Tråden for dumme spørsmål.

Fikk dårlig utgjæring på en meksikansk lager.
OG 1051 - FG 1016
4 liters starter på en pakke 34/70.
Mesk på 65 grader.
25 liter til gjæring.
7 dager på 10 grader
5 dager på 12 grader
2 dager på13 grader
3 dager på 15 grader.
Gjærnæring med zink i kok.
Skulle tro at alt var på stell her ?
Overført til fat og nedkjølt.
Litt sent å prøve å få igang gjæringen igjenn. Tror ikke det hadde hjulpet uansett. Gjæra kom raskt igang .
Gir flaket mais dårlig utgjæring ?

Vis vedlegget 67472
Gjærnæring med sink skal ikke oppi i kok, men sammen med gjæren i gjæringskaret, fordi sinken vil binde seg til proteiner i bunnfallet og ikke bli med over i gjæringa. Jeg veit ikke om det kan være hele forklaringa, men det kan ha hatt betydning. Resten av gjærnæringa blir det med det meste av, trur jeg, og det skulle kompensere for at flaka mais gir dårlig med FAN (frie aminosyrer). Det er jo det som eventuelt er problemet med mais og annen råfrukt. (Jeg har aldri hørt at det skulle være noe spesielt med mais.)

Starteren skulle gi rikelig med gjær til en batch på 25 liter; vi snakker vel om overpitching, uten at det skulle ha noe å si. Det @Steinar Huneide sier om å vente med å starte snurrer'n er et poeng, for du skader tørrgjæren om den ikke får ro på seg i startfasen. Men på den annen side; hvis starteren gikk ut - hvis gjæren altså spiste opp sukkeret - vil den jo ha formert seg, og du ville vel også ha registrert det om det var lite gjær. Jeg er usikker på om du skader gjæren på en sånn måte at det forplanter seg til de nye generasjonene, men jeg vil ikke utelukke det.

Hvis starteren gikk godt over tida og du ikke ga oksygen ved oppstart av gjæringa, kan det være ei forklaring. Gjærmengde er én ting; det viktigste er at gjæren er i fin form. (Jeg har fått helt fin utgjæring med bare en pose helt fersk Imperial L25 Hygge i et 25 liters brygg på 10 grader, og det er bare 1/4 av hva du teoretisk kan ha brukt i dette brygget.)
 
Lite gjær, kanskje. Hvordan gjør du det med tørrgjær i starteren? Venter du en time eller to før du begynner å snurre?
Ventet kanskje en halvtime+ .
Skulle ikke en 4 liters starter være nok ?
Men lite /dårlig gjær eller for høy mesketemperatur er vel mest sannsynlig årsaken..
Skjønner bare ikke hvordan det har skjedd.
Jeg brukte den sinken som tåler kok, men uansett skulle vel utgjæringen gå greit .
 
Rehydrerte ikke nei. Litt fristet å kjøpe en halvkilo og dele opp. Men så er det det der med å prøve litt forskjellig gjær .
 
Ventet kanskje en halvtime+ .
Skulle ikke en 4 liters starter være nok ?
Men lite /dårlig gjær eller for høy mesketemperatur er vel mest sannsynlig årsaken..
Skjønner bare ikke hvordan det har skjedd.
Jeg brukte den sinken som tåler kok, men uansett skulle vel utgjæringen gå greit .
Servomyces, altså. Da går det jo bra.

Høy mesketemp forutsetter at termometer/termostat er helt ugrei. Du må opp på 68 grader før det begynner å gå ut over gjærbarheta. (Den synker med 4 prosentpoeng for hver grad over 67 grader.) Men det forutsetter at du mesker inn på den temperaturen, og ligger høyt videre, også.
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Mulig at det er litt lite. Pakken rett i startervørter eller rehydrering først? I følge Brewfather er du rett på pitchrate 2.0 med en 4-liter starter. Spørs om kanskje bare det var dårlig vitalitet i den gjærpakken du brukte.
Sjøl om det skulle ha vært det, vil jo gjæren bli revitalisert i starteren. Og det er sjelden problemer av det slaget med tørrrgjær - om den da ikke har vært oppbevart feil over lengre tid.
 
Jeg sirkulerer under meskingen og temperaturen lå på 65-66 grader.
Vet ikke hva du brygger på, men på min BZ gen4 så kan man koble opp en temperaturmåler med blåtann og velge den som primær føler for mesken.

Måleren i BZ er spått ånn på vann, men i mesk kan det være opp til 5 grader forskjell og jeg sirkulerer også. Om du har en BZ gen4 eller ei så kan du fint bruke rapt temperaturmåleren, den har langt ledning som tåler høy varme, har magnet og andre festemuligheter så den er veldig kjekk og koster ikke allverdens :)

 
Vet ikke hva du brygger på, men på min BZ gen4 så kan man koble opp en temperaturmåler med blåtann og velge den som primær føler for mesken.

Måleren i BZ er spått ånn på vann, men i mesk kan det være opp til 5 grader forskjell og jeg sirkulerer også. Om du har en BZ gen4 eller ei så kan du fint bruke rapt temperaturmåleren, den har langt ledning som tåler høy varme, har magnet og andre festemuligheter så den er veldig kjekk og koster ikke allverdens :)

Bruker en 37 liters kjele med vanlig kokeplate. En grainfather connectboks styrer plata.setter en lang termowell gjennom lokket på kjelen og putter termostaten nedi.den går nok halveis ned i mesken.
Sirkulerer for å jevne ut temp på bunn og topp.
Skal brygge i morgen og vil da sjekke connectboks mot et sukkertermometer.
 
