrer noe - gaffa - rundt.)
 
La den stå med maskinoppvaskmiddel i. Jeg gnir av kräusenringen med magneten. (Regner med at du har en neodymmagnet som du holder styr på rørepinnemagneten med.) En stor flaskebørste er også grei å ha. (De har gjerne et snodd metallskaft som vil ripe opp halsen på kolben om du ikke surrer noe - gaffa - rundt.)
Magnettrikset var nytt! Takk for tipset. Du lar altså kolben stå med væske mellom bruk?
 
Jeg skal egentlig hatt en pause i bryggingen, men så ble jeg ikke fornøyd med utgjæringen på en golden ale så derfor er det en pakke på vei fra brewshop med malt og gjær til en ny batch
I tillegg så var jeg på coop extra og så blåbær med 70 % avslag.
Blåbærporter forlangte hjernen.
Dermed er meskingen nå igang.
Men så var det den der bæra da.
Jeg syntes det var en god ide å mose den med stavmikseren og varme den opp til 80 grader.
Nå er det gjort, men var det så lurt?
Det blir kanskje lett uttrekk av tanniner hvis jeg hiver det oppi gjæringskaret.
Jeg reiser bort før det er ferdig gjæret, men kan kanskje stikke om til nytt gjæringskar før jeg drar.
Hva med å hive bæra i meskekaret på slutten av meskingen ?
Jeg får nok ikke ut så mye sukker på den måten.
Noen som har gjort noe lignende?
 
Jeg skal egentlig hatt en pause i bryggingen, men så ble jeg ikke fornøyd med utgjæringen på en golden ale så derfor er det en pakke på vei fra brewshop med malt og gjær til en ny batch
I tillegg så var jeg på coop extra og så blåbær med 70 % avslag.
Blåbærporter forlangte hjernen.
Dermed er meskingen nå igang.
Men så var det den der bæra da.
Jeg syntes det var en god ide å mose den med stavmikseren og varme den opp til 80 grader.
Nå er det gjort, men var det så lurt?
Det blir kanskje lett uttrekk av tanniner hvis jeg hiver det oppi gjæringskaret.
Jeg reiser bort før det er ferdig gjæret, men kan kanskje stikke om til nytt gjæringskar før jeg drar.
Hva med å hive bæra i meskekaret på slutten av meskingen ?
Jeg får nok ikke ut så mye sukker på den måten.
Noen som har gjort noe lignende?
Blåbær er smart å kjøre med mixer, ja. Mye av blåbærpreget sitter i skallet, så bra å få det ‘hakket’.
Siste runde jeg kjørte med jordbærsurøl forandret smaken seg mye etter at jeg åpnet lokket på slutten, (etter at bærene var gjæret ut). Lurer på om det er flyktige/oksyderende aromastoffer …(?)
Jeg ville helt de oppi på slutten av gjæringen. Spar en liter vørter, kok opp bæra i den. Og tapp over oksygenfritt.
Min erfaring er at det er vanskelig å få mye aroma ut av blåbær. I en porter vil jeg tro den blir overdøvet. Hvorfor ikke en (lys) surøl?
 
Denne gang blir det porter .
Som sagt så reiser jeg på jobb før det er ferdig gjæret. Så jeg tror jeg hiver i bæra etter 3 dager. Venter 2 dager og overfører til cornyfat for å gjøre ferdig der .
Det ble nok litt for impulsivt dette, men moro å prøve.
 
