Tvangskarbonering av øl på corneliusfat

Hei

Skal tappe øl på fat for første gang og den er jo grei nok, purge co2 i fatet før tapping osv osv. Når det kommer til tvangskarbonering er det jo flere titalls metoder å gjøre dette på så det skal jeg nok få til. Det jeg egentlig lurer på er hvordan dere unngår å få tilbakeslag av øl opp co2 slangen under tvangskarbonering? Eller hvorvidt dette egentlig er et problem så lenge jeg ikke reduserer trykket før jeg tar av balllock ventilen? Tenker da på om jeg vil kunne få tilbakeslag av øl opp i co2 slangen om legger fatet på siden og ruller dette mens jeg kjører 2 bar co2? For røret til co2´en vil jo havne under overflaten på ølet. Kunne selvsagt handlet en slik tilbakeslagsventil men det har jeg altså ikke.
 
Du kan få tilbakeslag, men ikke før trykket på tanken er omtrent det samme som på fatet.
En retulator fylt med øl fungerer dårlig og det kan dermed bli dyrt.
Enkleste forsikring er en tilbakeslagsventil. Dette har de fleste bryggesjapper tl rundt en hundrelapp.

01199_Tilbakeslagsventil__1.jpg


http://www.bryggselv.no/products/tilbakeslagsventil-
http://www.vestbrygg.no/produkter/fat-og-co2/#/tilbakeslagsventil
 
Ja, jeg forstår at man kan få tilbakeslag når trykker har utlignet seg. Ser flere på youtube som bare ruller fatet og faktisk også setter fatet opp ned uten at jeg kan se at de har montert tilbakeslagsventil så det var derfor jeg lurte. Man unngår selvsagt problemet ved å ha halvfult fat, men nå tenkte jeg å ha fatet fult til et par cm under co2 røret i fatet.

Den tilbakeslagsventilen er den vaskbar slik at man kan ta den fra hverandre til vask etter en eventuell ulykke?
 
Vet ikke om den er vaskbar - har ikke hatt behov for å sjekke - men siden den kan tas av - og i realiteten settes på hvilken slange som helst - bør det være mulig å kjøre vaskemiddel gjennom den - om dette fører til korrosjon eller andre problemer er en annen sak.
 
Vet ikke om den er vaskbar - har ikke hatt behov for å sjekke - men siden den kan tas av - og i realiteten settes på hvilken slange som helst - bør det være mulig å kjøre vaskemiddel gjennom den - om dette fører til korrosjon eller andre problemer er en annen sak.

Ok, takk for svar.

Jeg får handle meg en tilbakeslagsventil og heller bare karbonere ølet vanlig en ukes tid. Det er uansett en lager som skal lagres en stund, så siste uke av lagringen kan jeg jo bare starte å karbonere.
 
Jeg benytter tråden til å spørre om hvordan det er å tvangskarbonere små mengder øl? Jeg har et corneliusfat med 19 liter øl på og de siste 5 literene helte jeg også på et 19 litersfat da det er det eneste jeg har tilgjengelig. Jeg tenkte å kose meg med de 5 literene med pils på fredag og lurte litt på hvordan dere ville ha karbonert den?

Kan det være greit å sette regulator til 2 bar og rulle fatet 3-4 minutter eller skal jeg rett og slett bare sette den på tappetrykk (0,8 bar tenkte jeg) og riste på fatet noen minutter? Er rett og slett litt i tvil.
 
Jeg har sluttet å riste. Jeg setter fatet kjølig og kjører på med 3,5 bar en kort stund. Dette gjentar jeg så ofte jeg går forbi og så tar jeg av og til ut en prøve for å se karboneringsnivået. Får som regel karbonert ølet på 3-4 dager da.
 
Jeg har sluttet å riste. Jeg setter fatet kjølig og kjører på med 3,5 bar en kort stund. Dette gjentar jeg så ofte jeg går forbi og så tar jeg av og til ut en prøve for å se karboneringsnivået. Får som regel karbonert ølet på 3-4 dager da.

Jeg tenker å karbonere det fulle fatet med "set and forget" metoden ved å sette katet på 0,8 bar i en uke, det var verre med de små 5 literene som jeg skal konsumere på fredag.
 
3,5 bar på 0,5 grader i 24 timer gir perfekt karbonering hos meg.:)

Da jeg prøvde 3.5 bar sist så seg det co2 ut av sikkerhetsventilen på regulatoren min. Da hadde jeg forsåvidt rullet det en stund først. Kan det være at ølet var mer eller mindre mettet før jeg skrudde opp til 3.5 bar? Eller har jeg fått en småsyk regulator?
 
Det var da som pokker. Den er jo helt ny. Er det noen sjanse for at det hjelper å tighte noe? Virker som at det siver i overgangen mellom selve sikkerhets-"klossen" og resten av regulatoren.
 
Ja prøv å taite. Mulig det er en dårlig pakning der, evt ha på litt gjengeteip.
 
Skjønner ikke vitsen med et manometer som går til seks hvis det lekker over tre, hvis det er meningen.
 
Tilbake
Topp