Bruker en 37 liters kjele med vanlig kokeplate. En grainfather connectboks styrer plata.setter en lang termowell gjennom lokket på kjelen og putter termostaten nedi.den går nok halveis ned i mesken.
Sirkulerer for å jevne ut temp på bunn og topp.
Skal brygge i morgen og vil da sjekke connectboks mot et sukkertermometer.
Nå har jeg ikke noe erfaring med sånt, men det der får det til å høres ut som om for høy mesketemperatur kan være forklaringa. Har du sjekka at dette funker gjennom å kontrollmåle?Hvordan har du rigga sirkuleringa?

Men om dette har pleid å funke, så er det jo rart om det ikke skulle gjøre det nå.
 
Hei dere.
Skal ut og fly til konfirmasjon, og familien forventer smaksprøver. Er det trygt å pakke ølflasker i kofferten, og sende innsjekket?
Kan faktisk ikke huske at jeg noensinne har gjort det, og ble usikker på om det er usikkert med tanke på eksplosjon/ implodering?
 
Bruker en 37 liters kjele med vanlig kokeplate. En grainfather connectboks styrer plata.setter en lang termowell gjennom lokket på kjelen og putter termostaten nedi.den går nok halveis ned i mesken.
Sirkulerer for å jevne ut temp på bunn og topp.
Skal brygge i morgen og vil da sjekke connectboks mot et sukkertermometer.
Må si jeg er halvveis uenig med @Finn Berger, om termostaten er kalibrert og stemmer og så lenge termowellen er plassert sånn ca i midten av mesken burde avlesningene være bra.

Men sjekk i morgen hvis du skal brygge uansett og gjerne sjekk forskjellige plasser og forskjellige dybder :)
 
Må si jeg er halvveis uenig med @Finn Berger, om termostaten er kalibrert og stemmer og så lenge termowellen er plassert sånn ca i midten av mesken burde avlesningene være bra.

Men sjekk i morgen hvis du skal brygge uansett og gjerne sjekk forskjellige plasser og forskjellige dybder :)
Som sagt, dette har jeg null erfearing med. Det jeg tenkte, var at kanalisering kunne gi nokså ujevn temperatur.
 
Hei dere.
Skal ut og fly til konfirmasjon, og familien forventer smaksprøver. Er det trygt å pakke ølflasker i kofferten, og sende innsjekket?
Kan faktisk ikke huske at jeg noensinne har gjort det,
Ja!
Pleier å sende noen flasker øl i egen bag når jeg er ute og reiser. Pakker i bleier og brødpose. Legger i ei solid pappekse, slik at de ikke ligger og slenger. Samtlige flasker/ bokser har kommet hele fram, hver gang.
og ble usikker på om det er usikkert med tanke på eksplosjon/ implodering?

De selger øl på flyet ;)
 
Ja!
Pleier å sende noen flasker øl i egen bag når jeg er ute og reiser. Pakker i bleier og brødpose. Legger i ei solid pappekse, slik at de ikke ligger og slenger. Samtlige flasker/ bokser har kommet hele fram, hver gang.


De selger øl på flyet ;)
Takk for svar! Da er det bare å finne litt myk emballasje.

Hehe, jeg klarer å vente. Det er vel bare noe Ringnes-skvip å få der. Skal opp til Mack-mekka. Blir bra.
 
Hei dere.
Skal ut og fly til konfirmasjon, og familien forventer smaksprøver. Er det trygt å pakke ølflasker i kofferten, og sende innsjekket?
Kan faktisk ikke huske at jeg noensinne har gjort det, og ble usikker på om det er usikkert med tanke på eksplosjon/ implodering?
Trykket er ikke noe problem, men pakk godt.

Bruk bleier og poser, og sørg for at flaskene ligger stødig. Jeg puster roligere når jeg sender øl i en hard koffert enn i en myk.

Vær obs på at hvis du knuser en flaske eller to, er du erstatningspliktig for skade på annen baggasje.
 
Trykket er ikke noe problem, men pakk godt.

Bruk bleier og poser, og sørg for at flaskene ligger stødig. Jeg puster roligere når jeg sender øl i en hard koffert enn i en myk.

Vær obs på at hvis du knuser en flaske eller to, er du erstatningspliktig for skade på annen baggasje.
Oi, den kan være kjip på flere måter..
 
Hei dere.
Skal ut og fly til konfirmasjon, og familien forventer smaksprøver. Er det trygt å pakke ølflasker i kofferten, og sende innsjekket?
Kan faktisk ikke huske at jeg noensinne har gjort det, og ble usikker på om det er usikkert med tanke på eksplosjon/ implodering?
Har ikke erfaring med å sende øl, men har sendt vin i innskjekket bagasje mange ganger uten problemer. Tenker spesielt på to ting: Flaskene skal ikke ligge så de kan få slag fra utsiden og de skal ikke ligge så de kan slå mot hverandre. I de fleste moderne fly er det visst ca samme trykk og temperatur i gods som i kabinen, så det er lite grunn til bekymring.

God tur!

(Men ikke skyld på meg om det skulle gå galt...)
 
Må si jeg er halvveis uenig med @Finn Berger, om termostaten er kalibrert og stemmer og så lenge termowellen er plassert sånn ca i midten av mesken burde avlesningene være bra.

Men sjekk i morgen hvis du skal brygge uansett og gjerne sjekk forskjellige plasser og forskjellige dybder :)
Mesker en ny golden ale nå. Mesketemperatur på connectboks stemmer overens med sukkertermometer.
 
Tilbake
Topp