Denne gang blir det porter .
Som sagt så reiser jeg på jobb før det er ferdig gjæret. Så jeg tror jeg hiver i bæra etter 3 dager. Venter 2 dager og overfører til cornyfat for å gjøre ferdig der .
Det ble nok litt for impulsivt dette, men moro å prøve.
For alt jeg vet kan det bli knallbra :)
Det finnes både kommersielle øl, sett, artikler og oppskrifter på nettet på blåbærportere, sikkert ikke uten grunn.
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Blåbær er smart å kjøre med mixer, ja. Mye av blåbærpreget sitter i skallet, så bra å få det ‘hakket’.
Siste runde jeg kjørte med jordbærsurøl forandret smaken seg mye etter at jeg åpnet lokket på slutten, (etter at bærene var gjæret ut). Lurer på om det er flyktige/oksyderende aromastoffer …(?)
Jeg ville helt de oppi på slutten av gjæringen. Spar en liter vørter, kok opp bæra i den. Og tapp over oksygenfritt.
Min erfaring er at det er vanskelig å få mye aroma ut av blåbær. I en porter vil jeg tro den blir overdøvet. Hvorfor ikke en (lys) surøl?
Si ikke det.. har laget en blåbær Stout på 8%. Her ble det i grunnen nesten for mye blåbærsmak. Hadde hele bær i fryseren som jeg tinte før jeg dumpet dem oppi tanken (går helt fint å ha dem oppi fryst også). Jeg brukte 5,5 kg blåbær på 23l. Så anbefaler å bruke litt mindre.. 150-200g literen vil jeg anta er nok. Bør vurdere laktose eller annet ugjærbart sukker på Porteren. Surøl derimot…
 
Denne gang blir det porter .
Som sagt så reiser jeg på jobb før det er ferdig gjæret. Så jeg tror jeg hiver i bæra etter 3 dager. Venter 2 dager og overfører til cornyfat for å gjøre ferdig der .
Det ble nok litt for impulsivt dette, men moro å prøve.
Hyller krumspringet. Spennende å høre om du kjenner bæra i ferdig prudukt.
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Hyller generelt bær i øl! Det går an å få nydelig øl med bør som ikke er surøl.
Jeg har prøvd både blåbær, solbær, jordbær, bringebær og molte i tradisjonelle stiler (ikke surøl) med stort hell.
Lykke til!
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Hadde et par bittere jeg ikke var fornøyd med i fjor sommer. De hadde en astringens jeg ikke har kjent tidligere. Jeg mistenker at Munton Krystallmalt fra Petit kan være synderen.

Har tidligere sett en prosess her på forumet for å teste malt i mindre mengder. Men klarer ikke å finne denne igjen. Noen som kan hjelpe?
 
Fikk dårlig utgjæring på en meksikansk lager.
OG 1051 - FG 1016
4 liters starter på en pakke 34/70.
Mesk på 65 grader.
25 liter til gjæring.
7 dager på 10 grader
5 dager på 12 grader
2 dager på13 grader
3 dager på 15 grader.
Gjærnæring med zink i kok.
Skulle tro at alt var på stell her ?
Overført til fat og nedkjølt.
Litt sent å prøve å få igang gjæringen igjenn. Tror ikke det hadde hjulpet uansett. Gjæra kom raskt igang .
Gir flaket mais dårlig utgjæring ?

Screenshot_2024-05-01-07-49-44-91_df738ab8e15c0f799394ff2adc8967df-picsay.jpg
 
Fikk dårlig utgjæring på en meksikansk lager.
OG 1051 - FG 1016
4 liters starter på en pakke 34/70.
Mesk på 65 grader.
25 liter til gjæring.
7 dager på 10 grader
5 dager på 12 grader
2 dager på13 grader
3 dager på 15 grader.
Gjærnæring med zink i kok.
Skulle tro at alt var på stell her ?
Overført til fat og nedkjølt.
Litt sent å prøve å få igang gjæringen igjenn. Tror ikke det hadde hjulpet uansett. Gjæra kom raskt igang .
Gir flaket mais dårlig utgjæring ?

Vis vedlegget 67472
Flaket mais gir god utgjæring, mine mexikanske lagere og cream of three crops pleier begge havne mellom 1.005 og 1.007. En mulighet(pga mengden flakes mais) er at mesken har blitt veldig kompakt og grøt, da kan det fort bli varmere enn hva maskinen måler.
 
Flaket mais gir god utgjæring, mine mexikanske lagere og cream of three crops pleier begge havne mellom 1.005 og 1.007. En mulighet(pga mengden flakes mais) er at mesken har blitt veldig kompakt og grøt, da kan det fort bli varmere enn hva maskinen måler.
Jeg sirkulerer under meskingen og temperaturen lå på 65-66 grader.
 
Tilbake
Topp